وزیر ارتباطات:

پروژه تلاش 3 گامی در جهت رفاه بیشتر مردم / قیمت اینترنت نصف می شود / فاز دوم شبکه ملی اطلاعات 18 بهمن افتتاح می شود

واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح پروژه تلاش 3 ابراز امیدواری کرد در همه بخش‌ها شاهد چنین تحولات عظیمی باشیم.

ghfgبه گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز همزمان با ایام مبارک دهه فجر، پروژه تلاش 3 در راستای اجرای شبکه ملی اطلاعات و همگام با سیاست های اقتصاد مقاومتی، به بهره‌برداری رسد. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخشی از سخنان خود اظهار داشت پیش از این کل ظرفیت ما نزدیک به 1000 گیگابایت بر ثانیه بود اما امروز با افتتاح این پروژه ظرفیت ما به 10000 گیگابایت بر ثانیه می‌رسد. این بدان معناست که از ابتدای دولت یازدهم این ظرفیت حدود 10 برابر افزایش یافته است. وی ابراز امیدواری کرد این تحولات در همه بخش‌ها اتفاق بیافتد.

وزیر ارتباطات گفت از 15 سال پیش تا کنون در گوشه و کنار جهان موضوع توسعه ICT را به‌عنوان زیرساخت توسعه انتخاب کردند و تصمیم گرفتند برای رفاه امور مردم و هوشمندسازی بخش‌های دولتی و غیردولتی کار کنند. امروز ما خوشحالیم که همکارانمان وارد این عرصه شده و توانایی خود را نشان دادند.
  • 18 بهمن رونمایی از فاز دوم شبکه ملی اطلاعات
همانطور که در زمان افتتاح فاز نخست شبکه ملی اطلاعات اعلام شده بود، فاز دوم این شبکه در دهه فجر به بهره‌برداری می رسد، امروز وزیر ارتباطات اعلام کرد دوشنبه 18 بهمن فاز دوم شبکه ملی اطلاعات افتتاح می شود او با انتقاد از اجرای کند این شبکه در دوره های های قبل گفت: باید از افرادی که ایم پروژه را بیش از 10 سال طول دادند انتقاد کرد
  • تفکیک اینترنت داخلی از خارجی قیمت اینترنت را نصف می کند

طبق مصوبه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات باید تعرفه استفاده از ترافیک داخلی از خارجی تفکیک شود، واعظی با اشاره به این مصوبه گفت در بستر شبکه ملی اطلاعات تعرفه اینترنت به سود کاربر نهایی است و این مصوبه تمامی شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی ابلاغ شده است، این تفکیک باعث محدودیت نمی شود هزینه استفاده از پهنای باند داخلی به مراتب از پهنای باند خارجی برای کاربران به صرفه تر است. این اقدامی تشویقی است برای افزایش بازار داخلی

    • شبکه ملی اطلاعات دسترسی کاربران را محدود نمی کند
    واعظی در ادامه به این نکته اشاره کرد که در اجرای این پروژه بخش خصوصی به‌خوبی ورود پیدا کرد. وی گفت امروز می‌توانیم ادعا کنیم به یکی از شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات دست یافته‌ایم. در شبکه ملی اطلاعات هیچ وقت به دنبال محدود کردن نبوده‌ایم. گفته می‌شد که این شبکه محدودیت می‌آورد اما هدف اول ما ایجاد شبکه‌ای برای مدیریت ترافیک و هدف دوم پایین آوردن هزینه‌های مردم بود. یعنی آنچه مردم در شبکه ملی اطلاعات هزینه می‌کنند باید به نصف برسد در کنار اینکه از امکانات باکیفیت هم بهره می‌برند.

    وی همچنین اظهار داشت ما شبکه ملی اطلاعات را برای این راه انداختیم تا نتیجه‌اش را در جامعه ببینیم. همانگونه که مشاهده می‌کنید فیبر در استانهای مختلف در حال توسعه است. پروژه نور 1 ده هزار کیلومتر بود که انجام شد و پروژه نور 2 سیزده هزار و پانصد کیلومتر است که در حال انجام است و پیشرفت 60 درصدی داشته است. به سرعت به دنبال این هستیم که هر آنچه که فیبر نوری مورد نیاز استانها و شهرهاست را تأمین کنیم. در حال حاضر اکثر مراکز استانها از 3 یا 2 مسیر به شبکه متصل هستند در حالی که پیش از این فقط از یک مسیر متصل بودند.

    • نارضایتی مشترکان به سرویس‌های ارائه‌دهنده اینترنت برمی‌گردد
    واعظی در پاسخ به سوالی دباره نارضایتی کاربران از کیفیت سرویس‌های شرکت های ارائه دهنده اینترنت گفت: کاربران معمولاً از کیفیت سرویس شرکت زیرساخت رضایت دارند و این نارضایتی‌ها به شرکت‌های ارائه دهنده سرویس اینترنت بازمی‌گردد.

    وی به این نکته اشاره کرد که  شرکت‌های ارائه دهنده سرویس موظفند وضعیت سرویس خود را به صورت آنلاین به کاربران اعلام کنند و علاوه بر این در سایت شرکت زیرساخت نیز امکان اطلاع از وضعیت کلی شبکه برای کاربران فراهم شده است.
    • میزان استفاده از فضای مجازی هرروز در حال افزایش است، بازار بزرگی که باید آن را به سرعت مدیریت کرد
    وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنانش گفت امروز چند هدف مهم در دستور کار ما قرار دارد؛ بحث توسعه فیبر نوری، افزایش شبکه انتقال و موضوع IP که تلاش می‌کنیم تا آخر فروردین از آن بهره‌برداری کنیم. سیاست اصلی ما این است که این بستر را فراهم کنیم تا ایران مسیر اصلی برای عبور دیتا باشد. وی خاطرنشان کرد ما آمادگی داریم هرآنچه که شبکه ملی اطلاعات در بخش زیرساخت نیاز دارد از بودجه خود وزارتخانه فراهم کنیم. امیدوارم بعد از این بخش خصوصی بیشتر در این پروژه‌ها ورود پیدا کند همانگونه که درحال حاضر بستر این کار فراهم شده است.

    واعظی در پایان سخنانش بر این نکته تأکید کرد که بازار ایران با دولتی‌ها بزرگ نمی‌شود. بزرگ شدن بازار دستوری نیست بلکه دولت باید برای تمام ابتکاراتی که در کشور است فضا ایجاد کند؛ برای کسی که تولید محتوا می‌کند، یا در زیرساخت‌ها فعالیت دارد و یا اینترنت در اختیار مردم قرار می‌دهد. اگر حقوق این گروه‎ها لحاظ شود قطعا بخش خصوصی رشد خواهد کرد. رشد بخش خصوصی به رشد بازار کمک می‌کند.

    رویکرد مردم در استفاده از اینترنت بسیار بالاست. نمونه بارز آن شرکت 50 درصدی در سرشماری سال 95 است. بنابراین ما می‌توانیم بازار را بزرگ کنیم به شرط اینکه رقابت سالم داشته باشیم نه رقابت تخریبی.


    انتهای پیام/
    اخبار پیشنهادی
    تبادل نظر
    آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
    آخرین اخبار