روحانی مراسم جایزه کتاب سال:

انتخابات ارزش یک لحظه معصیت خدا را ندارد/ رئیس جمهور آمریکا نمی‌تواند توافق هسته‌ای را تحمل کند

رئیس جمهور گفت: مگر چقدر انتخابات ارزش دارد که از حالا شروع کنیم به معصیت خدا، معصیت خدا یک لحظه هم نباید انجام شود، بگذاریم جامعه آرامی داشته باشیم.

عامل پیروزی انقلاب ما قلم، اندیشه و بیان بود
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان امروز سه‌شنبه در مراسم جایزه کتاب سال که در تالار وحدت تهران برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه فجر و روزهای خاطره انگیز آن گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در حقیقت منطق، بیان، استدلال، قلم، کتابت، علم و عهد استوار مردم با راهبری امام راحل در برابر قدرت انواع ابزار نظامی و امنیتی و در برابر پشتیبانی همه ابر قدرت‌ها و قدرت‌های بزرگ از رژیم استبداد بود.

وی تصریح کرد: اینکه حق بر باطل و انقلاب اسلامی پیروز می‌شود این واقعیت را برای ما آشکار کرد که هرچه هم راه سخت، مشکل و طولانی باشد پایا آن پیروزی حق بر باطل است  و این امر امید بزرگ حرکت عدالت خواهانه همه انسان‌ها در طول تاریخ خواهد بود.

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه کتاب مظهر و آینه‌ای از اندیشه و فکر یک عالم و اندیشمند، هنرمند و صاحب قلم است افزود: کتاب همان فکر است، فکری که خداوند بزرگ هنرمند توانسته به ما عنایت کند تا آنچه در ذهن ما پرورش می‌یابد با اشاره قلم و حرکت آن به دیگران اعلام و تفهیم کرده تا ماندگار شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: این چه نعمتی است که خداوند بزرگ به بشر عنایت کرده، اگر این راه پیش راه بشر نبود و اگر بیان، قلم، سمع، ابصار، افئده نبود چگونه میان بشر اتصال برقرار می‌شد؟ چگونه بین قرن‌های گذشته، امروز و فردا ارتباط برقرار می‌شد؟

روحانی ادامه داد: در قرون گذشته چه اندیشمندان و چه نظراتی بود و چگونه می‌توانست این اندیشه‌ها به ما برسد زمانی که ضبط یا نواری وجود نداشت و تنها راه انتقال به دیگران از طریق سینه به سینه که امری ناقص و غیردقیق بود انجام می‌شد البته راه کتابت نیز وجود داشت.

وی با بیان اینکه معجزه آسمانی اسلام گاهی قرآن و گاهی کتاب نامیده می‌شود، گفت: قرآن گاهی در بُعد نوشتاری آن و زمانی دیگر بر بُعد تلاوت و تشریح آن تأکید می‌شود.

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: همه معجزه پیامبر اسلام قرآن، کتاب، نوشتن، گفتن و تلاوت کردن است و همین معجزه بود که توانست بر همه قدرت‌های آن زمان اعم از کفر، بت و استبداد پیروز شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه چه چیزی در انقلاب اسلامی توانست موجب پیروزی ما شود، بیان داشت: هرچه در یک کتاب، نوشتار، بیان، حرف، سخن، راه، تعبیر و نظریه نو باشد؛ جاذبه‌ای بیشتر داشته و اثرش ماندگارتر خواهد بود.

روحانی تصریح کرد: بسیاری کتاب نوشته‌اند و سخن‌ها گفته‌اند اما کتاب‌هایشان ماندگار نشد، برخی از کتاب‌ها در کتابخانه‌های مردم و در اتاق‌های زندگی آنها گاهی در کنار قرآن مجید و نهج‌البلاغه قرار گرفته‌ است.
 
وی در ادامه افزود: دیوان حافظ، سعدی، گلستان سعدی و اشعار مولانا در بسیاری از منازل در کنار کتاب آسمانی ما یا نهج‌البلاغه مولایمان علی(ع) قرار دارد و این نشانگر آن است که کتابت ماندگار و جاودانه در تاریخ داریم.

رئیس قوه مجریه بیان داشت: کتاب‌های بوعلی، فارابی، شیخ مفید و شیخ طوسی از قفسه‌های ما حذف نمی‌شود، ما کتاب جاودانه، ماندگار و سخن ماندگار داریم و هر میزان که از فکر و اندیشه‌مان بهتر بهره ببریم کتاب‌ها ماندگارتر خواهد شد.

رئیس جمهور تأکید کرد: چگونه امام راحل توانست انقلاب را رهبری و پیروز کند؟ امام راحل چگونه توانست حتی نیروهای مسلح رژیم گذشته را در روز 19 بهمن ماه به دامان ملت و انقلاب کشانده و جذب کند؟ ایشان همه را جذب کرد و این چه جاذبه‌ای بود که افسران نیروی هوایی شاه که در میان نیروهای سه گانه عزیزترین، نزدیکترین و پرافتخارترین بودند به مدرسه رفاه جذب شده آن هم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی.

روحانی ادامه داد: در زمانی که هنوز مشخص نبود انقلاب چه مسیری را طی کرده و پایان آن شکست خواهد بود و یا پیروزی، چگونه این افسران در برابر امام راحل با دل و جان و افتخار احترام نظامی گذاشتند. هیچگاه در عمرشان در برابر چنین بزرگمرد تاریخ با چنان احترام نظامی افتخار نکرده بودند.

وی اظهار داشت: همه مردم، پیر و جوان، شهری و روستایی را امام راحل جذب کرد. چگونه در پاریس زمانی که امام خمینی(ره) سخنی را بیان می‌فرمود سریع به قم و تهران آمده و پشت تریبون‌های مساجد کل کشور پخش می‌شد؟ آن هم در زمانی که رادیو و تلویزیونی در اختیار ایشان نبود و تنها با یک نوار ضبط صوت معمولی پیام خود را به همه جهانیان می‌رساند.

رئیس قوه مجریه اذعان داشت: امام راحل با قلم، اعلامیه و کلام جامعه‌ای را به حرکت درآورد لذا عامل پیروزی انقلاب اسلامی اندیشه، قلم و بیان بود.

رئیس جمهور گفت: امام در آغاز انقلاب اسلامی دونظریه داشتند که برخی با آن خیلی موافق نبودند اما ایشان با همین دونظریه انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند.

روحانی با اشاره به نظریه اول امام خمینی(ره) اظهار داشت: دین از سیاست جدا نیست، امتزاج دین با سیاست، عدم جدایی سیاست از دین و یا به تعبیر مدرس دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ما نظریه‌ای بود که برخی آن را نمی‌پسندیدند و فکر می‌کردند که عمدتا دین و اسلام برای معنویت، ارتباط انسان با خدا، جلای روح و ساختن آخرت وجود دارد.

وی تأکید کرد: اما آخرتی وجود ندارد مگر آنکه ابتدا دنیا را بسازیم، آخرت محصول دنیا بوده و اگر اعمال ما نباشد بهشت و جهنمی وجود نخواهد داشت لذا این دنیاست که آخرت را می‌سازد.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: برخی معتقد بودند که  جنس سیاست با دین سازگار نیست و دین اساسش بر صداقت، معنویت و وفای به عهد است و در مقابل سیاست جنسی از بازیگری‌های مختلف، فریب، کلاه گذاشتن برسر یکدیگر، دروغ و دروغ‌گویی‌هاست.

رئیس جمهور گفت: اما باید اذعان کرد که سیاست به معنای اداره جامعه، ارتباط دوستانه کشور، ملت‌ها و دولت‌ها با یکدیگر و سیاستی به معنای حفظ منافع و امنیت ملی و حفظ مصالح ملی عین دیانت است.

روحانی بیان داشت: آیا پیامبر اسلام با دیگران معاهده صلح و پیمان نداشت؟ آیا چارچوبی برای اداره شهر مدینه و دنیای اسلام نداشت؟ مگر در چارچوب مسلمان و غیرمسلمانی در مدینه مردم زندگی نمی‌کردند؟

وی تأکید کرد: معنای قدرت اسلام این نیست که ادیان و اندیشه دیگر در جامعه حذف شود و الا پیامبر ما به اهل کتاب و دین، راه و فکر آنها احترام نمی‌گذاشت؛ شکل‌ها و زبان‌های متفاوتی از دین وجود دارد اگرچه اسلام کمال یافته تمامی دین‌هاست اما هر کدام از دین‌های آسمانی در جای خود قابل احترام هستند.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: آیا مگر زمانی که ابراهیم(ع) آمد کتاب و سخن نوح(ع) از بین رفت؟

روحانی افزود: امروز دین هدایتگر اسلام است و در عین حال ادیان دیگر نیز برای ما مورد احترام هستند و هر دینی کمال دین گذشته است.

رئیس جمهور با اشاره به تفکر امام راحل مبنی بر جدا بودن دین از سیاست گفت: اگر سیاستی استقلال کشور را به خطر بیاندازد، دین و هویت مردم را برباد می‌دهد و اگر رژیمی فساد را در جامعه نهادینه کند این دین است که به ما می‌گوید باید قیام کنیم و مسیر درست را در جامعه مستقر سازیم.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: اگر نظریه امام خمینی(ره) مبنی بر جدا بودن دین از سیاست نبود چیزی به نام انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نداشتیم، نظریه دوم امام این بود که یک ملت دست به دست هم و در کنار هم در برابر هر قدرتی پیروز می‌شوند، این نظریه مهم امام بود که بسیاری آن را نمی‌پذیرفتند و می‌گفتند مشت در برابر گلوله، تانک و هواپیما نمی‌شود.

وی افزود: امروز اگر ما می‌توانیم در مقابل بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاسی بایستیم با اندیشه است، براین اساس باید فکر مردم را بیدار کنیم با نوشتن و سخن گفتن ذهن‌ها را باید آماده کنیم.

روحانی تصریح کرد: براساس فتوای رهبر معظم انقلاب پیرامون حق‌الناس بودن رأی مردم در انتخابات 92 و نرمش قهرمانانه کشورمان در برابر گروه 1+5 قرار گرفت و توانست در مذاکرات هسته‌ای حق خود را بگیرد بر این اساس این دو نظریه ما را پیروز میدان کرد. 

رئیس جمهور تأکید کرد: پایه رسیدن به توافق هسته‌ای، رأی مردم در انتخابات 92 بود والا مسیر دیگری به وجود می‌آمد چرا ما در برابر قدرت‌های بزرگ قرار گرفته‌ایم برخی‌ها می‌گفتند اصلا نباید با این افراد سخن بگوییم و حتی نباید به آنها نزدیک شویم همین که نشستیم آنها یک کلاه گشاد را برسرمان می‌گذارند اما ما گفتیم عمامه داریم کلاه سرمان نمی‌رود ولی آنها می‌گفتند کلاه گشادتری داریم فوق عمامه؛ برخی‌ها مخالف مذاکره ما با این 6 کشور بودند.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب با بیان نرمش قهرمانانه مسیر را باز کرد و ما با این دو فتوای مذکور ایشان توانستیم با یک قدرت بزرگ سیاسی ملی و با منطق و استدلال با عزت به جایی رسیدیم که امروز رئیس جمهور جدید آمریکا این توافق را نمی‌تواند تحمل کند.

وی ادامه داد: طبق گفته ترامپ در تاریخ این توافق بدترین توافقی است که آمریکا آن را امضا کرده است، البته این توافق یک توافق برد_برد و به نفع همگان است در کنار مذاکرات 1+5 مذاکره قزاقستان و آستانه بوجود آمد.

روحانی با تأکید بر اینکه مذاکرات هسته‌ای ایران می‌تواند الگویی برای ده‌ها مذاکره دیگر در راستای امنیت و ثبات شود گفت: چه کسی توانست این حرکت بزرگ را بوجود آورد پس این اندیشه و نظریه است که این مهم را فراهم ساخته اگر این اندیشه نرمش قهرمانانه نبود ما نمی‌توانستیم موفق شویم.

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر امروز ده‌ها مشکل پیش پای ما وجود دارد بدانید با فکر و اندیشه و قلم می‌توانیم جامعه را به حرکت درآوریم دیگر از لحاظ اجتماعی و سیاسی در تاریخ از پیروزی انقلاب چیزی مهم‌تر داریم که حتی این انقلاب در قرن‌های اخیر واقعا بی‌نظیر است.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: دیگر چیزی پیچیده‌تر و سخت‌تر از مذاکرات هسته‌ای داشتیم ما از این مسیر عبور کردیم به توافق رسیدن این مذاکرات نیز با اندیشه به ثمر نشست و این اندیشه از تراوش صاحب نظران اندیشمندان و صاحبان قلم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: اینکه جاذبه کتاب کم شده باید علت‌یابی شود که چرا این موضوع به وجود آمده است آن جایی که ما باید کمک کنیم باید به ما گفته شود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد از نظرات و پیشنهادات صاحبان اندیشه استفاده کند.

روحانی تأکید کرد: در دولت یازدهم وزاری ارشاد در برابر سخنان به حق صاحبان اندیشه گوش شنوایی داشتند، بنابراین باید جاذبه لازم برای کتاب و کتابخوانی ایجاد شود.
 
رئیس جمهور تصریح کرد: یکی از مسائل مهم وزارت ارشاد این است که باید از طریق خود اندیشمندان و صاحب نظران ناشرانی را تقویت کنند که بتوانند جاذبه داشته باشند تا کتابخوانی تقویت شود باید برندهای معتبر تقویت شده و در جامعه گسترش پیدا کند.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: چارچوب ما خاص و منافع ملی کشورمان است، اگر کتابی نوشته شود که در آن فاصله مردم در آن بیشتر شود مسلما این کتاب نمی‌تواند برای جامعه‌مان مفید واقع شود، کتابی می‌تواند مفید باشد که وحدت را میان مردم بوجود آورد، اگر کتابی میان مذاهب اسلامی فاصله بیاندازد این خیانت به اسلام و کشور است.

وی خاطر نشان کرد: در تألیف کتاب باید مذاهب را به همدیگر نزدیک کرد، اگر افراط گرایی و خشونت در برخی کتاب‌ها مطرح شود این به معنای خدمت به جامعه نیست یک عده متأسفانه متخصص خشونت‌اند و معلوم نیست در کجا تربیت شده‌اند و در کدام مدرسه این موارد را یاد گرفته‌اند متأسفانه اذهان، تفکرات و بیاناتشان خشونت آمیز است و خوششان می‌آید که همواره فریاد بزنیم و روبروی همدیگر بایستیم.

روحانی اضافه کرد: ما یک ملت هستیم و منافعمان مشترک است ما با یک انقلاب اسلامی و با یک رهبر و قانون اساسی در کشور فعالیت می‌کنیم چرا باید رودر روی یکدیگر بایستیم مگر انتخابات چقدر ارزش دارد که از حالا معصیت خدا را شروع کنیم؟ معصیت خدا یک لحظه هم نباید انجام شود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اگر کسی هم دست به معصیت خدا زد به شب احیا باید نزدیک باشد تا بتواند توبه کند، اما تا شب احیا خیلی مانده است! بگذاریم جامعه آرامی داشته باشیم و همگی با آزادی در صحنه حاضر شوند و به کشور، انقلاب، انتخابات، صندوق آرا عشق بورزیم چرا که همه این موارد افتخار ماست.

رئیس قوه مجریه خاطر نشان کرد: بدانید اسلام در این کشور برای ما جمهوریت، صندوق آراء و حاکمیت ملی آورد و جمهوریت و صندوق آراء برای ما فرهنگ ملی می‌آورد.

وی در پایان تصریح کرد: ما فرهنگی بدون قانون و دولتی بدون فرهنگ نمی‌خواهیم، فرهنگمان باید فرهنگ دولت و قانون باشد تا بتوانیم به اهداف بلند کشور دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار