چه کسانی باید سراغ عمل جراحی لاپاراسکوپی بروند؟

لاپاراسکوپی یکی از جراحی‌های است که در تشخیص بیماری‌های شکمی به پزشکان کمک کرده و به جای برش‌های بزرگ در شکم، پزشک با یک برش کوچک مشکل بیمار را بررسی و برطرف می‌کند.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ لاپاراسکوپی روش درون بین و غیر تهاجمی در جراحی محسوب می شود که به طور تقریبی از حدود 20 الی 30 سال پیش رایج شده و مورد استفاده وسیع قرار گرفته است. لاپاراسکوپی نوعی روش جراحی نوین است که به طور تقریبی از حدود30-20 سال پیش رایج شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تشخیص و درمان چه مشکلاتی با لاپاراسکوپی ممکن است؟
به‌طور کلی، کلیه جراحی‌هایی که در زنان با روش‌های قدیمی (شکم باز) انجام می‌شده، الان با لاپاراسکوپی قابل انجام است‌ مانند در آوردن رحم (هیسترکتومی)، درآوردن فیبروم (میومکتومی)، درآوردن کیست‌های تخمدان، درمان بارداری خارج از رحم، درمان آندومتریوز و تشخیص و درمان کیست‌های تخمدانی.

آیا همه افراد می توانند جراحی لاپاراسکوپی انجام دهند ؟
برای انجام لاپاراسکوپی بیمار باید به‌خوبی انتخاب شود زیرا برخی بیماران شرایط لازم برای روش لاپاراسکوپی را ندارند.. بیمار باید قبل از انجام هر اقدامی بررسی‌های اولیه را انجام دهد و بعد از آن پزشک متخصص تایید نهایی را برای انجام لاپاراسکوپی می‌دهد. به‌طور کلی اگر بیمار به خوبی انتخاب شود، کار با دقت بالا انجام می‌شود، برای همین می‌توانیم برای بیمار بهترین نتیجه را برایش انتظار داشته باشیم.
 
چه افرادی شرایط لازم برای انجام این عمل را ندارند ؟
 لاپاراسکوپی عملی است که داخل شکم با گاز پر می‌شود که این گاز می‌تواند روی ریه‌ها و قلب اثرگذار باشد، برای همین بیمار باید از نظر قلبی، ریوی و بیهوشی تایید شود. همچنین برای برخی بیماران بدحال بهتر است لاپاراسکوپی انجام نشود.همچنین بعضی اوقات متخصصان بیهوشی اجازه لاپاراسکوپی را نمی‌دهند برای همین عمل بیمار باید به‌صورت باز انجام شود. بعضی وقت‌هاست که بیماران به خاطر خونریزی رحمی که دارند باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند اما به‌دلیل مشکلی که وجود دارد، بیمار فوق‌العاده کم‌خون شده است، اما در این مواقع این دسته از افراد کاندیدای خوبی برای انجام لاپاراسکوپی هستند، چرا‌که در این نوع عمل میزان خون‌ریزی بسیار کمتر از عمل جراحی باز است و چون بیمار از قبل خون از دست داده این عمل می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

مزایای این روش‌ نسبت به روش‌های قبلی چیست؟

-برش کمتر و حفظ زیبایی پوست 
‌در لاپاراسکوپی با استفاده از ۳ سوراخ ۱۰-۵ میلی متری، جراحی انجام می‌شود و جالب است بدانید که تمام جراحی‌های زنان نظیر برداشتن رحم، کیست تخمدان و بستن لوله، از این طریق قابل انجام است.
 
از فواید لاپاراسکوپی کوچک بودن اسکار عمل (جای زخم) است، به عنوان مثال اگر عمل جراحی بستن لوله‌های رحم به روش جراحی باز انجام شود، باید برش جراحی حداقل به اندازه هفت تا هشت سانتی‌متر ایجاد شود، اما در این روش با دو سوراخ نیم سانتی‌متری  می‌توان عمل را انجام داد.
 
با توجه به این که در روش لاپاراسکوپی اسکار عمل کوچک‌تر از جراحی باز است، انتظار می‌رود عوارض و مشکلات پس از عمل نیز کمتر باشد.این مساله از نظر زیبایی به نفع بیمار است.
 
چسبندگی داخل شکمی کمتر  
چسبندگی یکی از مشکلاتی است که پس از عمل جراحی باز ممکن است برای فرد ایجاد شود، اما در لاپاراسکوپی چون شکم باز نمی‌شود، در معرض هوای محیط قرار نمی‌گیرد و تماس نداشتن بافت بدن با لوازمی که هنگام عمل استفاده می‌شود ، چسبندگی خیلی کمتری ایجاد می‌ شود.
 
بازگشت سریع به محل کار  
لاپاراسکوپی به شخص کمک می‌کند پس از جراحی خیلی سریع‌ تر به زندگی روزمره برگردد و کارهای عادی را از سر بگیرد.
 
- عارضه عفونت کمتر  
احتمال عفونت نیز در این روش بسیار کمتر است.

- ترخیص سریع از بیمارستان  
مدت بستری در بخش معمولا ۱۲ تا ۲۴ ساعت است.

- درد کمتر  
دردهای شکمی بسیار کمتر از عمل باز شکمی است.

- داروی مقرون به صرفه تر  
دارو مسکن ، انتی بیوتیک ، سرم کمتر نیاز است.

- مشاهده و دید بهتر  
در روش جراحی باز، داخل شکم به خوبی روش لاپاراسکوپی روشن نمی‌شود و چون اعضای بدن روی هم قرار گرفته‌اند، ممکن است خیلی از بافت‌ها بخوبی دیده نشود، اما این مشکلات در لاپاراسکوپی وجود ندارد.

- عوارض عمل لاپاراسکوپی
تهوع خفیف به علت استفاده از داروها یا روش جراحی
درد شانه و گردن به علت وجود گاز داخل شکم‌
درد محل عبور وسایل از جدار شکم‌
احساس گرفتگی گلو و خشونت صدا در مواردی که از لوله تنفسی‌ در هنگام بیهوشی عمومی استفاده شده است‌.
 
- ترشحاتی به مدت یک یا دو روز
- درد عضلانی‌
 
بیشتر این علائم خفیف در عرض یک یا دو روز از بین می‌روند. برای چند روز بیمار احساس نفخ شکم دارد. بروز هرگونه علامت‌ غیرمعمول یا خاص را بایستی فوراً به پزشک خبر دهید.بجز فواید بسیار زیاد دیگر لاپاراسکوپی باید بخاطر داشته باشید که ‌این روش می‌تواند جایگزین یک عمل جراحی بزرگ (لاپاراتومی‌)گردد که نیاز به یک برش بزرگ شکمی و 4 تا 6 هفته دوران نقاهت پس‌از عمل جراحی دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
من سالم سالمم هفده سالمه
آیا می تونم این عمل و انجام بدم که رحم و در بیارم؟ آیا تخمدانام درمیارن؟
یا آیا می توانم رحممو بفروشم یا اهدا کنم؟
نمی خوامش زیادیه به دردم نمی خوره
الکی درد می کشم هر ماه:/
Iran (Islamic Republic of)
خانم کمالو
۲۳:۵۵ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
من ۴روزه عمل آپاندیس کردم و تقریبا ۶روزه شکمم کار نکرده حتی با مصرف آلو.انجیرآیابه خاطرعمل لاپاروسکوپیست
Iran (Islamic Republic of)
خانم محمدی
۰۲:۵۳ ۱۷ تير ۱۳۹۹
سلام من کم خونی شدیددارم وتیرویید مشکلم رحمم بزرگ وکیست تخمدان ومیوم داشتم دوماه است کورتاژ کردم ایا میتونم بالاپراسکوپی رحم دربیارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
سلام من یه بار عکس رنگی زدم باردار شدم ولی متاسفانه تو چهار ماهگی تو شکمم فوت کرت وقتی که عکس زدم دکتر بهم گفت گفت یکی از لوله هات بسته است ایا همین جوری باردار میشم یا باید عمل کنم بعد عملش سخت است بیهوش میکنن خواهشن اگر کسی بلده جواب بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
سلام من باردار نمیشم رفتم عکس رنگی گرفتم دکتر بهم گفته لوله رحمت بسته است تخمدانتم تنبلن باید عمل کنی یعنی بعد عمل باردارمیشم مشگلی برام پیش نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
سلام من سه روز عمل کردم پارگی کیست تخمدان داشتم عمل لاپاراسکوپی انجام دادم ولی شکمم خیلی ورم داره باد کرد میشه بگید از چیه
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۸:۱۶ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
سلام ،همسرم کیست تخمدان داره و با این کہ مشکل فشارخون بالا و چربی خون داره میتونہ عمل لاپاراسکوپی انجام بدہ یانہ؟
Iran (Islamic Republic of)
الناز
۱۸:۵۸ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
سلام یہ سوال دارم من تنبلی تخمدان شدید دارم دکتربرای قوی شدن بھم آمپول داد زدم دور نافم حالابعدیہ ھفتہ رفتم سونو میگہ فولیکول سمت راست۲۰ وسمت چپ۲۵شدہ میگہ باید لاپرادکوپی بشی تا بسوزونمشون۔ آیامشکلی پیش نمیاد؟؟ بعدعمل حاملہ میشم؟؟اگہ بسوزونہ ضرری ندارہ
Netherlands
زری
۲۲:۱۴ ۲۱ مهر ۱۳۹۸
سلام من یک فیبروم 9 سانتی دارم آیا عمل لاپاراسکوپی میتونم انجام بدم؟