تله سور: طولانی‌ترین تحریم آمریکا در طول تاریخ بشریت علیه کوبا هنوز پایان نیافته است

با وجود ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان آمریکا و کوبا، همچنان تحریم‌های اقتصادی، تجاری و بازرگانی علیه این کشور پابرجا هستند.

تله سور: طولانی‌ترین تحریم آمریکا در طول تاریخ بشریت علیه کوبا هنوز پایان نیافته است
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه خبری تله سور در مقاله‌ای نوشت: در سوم فوریه 1962، جان اف کندی، رئیس جمهور وقت آمریکا حکم اجرایی ریاست جمهوری 3447 را امضا کرد که بر اساس آن رسماً تحریم های اقتصادی و تجاری علیه کوبا اعمال شد. 

این تحریم ها که 55 سال از آغاز اعمال آن می گذرد، طولانی ترین تحریم در طول تاریخ بشریت است که به شکل همه جانبه بر پیشرفت این کشور تاثیر گذاشته است و نقض آشکار، گسترده و سازمان‌یافته حقوق مردم کوبا به شمار می رود و انتقاد مردم جهان را به همراه داشته است.

با وجود ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان آمریکا و کوبا، همچنان تحریم های اقتصادی، تجاری و بازرگانی علیه این کشور پا بر جا هستند. این در حالی است که آسیب های انسانی ناشی از این تحریم ها بی شمارند و در طی مدت زمان طولانی سخت تر و غیر قابل تحمل شده اند. در ادامه به برخی از محدودیت هایی که کوبا همچنان متحمل می شود، اشاره شده است:

-کوبا نمی‌تواند آزادانه از آمریکا واردات داشته باشد یا به این کشور  محصولی را صادر کند. از سال 2000 سختگیری در این زمینه افزایش یافته است. به علاوه، قانون تجارت با دشمن از سال 1917 همچنان برقرار است.

-پیشنهاد باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا درباره استفاده از دلار در معاملات بین المللی کوبا، همچنان تحقق نیافته است.

-در صورت کسب مجوز برای خرید از آمریکا، پرداخت کوبا باید به صورت نقدی، پیش از خرید و از طریق موسسات بانکی یک کشور سوم و با واحد پولی به جز دلار انجام شود. این روند کار را مشکل تر می کند.

-سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی در کوبا همچنان ممنوع است و این مسئله رشد بخش تجارت در آمریکا را محدود می کند و به کوبا آسیب می زند.

-از سال 1992 به دلیل قانون آمریکا، واردات دارو مشروط شده است. کوبا نمی تواند به طور مستقیم پول را به آمریکا پرداخت کند، بلکه پرداخت از طریق یک کشور سوم و با پولی به جز دلار صورت می گیرد که این مسئله موجب مشکلات و هزینه های اضافی برای کوبا می شود.

تحریم چگونه بر مردم کوبا تاثیر می گذارد؟ 
-بیماران سرطانی با کمبود تجهیزاتی مواجه هستند که در آمریکا به فروش می رسند و شرکت های آمریکا اجازه ندارند این محصولات را برای بیمارستان ها و موسسات کوبا تامین کنند. اما در 21 اکتبر 2016، کوبا و آمریکا یک تفاهم نامه همکاری در زمینه کنترل سرطان امضا کردند.

-مردم آمریکا کماکان نمی توانند به کوبا سفر کنند. اگرچه 10 شرکت هواپیمایی مجوز پرواز به کوبا را دارند، اما همچنان شرایط سفر با محدودیت های بسیاری مواجه است. به رغم اینکه اوباما محدودیت ها را برای دیدارهای فامیلی، سفر مقامات دولتی، خبرنگاران، دانشجویان و داوطلبان برای برنامه های اجتماعی و حقوق بشری کاهش داد، همچنان سفر گردشگری به کوبا ممنوع است.

تحریم آمریکا علیه کوبا باید برداشته شود
کوبا همچنان بر موضع خود مبنی بر اینکه لغو تحریم های اقتصادی، مالی و تجاری وضع شده توسط آمریکا لازمه عادی سازی کامل روابط دو جانبه است، تاکید دارد. در دوران اوباما اقداماتی اتخاد شد که در برخی از جنبه های تحریم ها، تغییراتی ایجاد کرد.  اما قدم های برداشته شده توسط آمریکا در این زمینه، اگرچه مثبت بودند، کافی نبوده است. قوانین کلی تحریم همچنان پا برجا هستند که حتی اجرای تصمیمات تصویب شده را نیز کند می کنند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار