باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

تجارت چمدانی در نقطه صفر مرزی/ نقش بازارچه‌های مرزی در اشتغالزایی و توسعه روابط تجاری

بازارچه های مرزی از محدوده هایی به شمار می روند که در طول سال میزبان حجم انبوهی از مشتریان برای خرید کالاهایی گوناگون است و در طول سالهای اخیر با توجه به ناامنی های ترکیه، عمده مشتریان ایرانی این کشور،ترجیح می دهند با حضور در نقطه صفر مرزی به تهیه کالای مورد نیاز خویش مبادرت ورزند.

تجارت چمدانی در نقطه صفر مرزی/ نقش بازارچه‌های مرزی در اشتغالزایی و توسعه روابط تجاریبه گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان بازارچه های مرزی از نمونه نقاطی به شمار می روند که علیرغم امکانات محدود و ناچیز،سالیانه میزبان خیل عظیمی از متقاضیان خرید کالا هستند.

به واقع،در طول ماه های اخیر با عنایت به شکنندگی امنیتی ترکیه،مشتریان این کشور که در روزگاری نه چندان دور با حضور در این محدوده جغرافیایی به تهیه اقلام مورد نیاز خود مبادرت می ورزیدند،عطای سفر ترکیه برای خرید کالاها و محصولات مورد نظر خویش را به لقایش بخشیدند و با حضور در نقاط صفر مرزی،نسبت به خرید کالاها و محصولات موجود،اقدام می کنند.

محمود سمیعی،دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوانبا اشاره به وجود افراد،گروه ها و برخی خانوارهای آسیب پذیر(از حیث اقتصادی)در این نقاط و فعالیت و اشتغالزایی نسبتا مطلوبی که در این حوزه ها ایجاد  شده،اظهار داشت:به هر ترتیب و علیرغم برخی از انتقاداتی که در خصوص این بازارچه ها مطرح می شود،نباید از نظر دور داشت که اشتغال برخی افراد در مناطقی که به هر حال فرصت های شغلی متنوع و متعددی در آن وجود ندارد،غنیمتی است که در امرار و معاش وتامین مایحتاج و معیشت فعالان این عرصه تاثیرگذار خواهد بود.

کارشناس حوزه اقتصادی عنوان کرد:فقر زدایی و کاهش میل به مهاجرت از این مناطق یا همان ارتقای ضریب مانایی جمعیت در این نقاط،از ثمرات سازنده ای است که در سایه فعالیت در چنین مناطقی حاصل شده است.

وی افزود:بدون تردید،یکی از علل و عوامل موثر در بروز چالش های امنیتی،به مساله فقر معطوف می شود و عمدتا یارگیری گروههای تروریستی، از مناطق فقرنشین انجام می پذیرد.

سمیعی عنوان کرد: به واقع دشمنان این مرز و بوم با القای ذهنیت تبعیض در اقشار فقیر تلاش می کنند احساسات و هیجانات آن ها را تحریک کنند تا بدینوسیله زمینه اقدامات ضد امنیتی را در آن ها ایجاد کنند و در صورت عدم موفقیت با تطمیع و پیشنهادات مالی در صدد پیاده سازی اهداف شوم و منحوس خود بر می آیند.

وی افزود:به عبارت دیگر،توسعه نیافتگی در مناطق مرزی که از استعداد ناامنی برخوردار هستند،اثرات خود را بر روی توسعه نیافتگی و نا امنی در کل کشور خواهد گذاشت و به تبع،هر آنچه برای رونق، شکوفایی و توسعه در این مناطق تلاش شود،حفظ و ایجاد ثبات در چنین مناطقی نیز تقویت خواهد شد.

*بازارچه های مرزی،پلی برای توسعه روابط تجاری فی مابین دو کشور همسایه

سعید نوری حسینی،محقق و پژوهشگر حوزه اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در تشریح نقش بسیار موثر اقتصاد در ارتقای ضریب امنیتی و کاهش لغزش ها و شکنندگی های امنیتی،عنوان کرد:امروز بسیاری از سازمان ها و نهادهای امنیتی دنیا بر این امر خطیر واقف هستند که به هر ترتیب در سایه مشکلات اقتصادی،چالش های امنیتی زاییده می شوند و هر آنچه از ضریب و تعمیق چنین چالش ها و مشکلات احتمالی در مناطق مرزی کاسته شود به همان میزان شاهد حصول توفیقات بیشتری خواهیم بود.

وی افزود:نقش بازارچه های مرزی به عنوان تجارتی که از آن تحت عنوان چمدانی یاد می شود در توسعه روابط اقتصادی فی ما بین دو کشور همسایه نیز موثر و تاثیرگذار است.

نوری حسینی عنوان کرد:به واقع،می توان از بازارچه های مرزی به عنوان فرصتی ویژه و بالقوه یاد کرد و به تبع در کشوری همچون ایران که خطوط مرزی آن از حیث طولی با کشورهای همسایه خود قابل توجه است،فعالیت بازارچه های مرزی از ابعاد مختلف و گوناگون،قابل بررسی خواهد بود که به نظر بنده علیرغم وجود برخی نارسایی ها، حامل دستاوردهای ارزنده ای نیز خواهد بود که به تدریج به نتایج مثبت و سازنده ای منتهی خواهد شد.

محقق و پزوهشگر حوزه اقتصادی در خاتمه یادآور شد:از سوی دیگر رونق بازارچه های مرزی به تدریج باعث آبادانی چنین مناطقی نیز خواهد شد و با توزیع متوازن و متعادل امکانات بسیاری از نارسایی های موجود در این نقاط نیز مرتفع می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار