نشست خبری فيلمی درباره فتنه 88/ چالش‌های ساخت فيلم به روايت كارگردان و عوامل

نشست فیلم «ماه گرفتگی» به كارگردانی مسعود اطیابی با حضور عوامل این فیلم و اهالی رسانه در سالن سعدی برگزار شد.

نشست خبری فيلمی درباره فتنه 88/ چالش‌های ساخت فيلم به روايت كارگردان و عوامل
به گزارش خبرنگار  حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست فیلم «ماه گرفتگی» به كارگردانی مسعود اطیابی با حضور عوامل این فیلم و اهالی رسانه در سالن سعدی برگزار شد.

در این نشست مسعود اطیابی كارگردان و تدوینگر، هادی انباردار تهیه‌كننده، بابك اردلان صدابردار، مهرداد جلوخانی صدابردار، كامبیز دیرباز، شهرام عبدلی، نیلوفر وهاب‌زادگان و كاوه ابراهیم بازیگران این فیلم سینمایی حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، مسعود اطیابی ضمن تشكر از اهالی رسانه و منتقدان برای صبوری در تماشای این فیلم بیان کرد: بیشتر افراد از نمایش راضی بوده اند و تنها ده بیست نفری از جمعیت بلند شدند و افراد دیگر را هم با خود به بیرون سالن كشاندند.

وی ادامه داد: این فیلم قطعا كامل نیست و امكان كامل بودن هم نیست. اصل هنر دست خداست و من ادعای كامل بودن ندارم. مباحثی در این فیلم وجود دارد كه ممكن است افرادی آن را قبول نداشته باشند. این داستان را من از نزدیك دیده‌ام و تلاش كردم نزدیك‌ترین روایت را بيان كنم.

هادی انباردار نیز گفت: استرس عجیبی داشتم اما الان پس از نمایش فیلم شور و شعف دارم. در سانس ساعت شش برج میلاد كمتر سالنی به پر بودن سالن ما بوده است. كسانی که تا انتها فیلم را دیدند، در واقع خستگی را از تن ما به در آوردند.

بهمن اردلان نیز طی صحبت‌هایی کوتاه بیان کرد: افتخار این را داشتم كه در کنار عوامل این فیلم همکاری کنم. امیدوارم مخاطبان از فیلم خوششان آمده باشد و صدابرداری نیز برایشان مقبول باشد.

مهرداد جلوخانی به عنوان صدابردار این فیلم گفت: سه ماه صدابرداری این فیلم زمان برد چرا که آقای اطیابی نكات زیادی داشت. در کل به نظرم فیلم شریفی است و خوشحالم این فیلم را كار كردم.

شهرام عبدلی نیز ضمن ابراز خوشحالی از نقش آفرینی در فیلم «ماه گرفتگی» بیان کرد: خوشحالم در این فیلم بازی كردم و برایم مایه افتحار است.

نیلوفر وهاب‌زادگان هم گفت: خوشحالم چون اولین تجربه تصویری‌ام بوده است. از اینکه آقای اطیابی و آقای انباردار به من اعتماد كردند، ممنونم و امیدوارم توانسته باشم گوشه‌ای از خواسته‌هایشان را برآورده باشم.

کاوه ابراهیم نیز در ادامه به طور خلاصه گفت: بازی در این فیلم اولین تجربه كاری من در سینما بوده است.

در بخش دیگری از این نشست انباردار با اشاره به تجربه تهیه‌کنندگی در فیلم‌های ژانر جنگی گفت: تجربه کار در ژانر سیاسی را نداشتم و فكر می‌كردم كارهای جنگی سخت‌تر است. یك سال طول كشید تا به شروع فیلمبرداری رسیدیم و  چند بار كست را عوض كردیم، چرا که افرادی بودند که زود قصاوت می‌كردند و بستری را فراهم  می‌کردند که امكان همكاری با دوستان پیش نمی‌آمد.

وی افزود: با وجود اینکه در حین كار استرس و شرایط سختی داشتیم، همدل شدیم تا این فیلم را ساختیم. در حین فیلمبرداری دوستان مورد هجمه قرار می‌گرفتند و حتی مجبور شدند اینستاگرام‌شان را ببندند.

وی ادامه داد: فیلم سفارشی نیست اما حامی مالی داشتیم و حمایت شدیم و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس هیچ وقت نخواست چیزی را كم یا زیاد كنیم.

اطيابي با اشاره به نویسندگی فیلمنامه که توسط آذرپندار نوشته شده است، ادامه داد: فیلمنامه‌نویس مهدی آذرپندار است كه نمی دانم چرا اینجا نیست. نسخه او كامل به دست من رسید و فیلمنامه را خواندم و متوجه شدم دقیق و هوشمندانه است و كمتر نیاز به بازبینی دارد. راستش از این مقطع زمانی و تاریخی، فیلم‌هایی ساخته شده كه طیف‌های مختلف خوششان نیامده است. پرداخت فیلمنامه را خودم انجام دادم و اگر نقصی به فیلمنامه وارد است، تقصیر من است.

کارگردان «ماه گرفتگی» در بخشی دیگر گفت: معتقدم در درگیری‌های سال ٨٨ ، حقیقت پنهان شد. در بین مردم شكاف ایجاد شد و حقیقت مشخص نشد. رجالی كه می‌توانستند به حرف رهبری گوش دهند، این کار را نکردند.

اطیابی درباره انتخاب بازیگران برای این فیلم توضیح داد: هیچ بازیگری بازی در این فیلم را از ابتدا رد نكرد جز دو نفر. الباقی قبول كردند و بعد با تلفن و پیام از طرف دیگران منصرف شدند. دیرباز اولین گزینه ما بود و چون اما از ابتدا سر كار بود، ما به سراغ دیگران رفتیم.
 
انباردار نیز در تائید صحبت‌های او گفت: كستینگ در شرایط خاصی بود و از ابتدا لیستی داشتیم. دیرباز در لیست اولیه بود و بعد از اینکه به  نتیجه با فرد خاصی نرسیدیم  مجددا به سراغ دیرباز رفتیم.

دیرباز در واکنش به به اینكه چطور بازی در چنین نقشی را قبول كردی، پاسخ داد: صادقانه می‌گویم از ابتدا نگرانی‌هایی وجود داشت. این را هم بگویم که حق طبیعی كارگردان و تهیه كننده است كه لیست بلند بالایی از بازیگران داشته باشند، همانطور كه حق من هم هست كه در هر فیلمی که بخواهم بازی كنم. اگر علیرام نورایی در این نقش به جای من بازی می كرد، من خوشحال می شدم.

وی ادامه داد: اعتقاد دارم بشین، بفرما و بتمرگ با هم متفاوت است! اگر پیشنهاد از طرف هركس دیگری غیر از اطیابی بود، حتما بیشتر تحقیق می‌كردم. به دلیل تجربه بازی در یک فیلم دیگرش، می دانستم که انسان متعادلی است و او از لفظ بفرما در فیلم هایش استفاده می‌كند. اصلا از بازی در فیلم «ماه گرفتگی» پشیمان نیستم.

انباردار در پاسخ به اینكه آیا به فروش این فیلم هم فكر كرده‌اید، گفت: هركسی هر اثری را که می‌سازد، مطمئنا به مخاطبش هم فكر می‌كند. خواستیم فضای آن سال‌ها را عادلانه روایت و مخاطب خودش را پیدا كنیم.

وی ادامه داد: می‌خواستند ما را  قانع کنند که این فیلم ساخته نشود اما گفتم این فیلم كه به هر حال ساخته می‌شود، پس بهتر است اطیابی کارگردان آن باشد تا شریف به این موضوع پرداخته شود.


انتهاي پيام/


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار