یزد؛

برگزاری کارگاه های آموزشی حفاظت از میراث گلین

کارگاه های آموزشی حفاظت از میراث گلین در میراث فرهنگی یزدبرگزارشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ کارگاه های آموزشی حفاظت از میراث گلین با حضور  دیوید گندرو از اساتید دانشگاه و کارشناس موسسه کراتر از کشور فرانسه در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد برگزار گردید.

این کارگاه های آموزشی تاکنون برای استادکاران برجسته معماری سنتی استان، مسئولین، پرسنل و ناظران فنی میراث فرهنگی یزد برگزار شده است.

گارگاه های آموزشی معماری گلین با هدف انتقال دانش به روز در حوزه معماری با خشت مقاوم و کاهش آسیب پذیری ابنیه و منازل ساخته شده از خشت بافت تاریخی یزد به اجرا درآمده است.

گندرو در این کارگاه های آموزشی ابتدا نمونه بناهایی که در جهان با خشت ساخته شده را مثال زده و سپس مباحث؛ چگونگی تهیه خشت و استفاده آن، چگونگی کار با خشت در جهان و همچنین چگونگی حفاظت از بافت تاریخی در جهان را دنبال نمود.

مدرس این کارگاه های آموزشی در مباحث خود گفت: می توان از خشت برای ساخت مجموعه های دفاعی چون قلعه و برج، ساخت تزئینات، مجسمه و ... استفاده کرد و در ادامه افزود: مهمترین مزیت خشت این است که از طبیعت تولید شده و قابل برگشت به طبیعت است.

نماینده کارتر در ادامه مباحث مطرح شده عنوان کرد: در طول یکصد سال اخیر آسیب هایی توسط انسان مانند خرابی خانه های خشتی و قدیمی و ساخت ساختمان های جدید، به بافت وارد شده که اگر این روال ادامه پیدا کند بافت های تاریخی دنیا با مشکلات جدی مواجه می شود که خوشبختانه در استان یزد این مسئله بسیار کمرنگ است و مردم همراه و همگام با مسئولین برای حفظ این بافت های ارزشمند تلاش می کنند.

 کراتر سالهاست که با سازمان میراث فرهنگی کشور در چغازنبیل و از زمان زلزله در ارگ بم و در ضمن طی تفاهم نامه ای با مرکز تحقیقات مصالح ساختمانی بعد از زلزله بم در راستای تدوین آیین نامه ساخت و ساز با خشت همکاری می نماید.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار