افخمی در نشست خبری مطرح کرد؛

یک دلار هم به بانکهای خارجی بدهکار نیستیم/ برای خروج از رکود هزار و 850 میلیارد تومان پرداخت کردیم

مدیر عامل بانک صنعت و معدن گفت: یک دلار هم بدهی به بانکهای خارجی بدهی نداریم.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان علی اشرف افخمی مدیر عامل بانک صنعت و معدن در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز (دوشنبه) در مجموعه فرهنگی و آموزشی دارآباد برگزار شد،  اظهار داشت :یک دلار هم به بانکهای خارجی بدهکار نيستم، البته سه سال پیش با 500 میلیون یورو بعلت معوقات حاصله از تحریم مواجه بودیم که پس از تحریم تمامی آن‌ها را تسویه کردیم.

برای خروج از رکود بالغ بر هزار و 850 میلیارد تومان پرداخت شده

افخمی ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی افزود: با تاکید رهبری بر اقتصاد مقاومتی، هدفگذاری دولت و معرفی شدن حمایت از صنایع کوچک و متوسط به عنوان راهکار برون رفت از رکود بانک صنعت و معدن بیش از هزار و 850 میلیارد تومان در بخش اقتصاد مقاومتی و خروج از رکود در 10ماهه امسال پرداختی داشته است.

وی ادامه داد: همچنین در این راستا  2هزار و 256 واحد کوچک و متوسط را حمایت کرده ایم به گونه ای که در حال حاضر میزان تولیدشان حفظ و یا با افزایش تولید مواجه شده اند، این در حالی است که بانک صنعت و معدن سپرده پذیر نیست و یک پنجاهم بانکهای دیگر سپرده دارد ولی با این اوصاف رتبه سوم کشوری را در میان بانکها در ارائه تسهیلات ازآن خود کرده ایم.

افخمی ادامه داد : البته از سال 93 مطالعات خود را در خصوص اعطای تسهیلات و فعال کردن واحدهای کوچک و متوسط انجام داده بودیم که این فرصت در اردبیهشت 94 ایجاد و 18الی 19 واحد کوچک و متوسط به دست بانک معدن و تجارت ایجاد گردید، اکنون ظرفیت به وجود آمده که این واحد ها به بانک های کوچک و متسقل تبدیل شوند.

*  بیش از 239 فقره گشایش اعتباری انجام  شده است

وی درخصوص گشایش های اعتباری در 10ماه امسال گفت: در این مدت بیش از 239 فقره گشایش اعتباری انجام شده که در این گشایشات به طور مستقیم با بانکهای خارجی ارتباط برقرار کرده و به نوعی صرافی ها حذف شده اند.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن بیان داشت: هزینه  این گشایشات 785 میلیون یورو بوده است.

*اعطای یک میلیارد دلار تسهیلات برای فاز جنوبی

افخمی یادآور شد: از یک میلیارد دلار تسهیلات در نظر گرفته شده برای شرکت های پارس جنوبی در جهت استخراج گاز و راه اندازی فازهای  باقیمانده به منظور به عملیاتی رساندن آنها امسال 300میلیون یورو تسهیلات ارائه کرده  ایم.

وی تصریح کرد: بخشی از تأمین مالی امسال و سال گذشته افزایش ظرفیت گاز کشوربه وسیله بانک صنعت و معدن محقق که شده که شرکت ملی نفت آن را اعلام کرده است.

* برقراری رابطه کارگزاری با 71بانک خارجی پس از برجام


مدیر عامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه یک سال و 20روزی از اجرایی شدن برجام می گذرد در خصوص نقش برجام در تسهیل روابط کارگذاری با بانکهای خارجی گفت: در حال حاضر با 71 بانک خارجی رابطه کارگذاری را برقرار کرده و گشایش های اعتباری به راحتی از طریق سوئیف، در حال انجام است.

افخمی بیان داشت: قبل از برجام یعنی در زمان تحریم ها بهای جابه جایی پول با بانک های خارجی به ویژه چین انجام می پذیرفت که در این بین بیش از 10درصد حق والزحمه جابه جایی پول را از ما می گرفتند. اما در حال حاضر بعد از برجام این میزان به کمتر از نیم درصد و عملا به هیچ نزدیک شده است.

وی افزود: علاوه براین کارهای دیگری نیز باید برای برقراری ارتباط با بانکهای خارجی باید انجام دهیم، تنها رفع برجام کافی نیست و از آنجایی که بانکهای ما در دوران تحریم از استاندارها و بانکهای بین المللی عقب افتاده اند باید استاندارد نظام بانکداری خود را به آنها برسانیم.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه یکی از استاندارها تطبیق عملیات حسابداری است با منابع IFRF است، افزود: بانک صنعت و معدن جزو اولین بانکهای کشور بوده که سیستم حسابداری خود را به استاندار IFRF رسانده است، همچنین در 13شهریور امسال اولین بانک دولتی بودیم که اولین مجمع را راه اندازی ودر حال حاضر سایر بانکها از ما تقاضای آموزش دهی در این زمینه را داشته اند.

*  مبارزه با پولشویی


وی درباره مبارزه با پولشویی گفت: اگر بانک خارجی برای انجام روابط کارگذاری خواهان ممیزی سیستم ما باشد ما با نصب سیستم هایی در این زمینه این آمادگی را داریم، با 71 بانک خارجی این مسیر را طی کرده ایم، حسابرسی و ممیزی انجام شده، اسناد مبادله و در نهایت با این 71بانک قرارداد کارگذاری امضا کرده ایم.

افخمی با اشاره به اینکه واحدهای تطبیق یکی دیگر از مواردی است که در دنیا در نظام بانکی بسیار مورد توجه قرار می گیرد افزود: ما در بانک خود این واحد را راه اندازی و شروع به آموزش دهی کردیم و اگر بانکی خواهان شفاف سازی واحد تطبیق ما است این امکان در اختیارش قرار خواهیم داد.

* بانک های بزرگ با ایران کار نمی کنند


وی با بیان اینکه هنوز هم ادعا می شود که بانکهای بزرگ با ایران کار نمی کنند و این موضوع نیز تا حدی درست است ادامه داد: بانک صنعت و معدن طبق ضرورت دریافت خطوط اعتباری از سایر بانکهای خارجی طبق مذاکراتی که با هلند انجام داده خط اعتباری 400میلیون دلاری را از اگزیم بانک هلند  گرفته 70درصد آن عملیاتی شده است.

افخمی بیان کرد: با کره جنوبی نیز دریافت خط اعتباری به ارزش 100میلیون یورویی را نهایی کرده و طبق برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال مصرفش خواهیم کرد، همچنین با بانک های اروپایی هم مذاکراتی را شروع کرده ایم.

*  گشایش اعتباری برای بانک تجارت ایران_اروپا

مدیر عامل بانک صنعت و معدن درباره عملکردهای این بانک در حوزه بین المللی نیز گفت: برای یک بانک متعلق به ایران در اروپا به نام بانک تجارت ایران_اروپا EIH که از تحریم بیرون آمده تا یک ماه پیش بیش از 2میلیارد و 100میلیون یورو گشایش اعتباری انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین این بانک اولین بانکی بوده که در نظام بانکی اروپا موفق بوده و به پاتگ 2 وصل شده تا بخشی از درآمدهای فروش نفت را نگهداری و طبق دستور وزارت نفت آنها را منتقل کند.

* بهره برداری از 102 واحد و اشتغال 650هزار نفری

افخمی درباره طرحهایی که به بهره برداری رسیده با تأمین مالی بانک صنعت و معدن گفت: در 10ماهه امسال 102 واحد کوچک و متوسط به بهره برداری رسیده، یک میلیارد تومان به هر یک از این واحدها وام داده و با این اتفاق 650هزار نفر مشغول کار شده  اند.

وی افزود: 18 پروژه بزرگ در حوزه صنعت و معدن به ارزش 150میلیون یورو وام داده ایم، اکنون به بهره برداری رسیده و هزار و 900نفر در این واحد مشغول کار شده اند که کاشی میبود، نساجی حجاب چهارمحال و بختیاری، تصمیم نوش اردبیل، داروسازی و آجرسازی از جمله آنها می باشد.

*    پروژه های در دست اجرا

مدیر عامل بانک صنعت و معدن بیان داشت: 137 پروژه کوچک و متوسط با 425 میلیارد تومان تسهیلاتی که ارائه داده ایم در حال اجرا هستند عمدتا در سال آینده راه اندازی خواهد شد و 3هزار و 700نفر را به کار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: همچنین 180واحد بزرگ و متوسط دیگر در دست اجراست که میزان سرمایه گذاری 26هزار میلیارد تومان بر آورشده بخشی از آن ها سال 96 و بخشی دیگر  سال 97 راه اندازی خواهد شد.

افخمی گفت: سیمان نیریز با پیشرفت 97درصد، سیمان غرب آسیا در تربت جام، فولاد سازی هفت گانه سپید دشت، فولاد رهینا، که یک فازش در فرودین راه اندازی شدو فاز بعدی آن یعنی فاز تکمیل آن در اواخر سال آینده به بهره برادی خواهد رسید و فولاد ازنا که چندین سال دچار مشکل بود که در 3 سال گذشته مشکلات آن برطرف شد در حال حاضر کارهایی اجرایی آن شروع شده است.

وی تاکید کرد: با راه اندازی فولادهای در دست اجرا 10میلیون تن به ظرفیت فولاد کشور اضافه خواهد شد، نزدیک به 60درصد از تأمین مالی افزایش ظرفیت پیش فرض به 28 تن بر عهده بانک صنعت  و معدن است.

*  تا سال آینده 5مگاوات برق اضافه خواهد شد


مدیر عامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه بانک صنعت و معدن در 3 سال گذشته در به بهره برداری رساندن بخش نیروگاهی بسیار موثر عمل کرده است افزود: 5 یا 6 واحد نیروگاهی در 10ماهه امسال به بهره برداری رسیده، نیروگاه کهنوج وارد مدار شده، فردا نیروگاه بهبهان هم افتتاح خواهد شد و هفته آینده نیز در سیرجان نیروگاه کرمانیان به مدار اضافه خواهد شد،هر یک از این نیروگاه ها 500مگاوات به برق کشور اضافه خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به 3 هزار مگاوات برق را در یک سال گذشته به شبکه برق افزودند، افزود: 2 هزار مگاوات برق دیگر با 4 واحد در حال ساخت به شبکه برق اضافه خواهد شد بنابراین تا سال آینده به طور کلی 5 هزار مگاوات برق اضافه خواهند کرد.

*   پتروشیمی ایلام اواخر سال آینده راه اندازی خواهد شد

افخمی با بیان اینکه صنعت و معدن نسبت به سایر بانکها در توسعه پتروشیمی مزیت تخصصی و رقابتی دارد، افزود: واحد پتروشیمی موجود در مسجد سلیمان در حال اجراست، 850 نفر مشغول به کارند و 580 میلیون دلار تأمین مالی شده پتروشیمی ایران نیز با 220 میلیون یورو تأمین مالی شده اعتبارش گشایش و اواخر سال آینده راه اندازی خواهد شد.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن ادامه داد: همچنین پتروشیمی لرستان 230 میلیلون یورو اعتبار در سه سال پیش طبق برنامه راه اندازی وارد مدار تولید شده، بیشترین محصولاتش نیز صادراتی است، پتروشیمی مهاباد نیز سه ماه گذشته با حضور ریاست جمهوری افتتاح شد و به زودی صادراتش شروع خواهد شد. پتروشیمی هنگام نیز در عسلویه به تولید یک نوع متانول  وآمونیاک می پردازد که میزان ظرفیت تولید این محصولات را افزایش خواهد داد.

وی افزود: پتروشیمی بوشهر نیز با مشارکت بانک توسعه صادرات (50-50)که لیدر فاینانس این پروژه بوده تجربه خوبی برای کارهای سندیکایی محسوب شد، فاز اول آن یک میلیارد دلار تامین مالی شد و در حال حاضر کار در حال اجراست.

افخمی گفت: همچنین پالایشگاه بیت بلند نزدیک به دو میلیارد دلار به طور مشارکتی با بانک دیگری تامین مالی شده که پایه این پالایشگاه استخراج نفت، گاز و فرآوری های نفتی است.

*تامین مالی یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار از قطار تهران-اصفهان

مدیر عامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه بانک صنعت و معدن با استراتژی های جدید خود از سه سال قبل به پروژه های زیر ساخت کشور ورود کرده است گفت: قطار سریع السیر تهران – اصفهان در حال اجراست، یک میلیاردوهشتصد میلیون دلار برای آن تامینمالی شده و با سرعت 300 کیلومتر در ساعت یعنی به مدت 2 ساعت به مسافرین تهران – اصغهان خدمت ارائه خواهد کرد.

افخمی ادامه داد : همچنین قطار تهران – مشهد به ما ارائه شده در حال مطالعه هستیم و طبق برآورد اولیه منبع مالی آن کمتر از 2/2 نخواهد بود، سرعت این قطار 230 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم شبکه توسعه راه آهن افزود: خط ترانزیت شرق به چابهار به لحاظ امنیتی تاثیر گذار خواهد بود. اگر مصوب شود بانک معدن و تجارت آمادگی فاینانس آن را خواهد داشت.

*12 درصد کل تسهیلات رونق تولید کشور را بانک صنعت ومعدن پرداخت کرده است

مدیر عامل بانک صنعت و معدن با تاکید بر اینکه با اینکه بانک صنعت و معدن بانک بزرگی نیست، افزود: بانک ما نزدیک به 12درصد کل تسهیلات رونق تولید را بر عهده گرفته که این امر بیانگر تخصصی بودن ما در کمک به صنایع کوچک و متوسط است.

افخمی گفت: بانک صنعت و معدن آمادگی تامین مالی صنایع دریای و شناورهای کوچک را دارد.

وی ادامه داد : از دوره تحریم ها بانک صنعت و معدن در تامین مالی موتورهای هواپیمایی کار مهمی برای صنعت هوایی کشور انجام داده است، پکیج 25 موتوره هواپیما را تامین مالی کرده ایم که همه آنها نصب شده اند.

*توافق 5 میلیارد دلاری با صندوق توسعه بانک مرکزی

مدیر عامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه بانک مرکزی همکاری بسیار خوبی در زمینه تامین منابع مالی بانک صنعت و معدن داشته است افزود: بخشی از منابع را به شکل خط اعتباری و یا وام از صندوق توسعه بانک مرکزی دریافت و در جهت تسهیل امورات صنایع به آنها واگذار کرده ایم، حجم فعالیت بسیار خوب بوده ، با صندوق توسعه بانک مرکزی 5 میلیارد دلار توافق داشته ایم که8/4 میلیارد دلار آن عملیاتی و از این میزان نیز 2/4 آن گشایش اعتباری شده است.

افخمی با بیان اینکه برای سال 95 هیچ قراردادی منعقد شده است افزود: آخرین قرارداد ما با بانک مرکزی به سال 94 بر می گردد که مبلغ آن 1/3 میلیارد دلار بوده که از این میزان 3/2 میلیارد آن عملیاتی و وصول باقی را هم تمدید کرده ایم.

وی تصریح کرد: از همین 1/3 میلیارد دلار دوبار به میزان 500 میلیون دلار به شرکتهای پارس جنوبی منبع مالی تزریق کرده ایم.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن بیان داشت: در برنامه ریزی های خود برای سال 96 در نظر گرفته ایم که بالغ بر 2 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه منبع مالی اخذ کنیم.

*اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشته ایم

وی تاکید کرد: در طی 38 ماهه اخیر هیچ اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشته و اجازه نداده ایم دچار بی انضباطی مالی شویم ، به همین دلیل است که با موافقت بانک مرکزی خطوط اعتباری را تمدید خواهیم کرد، البته به رعایت نرخ سود هم مقیدیم.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه بالغ بر 85 تا 90 درصد بانکهای دنیا دولتی هستند و اغلب سرمایه آنها را نیز دولت تامین می کند افزود: بانک صنعت و معدن بانک توسعه ای تولید در کشور است. سرمایه اش ازاوایل انقلاب تا سال 86 کمتر از 100 میلیارد تومان بوده ، که در سال 86 با ارائه وام ارزی به ما دولت آن را تبدیل به سرمایه کرد که با این اوصاف میزان سرمایه ما به 2100 میلیارد توامن رسید که همچنان در سر جای خود باقی است و چیزی به آن افزوده نشده است.

*میزان سرمایه به دلار ما بسیار پایین است

مدیر عامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه نرخ ارز در حال حاضر یک به سه و نیم شده افزود: بنابراین میزان سرمایه به دلار ما الان 7 هزار میلیو ن دلار است که رقم بسیار پایینی به شمار می رود. اگر مقررات بازل 3 را کنار بگذاریم حتی نسبت به مقررات بازل 2 نسبت کفایت سرمایه ما رو به افت است، این هم به علت کاهش نفت و عدم حمایت دولت در افزایش منابع مالی است.

وی ادامه داد : با تجدید ارزیابی ها بر منابع مالی 4هزار میلیارد تومان افزوده ایم که آن نسبت ما با بانکهای خارجی برهم نخوریم.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن گفت: در طی سه سال گذشته معوقات بانکی ما به طور مرتب کاهش یافته در ابتدای امر این رقم 12 بود که به 10ونیم و سپس به 9 رسید و درسالی که گذشت این رقم به کمتر از 8 یعنی 7.8 درصد کاهش یافت و در حال حاضر در تلاشیم تا این میزان معوقات را به کمتر از 7 برسانیم.

افخمی تاکید کرد: نسبت به سایر بانکهای بیشتر از 2 هزار و800میلیارد تومان معوقات نداریم.

وی گفت: در 7 اردبیهشت 96 فرآینده جدید طراحی شده با خدمات انفورماتیک راه به مرحله عملیاتی خواهیم رساند تا بتوانیم با بانک های خارجی در عرصه بین المللی رقابت کنیم پایه این فرآیند داخلی است ، 70 درصد کار آماده است.

افخمی ادامه داد: همچنین بر اساس ادبیات اقتصاد مقاومتی برنامه راهبردی 5 ساله بانک صنعت و معدن را آماده کرده ایم، این برنامه برون گرا و بر پایه حمایت از صادرات کشور خواهد بود.

* اجاره مجتمع نبش طالقانی به کسبه پلاسکو

مدیر عامل بانک صنعت و معدن گفت: شعبه ای برای رسیدگی به کسبه خسارت دیده پلاسکو در نظر گرفته ایم البته بر ای این کار بانک مرکزی سردم دار شده و باقی بانکها را هم پای کار آورده است، 300میلیون وام با نرخ 18 درصد که بخشی از آن را دولت سوبسید می دهد در اختیار کسبه پلاسکو قرار خواهیم داد البته اتاق اصناف این افراد را به ما معرفی خواهند کرد، ما آماده تأمین مالی خسارت دیدگان پلاسکو هستیم.

افخمی ادامه داد: بانک ما به همراه 5بانک دیگر در پی طلب خود مجتمع نبش طالقانی را گرفته اند. این مجتمع در اختیار کسبه پلاسکو به شکل اجاره و با تضمین بنیاد قرار خواهد گرفت.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن تاکید کرد: حداقل دو هواپیمای دیگر در یک ماه آینده وارد کشور می شود ، قرارداد دیگری با ایتالیا در این باره داریم که آن را دنبال می کنیم، در خصوص قرارداد ایرباس مهم این بود که این موضوع میسر شد و کشور از مهلت ارائه شده استفاده و آن را از دست نداد.

وی گفت: بدهکار دانه درشت نداریم و با تأمین مالی بیش از 11میلیارد دلار در طی سه سال گذشته گشایش اعتباری داشته و باحمایت از پروژه های بزرگ به طور مستقیم بیش از 50هزار شغل ایجاد کرده ایم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار