دنیامالی در نشست خبری مطرح کرد؛

زندگی شهری از معضلات مهم جامعه ایران است/ قوانین مدیریت شهری باید بازبینی شوند

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: جای شورای عالی استان ها در لایحه مدیریت شهری خالی است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد دنیامالی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران در نشست خبری که امروز(دوشنبه) به منظور تشریح جزییات دومین کنفرانس جامع مدیریت‌شهری (هم‌اندیشی لایحه مدیریت شهری) برگزار شد، اظهار داشت: امروز یکی از معضلات جامعه ایران بحث زندگی شهری است.

وی افزود: ما در یک دوران گذار هستیم و این دوران به سرعت در حال سپری شدن و گسترش است و افزایش جمعیت در چهار دهه اخیر و روی آوری به زندگی شهری مشکلاتی را از جمله آلودگی هوا و حوزه سلامت ایجاد کرده است، بنابراین ما باید برای این موضوع تدبیر ویژه داشته باشیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: زمانی نیاز به  تمرکز در شهرها داشتیم، زیرا نیاز به یک حکومت مرکز قوی احساس می‌شد و ما در این حوزه ضعیف بودیم که کم و بیش و به مرور زمان این اتفاق افتاد و بعد از انقلاب اسلامی گسترش پیدا کرد، اما ما باید این رویکرد را تغییر دهیم.

دنیامالی با اشاره به اینکه باید برخی تصمیم‌گیری‌ها به رده‌های میانی جامعه سپرده شود،تصریح کرد: ما باید از مشارکت مردم استفاده کنیم و به همین دلیل نیاز داریم برخی از وظایفی که حکومتی نیست را به مردم بسپاریم.

وی ادامه داد: اتقان عمومی این است که دولت متولی سیاست‌گذاری در حوزه‌های کلان باشد و در بحث اداره شهرها علی‌رغم اینکه ما قانون مدیریت شهری را که برای قبل از انقلاب است، داریم ، لازم است بازبینی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهری گفت: امروز همه بازبینی‌ها مرحله به مرحله در حال انجام است و این موضوع در دولت مورد توجه قرار گرفت و بیان شد برای شهر تهران باید قوانین خاص‌تری در نظر گرفت، اما این موضوع به این معنی نیست که تهران تافته جدا بافته‌ای است.

دنیامالی افزود: به هر حال این لایحه در دولت پذیرفته شد و کمیسیونی برای آن تشکیل شد و در این کمیسیون کلیه کارهایی که به شهرها و روستاها مرتبط است، بررسی می‌شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران افزود: این اقدام خوبی بود و ما در دولت  لایحه مهم مدیریت شهری را داریم و آن‌چه که مدیران را دچار مشکل کرده، این است که دچار تکدد مشکلات در تهران شده ایم، بنابراین به فکر افتادیم که برای رفع این مشکل قبل از اینکه لایحه مدیریت شهری در مجلس بررسی و تصویب شود را ابتدا در اختیار مردم قرار دهیم و با نقطه نظرات آن ها آشنا شویم.

دنیامالی گفت: در حال حاضر لایحه مدیریت شهری در دولت است و انتقادی زیادی هم به آن وارد است.

وی تصریح کرد: اعتقاد داریم در پیش نویس این لایحه جای شورای عالی استان‌ها خالی است و اگر این شورا می‌خواهد جایگاه بهتری داشته باشد، نیاز به تلاش بیشتری دارد.

دنیامالی در رابطه با انتخاب شهردار توسط مردم گفت: اعضای شورای شهر توسط مردم انتخاب می شوند و همین مردم می‌توانند به ما مسئولیت انتخاب شهردار را بدهند و بنده پیشنهاد دادم که انتخاب شهردار در شهرهای بالای صد هزار نفر باید از طریق مردم انجام شود، اعتقاد دارم اگر می‌خواهیم یک گام جلوتر برویم، باید انتخاب شهردار به انتخاب مردم باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در برنامه ششم توسعه به درآمدها شهرداری اشاره شده است،گفت: بر اساس قانون دیوان محاسبات هر مجموعه ای که از منابع مالی دولتی استفاده می کند، دیوان محاسبات وارد شود اما ما اعتقاد داریم شهرداری ها هم وظیفه نظارت دارند .

وی افزود: پیشنهاد که درآمدهای شهرداری از مالیات بر ازرش افزوده به خزانه دولت واریز شود که در این صورت یکی از درآمدهای پایدار شهرداری که نزدیک به 1500تا 2هزار میلیارد تومان است را از درآمد شهرداری را از دست می دهیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در رابطه با توجه به مدیریت بحران در برنامه ششم توسعه و لایحه مدیریت شهری گفت: در موضوع بحران باید یک مسئولیت اجتماعی بین مردم وجود داشته باشد به عنوان مثال در حوادثی مانند سیل گفته می شود باید ساخت و ساز ها در حریم رودخانه ها کاهش پیدا کندو اگر فرهنگ سازی و مسئولیت اجتماعی بالا برود آسیب های کمتری خواهیم داشت.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: مسئولیت بحران در شهرها برعهد استانداران است اما این مسئولیت در تهران بر عده شهردار است و ما اعتقاد داریم که اگر وظیفه مدیریت بحران را به شهردار می دهیم باید قوانین آن را هم احصا کنیم.

دنیامالی گفت: در حادثه پلاسکو مشاهده شد که مسئولیت اجتماعی می تواند عملکرد بهتری در مدیریت بحران داشته باشیم.

وی افزود: ریسک حوادث طبیعی در کشور ما بالا است و اعتقاد داریم که لایحه ای مانند لایحه مدیریت شهری نیاز دارد یک دوره 5ساله به صورت آزمایشی اجرایی و نواقص آن برطرف شود و در مورد مدیریت بحران نیاز به قوانینی بالاتر از لایحه مدیریت شهری داریم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل گفت: یکی از مشکلات شهر تهران این است که در یک فضای محدود جمعیت زیادی زندگی می کنند و همین باعث مس شود که آسیب پذیری ما افزایش پیدا کند و به طبع آن مشکلاتی مانند آلودگی هوا و آلودگی صوتی افزایش پیدا کند.در پاسخ به این سوال که آیا در برنامه ششم توسعه به درآمدهای شهرداری اشاره شده است، گفت: بر اساس قانون دیوان محاسبات هر مجموعه‌ای که از منابع مالی دولتی استفاده می‌کند، دیوان محاسبات وارد شود اما ما اعتقاد داریم شهرداری‌ها هم وظیفه نظارت دارند .

وی افزود: پیشنهاد شد که درآمدهای شهرداری از مالیات بر ازرش افزوده به خزانه دولت واریز شود که در این صورت یکی از درآمدهای پایدار شهرداری که نزدیک به یک هزار و 500 تا 2 هزار میلیارد تومان است را از درآمد شهرداری از دست می‌دهیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در رابطه با توجه به مدیریت بحران در برنامه ششم توسعه و لایحه مدیریت شهری گفت: در موضوع بحران باید یک مسئولیت‌اجتماعی بین مردم وجود داشته باشد، به عنوان مثال در حوادثی مانند سیل گفته می‌شود باید ساخت و سازها در حریم رودخانه‌ها کاهش پیدا کند و اگر فرهنگ سازی و مسئولیت اجتماعی بالا برود، آسیب‌های کمتری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: مسئولیت بحران در شهرها بر عهده استانداران است، اما این مسئولیت در تهران بر عهده شهردار است و ما اعتقاد داریم که اگر وظیفه مدیریت بحران را به شهردار می‌دهیم، باید قوانین آن را هم احصا کنیم.

دنیامالی گفت: در حادثه پلاسکو مشاهده شد که مسئولیت اجتماعی می‌تواند عملکرد بهتری در مدیریت بحران داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در برنامه ششم توسعه به درآمدها شهرداری اشاره شده است،گفت: 
دیوان محاسبات قانون داردکه هر مجموعه ای که از منابع مالی دولتی استفاده می کند دیوان محاسبات وارد شود اما ما اعتقاد داریم شهرداری ها هم وظیفه نظارت دارند .

وی افزود: پیشنهاد که درآمد های شهرداری از مالیات بر ازرش افزوده به خزانه دولت واریز شود که در این صورت یکی از درآمد های پایدار شهرداری که نزدیک به 1500تا 2هزار میلیارد تومان است را از درآمد شهرداری را از دست می دهیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در رابطه با توجه به مدیریت بحران در برنامه ششم توسعه و لایحه مدیریت شهری گفت: در موضوع بحران باید یک مسئولیت اجتماعی بین مردم وجود داشته باشد به عنوان مثال در حوادثی مانند سیل گفته می شود باید ساخت و ساز ها در حریم رودخانه ها کاهش پیدا کندو اگر فرهنگ سازی و مسئولیت اجتماعی بالا برود آسیب های کمتری خواهیم داشت.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: مسئولیت بحران در شهرها برعهده استانداران است اما این مسئولیت در تهران بر عهده شهردار است و ما اعتقاد داریم که اگر وظیفه مدیریت بحران را به شهردار می‌دهیم، باید قوانین آن را هم احصا کنیم.

دنیامالی گفت: در حادثه پلاسکو مشاهده شد که مسئولیت اجتماعی می‌تواند عملکرد بهتری در مدیریت بحران داشته باشد.

وی افزود: ریسک حوادث طبیعی در کشور ما بالا است و اعتقاد داریم که لایحه ای مانند لایحه مدیریت شهری نیاز دارد یک دوره 5 ساله به صورت آزمایشی اجرایی و نواقص آن برطرف شود و در مورد مدیریت بحران نیاز به قوانینی بالاتر از لایحه مدیریت شهری داریم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل گفت: یکی از مشکلات شهر تهران این است که در یک فضای محدود جمعیت زیادی زندگی می‌کنند و همین باعث می‌شود که آسیب پذیری ما افزایش پیدا کند و به طبع آن مشکلاتی مانند آلودگی هوا و آلودگی صوتی افزایش پیدا کند. افزود: ریسک حوادث طبیعی در کشور ما بالا است و اعتقاد داریم که لایحه‌ای مانند لایحه مدیریت شهری نیاز دارد یک دوره 5 ساله به صورت آزمایشی اجرایی و نواقص آن برطرف شود و در مورد مدیریت بحران نیاز به قوانینی بالاتر از لایحه مدیریت شهری داریم.

دنیامالی گفت: یکی از مشکلات شهر تهران این است که در یک فضای محدود جمعیت زیادی زندگی می‌کنند و همین باعث می‌‌شود که آسیب پذیری ما افزایش پیدا کند و به طبع آن مشکلاتی مانند آلودگی هوا و آلودگی صوتی افزایش پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که در لایحه مدیریت شهری جایگاه نظام مهندسی چیست؟گفت: نظام مهندسی در حوزه مدیریت شهری جلوتر از شورا در حرکت است و اگر در این حوزه درست کار شود، در موضوعاتی مانند مصرف انرژی بهتر عمل خواهیم کرد و اگر مدیریت شهری بخواهد به 20 وظیفه خود به خوبی عمل کند، باید برخی مسئولیت‌های خود را به نهادهای دیگر واگذار کند که یکی از آن‌ها نظام مهندسی است که می‌تواند در حوزه استحکام ساختمان‌ها نقش مهمی را ایفا کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل در رابطه با اینکه اگر بخواهیم مسئولیت های زیادی را به شهرداری بدهیم ممکن است که دچار فساد شویم ، گفت: اگر می خواهیم یک‌سری اختیارات را به نهادی بسپاریم باید برای آن پیش‌بینی لازم را انجام دهیم و این کار مرحله به مرحله پیش می رود.

وی افزود: اگر چند شهردار و عضو شورا تخلف کردند، نباید به همه تعمیم داد.

دنیامالی گفت: اگر امروز چتر حمایتی دولت از روی شهرداری‌ها برداشته شود، آن‌ها قادر به انجام کاری نیستند اما ما باور داریم که هزینه‌های شهر باید توسط مردم تأمین شود و در کنار آن درآمدهای هر شهری هم برای نگهداشت همان شهر استفاده شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار