فعالیت 60 بیمارستان حیوانات در کشور/ جامعه به آگاه‌سازی نگهداری از حیوانات نیاز دارد

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی گفت: سازمان دامپزشکی کشور مسئولیت حفظ سلامت مردم و دام را در کشور بر عهده دارد و در این راستا تا به امروز 60 بیمارستان دامپزشکی در کشور مشغول به فعالیت هستند.

فعالیت 60 بیمارستان حیوانات در کشور/ جامعه به آگاه‌سازی نگهداری از حیوانات نیاز داردبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هاشم‌زاده معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی صبح امروز در مراسم افتتاح بزرگترین بیمارستان دامپزشکی کشور و خاورمیانه با اشاره به اهمیت بهداشت حیوانات و ارتقای کیفیت زندگی افراد، اظهار داشت: یکی از خدمات مهم سازمان دامپزشکی حفظ سلامت و بهداشت محیط و حیوانات بوده و در این زمینه این سازمان زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده است.

وی بیان کرد: تغییراتی که در زندگی شهرنشینی و ساخته‌های صنعتی در ایران به وجود آمده موجب تغییرات اساسی در حوزه اجتماعی شده و همین مسئله سبب نزدیک شدن انسان به حیوانات شده است.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی ادامه داد: البته نزدیکی انسان به حیوانات از دیرباز و بخصوص در جوامع عشایر و روستایی بوده اما امروزه این ارتباط شکل جدیدی به خود گرفته و سازمان دامپزشکی کشور به عنوان متولی بهداشت حیوانات و سلامت آنها خدمات ارزشمندی در این راستا برنامه‌ریزی کرده است.

وی ادامه داد: با پیش‌بینی‌های لازم به وسیله سازمان دامپزشکی سعی شده است تا همه مخاطرات بهداشت و بخصوص در رابطه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به حداقل برسد و در این زمینه زیرساخت‌های لازم فراهم شده است.

هاشم‌زاده تاکید کرد: شکل‌گیری بیمارستان حیوانات یکی از اقدامات مهم با توجه به شرایط زندگی شهر نشینی می‌باشد و در حال حاضر 60 بیمارستان حیوانات در کشور مشغول به فعالیت هستند که البته کلانشهر تهران در این زمینه پیشتاز است.

وی ادامه داد: مباحث شرعی در رابطه با نگهداری حیوانات طی جلسات متعدد با علما برطرف و مسئله نگهداری حیوانات خانگی با عنوان یک پدیده نو در بین افراد جامعه پذیرفته شده که از منظر گوناگون بخصوص در حوزه اجتماعی و روانشناسی باید بر روی آن کار شود.

وی با بیان اینکه نگهداری حیوانات خانگی امری پسندیده است، افزود: رفتارهای حوزه‌های شهری مشکلات خاص خودش را دارد که نگهداری حیوانات به نوعی روان درمانی محسوب می‌شود و یکی از وظایف سازمان دامپزشکی برقراری بهداشت و حقوق حیوانات است.

هاشم‌زاده ادامه داد: زمانی‌که حیوانات در خانه نگهداری می‌شوند باید مسئولیت سلامت و حقوقشان را قبول کنیم و اگر بیماری‌ای در آن به صورت واگیردار مطرح شد باید آن را با سازمان دامپزشکی در میان بگذاریم تا بهداشت مردم و حیوانات با خطری روبرو نشود.

وی ادامه داد: حیوانات عشایری، صنعتی و خانگی با انسان‌ها در ارتباط بوده که برای کدام از آنها خدمات خاصی را باید ارائه داد بطوریکه برای دامداران صنعتی سازمان دامپزشکی کشور درمانگاه‌های ویژه‌ای پیش‌بینی کرده  و این مسئله می‌تواند سبب کوتاه شدن زنجیره درمانی شود و هزینه درمان بسیار کاهش پیدا می‌کند.

فعالیت 15 بیمارستان دامپزشکی در کشور

در ادامه مراسم برائی‌نژاد مدیر کل سازمان دامپزشکی استان تهران گفت: در حال حاضر در کشور 250 مرکز خدمات درمانی دامپزشکی وجود دارد که 15 بیمارستان برای سلامت دام و حیوانات خانگی تلاش می‌کنند و این بیمارستان یکی از بزرگترین بیمارستان‌های حیوانات در کشور و خاورمیانه است.

وی بیان کرد: با افتتاح این بیمارستان زنجیره بیمارستان‌های شهری کامل‌تر می‌شود و من امیدوارم که در چهارچوب مقررات اجتماعی و بهداشتی مخاطرات دام به حداقل ممکن برسد.

مجهز بودن داروخانه بزرگترین بیمارستان دامپزشکی کشور

در ادامه مراسم صفری موسس بیمارستان دامپزشکی گفت: این بیمارستان با همکاری جمعی از متخصصان دامپزشکی در رشته‌های مختلف تشخیص و درمان حیوانات خانگی فعالیت می‌کند و دارای اتاق‌های آی سی یو و سی‌ سی یو است.

وی بیان کرد: کلیه حیوانات ارجاعی به این بخش مورد معاینه اولیه و در صورت نیاز به واکسیناسیون درمان ضد انگلی قرار گرفته و در صورت وجود نشان‌های بیماری مورد ارزیابی و آزمایش قرار می‌گیرند و در صورت نیاز به بستری شدن به یکی از بخش‌های بستری عفونی یا غیر عفونی منتقل می‌شوند.

وی گفت: با توجه به نیاز حیوانات کوچک به داروها و تست‌های ویژه تشخیصی حیوانات کوچک، داروخانه، بیمارستان خاورمیانه، کلیه داروها و تست های تشخیصی و وسایل ویژه مصرف حیوانات کوچک را دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار