الجزیره: تحریم ایران تأثیر منفی بر روسیه برای استفاده حداکثری از بازار ایران دارد

اعمال هر گونه تحریم علیه تهران تأثیر منفی بر امیدهای روسیه برای استفاده حداکثری از بازار ایران خواهد گذاشت.

الجزیره: تحریم ایران تأثیر منفی بر روسیه برای استفاده حداکثری از بازار ایران دارد
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد نگرانی‌هایی در خصوص خروج ایران از توافقنامه هسته‌ای وجود دارد. وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای با اعلام این خبر افزود وقوع چنین سناریویی، شکست جامعه بین المللی خواهد بود. 

این وزارتخانه افزود تحریم‌ها و اظهارات تند واشنگتن، تاثیر بسیار منفی بر اجرای توافق هسته ای دارد. در این بیانیه با اشاره به اینکه مسکو در تماس دائمی با واشنگتن و تهران است تا تنش درباره توافق هسته ای را کاهش دهد، آمده است هر گونه طرح احتمالی برای محدود کردن برنامه موشکی ایران از طریق شورای امنیت نادرست خواهد بود.  

زاور شوج، مدیر دفتر الجزیره در مسکو درباره بیانیه وزارت امور خارجه روسیه گفت: «مسکو یکی از کشورهای موثر در موفقیت توافق هسته ای با ایران بود و شاید کشوری است که بیشترین توجه را به گسترش برنامه هسته ای ایران دارد چرا که همه رئاکتورهایی که امروز در ایران فعال است رئاکتورهایی است که با کمک دانشمندان هسته ای روسیه ساخته شده است و حتی روسیه سوخت هسته ای طبیعی به ایران ارسال می کند. علاوه بر این روسیه تلاش می کند ثبات در منطقه حکمفرما شود و نمی خواهد جبهه های جدید تنش ایجاد شود که نه تنها بر روابط بین آمریکا و ایران تاثیر خواهد داشت بلکه شاید در مسائل دیگر از جمله روابط ایران با کشورهای خلیج فارس و مسئله سوریه، عراق و مناطق دیگر که دست کم از نظر اقتصادی و ژئوپلیتیک برای روسیه مهم است، تاثیر داشته باشد. با توجه به اینکه شاید روسیه پس از امضای توافق هسته ای بیشتر به ایران چشم دوخته است و ایران برای خرید تجهیزات نظامی و جنگ افزار و فن آوری از روسیه تلاش می کند، روسیه درحال حاضر فرصت مناسبی برای صادرات سلاح و فن آوری به ایران دارد و هواپیماهای غیرنظامی زیادی می تواند به ایران بفروشد و مسائل دیگری نیز برای همکاری و فعالیت تجاری وجود دارد. بنابراین اعمال هر گونه تحریم علیه ایران علاوه بر اینکه اوضاع سیاسی را پرتنش می کند و امنیت منطقه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد، تاثیر منفی نیز بر امیدهای روسیه برای استفاده حداکثری از بازار ایران خواهد گذاشت که مرکز سرمایه گذاری‌ها و شاید بازار مهمی برای فروش تسلیحات به شمار می آید و فروش موشک‌های اس 300 به ایران گام مهمی برای روسیه محسوب می شود. مسئله مهم در این وضعیت این است که اختلاف تفسیر و برداشت از قطعنامه شورای امنیت ادامه دارد و روسیه معتقد است آزمایشهای موشکی ایران به هیچ وجه این قطعنامه را نقض نمی کند.»   


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار