طرح اوکراین برای برگزاری همه‌پرسی درباره پیوستن به ناتو

رئیس جمهور اوکراین از برنامه برگزاری همه پرسی عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل ازپرس تی وی ؛  رئیس‌‍ جمهور اوکراین می‎گوید چون اکثر جمعیت کشورش علاقمند به پیوستن کی‎یِف به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند، وی طرح برگزاری یک همه‌پرسی بر سر این موضوع را داده است.

پترو پروشنکو روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با گروه رسانه‎‌ای فونکۀ آلمان این اظهارات را مطرح کرد و افزود: چهار سال پیش، تنها 16 درصد [از اوکراینی‎ها] علاقمند به ورود اوکراین به ناتو بودند. در حال حاضر این رقم به 54 درصد رسیده است.

وی گفت: من به عنوان رئیس‏‌جمهور، بر اساس دیدگاه‎های مردم هدایت می‎شوم و بر سر موضوع پیوستن به ناتو یک همه‌پرسی برگزار خواهم کرد.

پروشنکو همچنین گفت اگر مردم کشورش در رفراندوم به نفع عضویت در این پیمانِ تحت امر آمریکا رأی بدهند، وی «تمام تلاش خود را برای عضویت به کار» خواهد گرفت. 

شرق اوکراین از سال 2014 صحنۀ خشونت و درگیری‎ بوده است. پس از آن‎که درخواست جمعیت روسی‎زبانِ ساکن این منطقه برای کسب استقلال با سرکوب نظامی دولت مرکزی کی‌یف روبرو شد، درگیری‎های مسلحانه و مرگباری در شرق اوکراین شکل گرفت.

با وجود تلاش‎‏های دیپلماتیک که منجر به دستیابی به چند توافق آتش‌بس در شرق اوکراین شد، اما خشونت هرگز به طور کامل در این منطقه متوقف نشد و به تازگی نیز افزایش یافته است.

در همین حال رسانه‌ها روز پنج‌شنبه گزارش دادند که 2 سرباز اوکراینی دیگر در شرق اوکراین کشته شده‎اند.

هم دولت و هم نیروهای طرف‌دار روسیه می‎گویند مواضع‌شان در طول شب گذشته هدف حملات توپخانه‎ای قرار گرفته است.

درحالی که درگیری‌های تازه به روز پنجم خود رسیده است، مقامات اوکراینی اعلام کرده‌‎اند که علاوه بر کشته شدن آن دو سرباز، 10 نیروی نظامی دیگر نیز زخمی شده‎اند.

در دونتسک، دژ محکم طرف‌داران روسیه در شرق اوکراین، مقامات محلی اعلام کردند عصر روز چهارشنبه و در پی بمباران یک منطقۀ مسکونی در شمال این شهر، 2 غیرنظامی زخمی شدند. 

پیش از گزارش‌های روز پنجشنبه اعلام شده بود در طول دور جدید درگیری‌ها در اوکراین دست‌کم 19 نفر کشته شده‌اند. 

کی‌یف مدعی است که روسیه در درگیری‎های شرق اوکراین که تاکنون منجر به کشته‌شدن حدود 10 هزار نفر شده است، از مبارزان مسلح حمایت می‎کند، اما مسکو بارها این ادعا را رد کرده است.  

ژنرال ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، روز چهارشنبه از مسکو خواست از «نفوذ قابل‎توجه» خود بر مبارزان طرف‌دار روسیه در شرق اوکراین برای پایان بخشیدن به خشونت، استفاده کند.

اوکراین به دنبال پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است تا با بهره‌‎گیری از نیروهای نظامی این سازمان از خود محافظت کند.  

اما هر تلاشی برای وارد کردن اوکراین به ناتو، موجب تنش با مسکویی خواهد شد که پیشتر اعلام کرده بود این سازمان پیشتر با پذیرفتن لهستان و دیگر کشورهای اروپای شرقی، تعهدات اولیۀ ناتو را نقض کرده است.

پروشنکو در بخش دیگری از مصاحبۀ خود گفت اوکراین فاصلۀ زیادی با اجرای معیارهای مورد نظر برای پیوستن به اتحادیۀ اروپا ندارد.

وی گفت اوکراین کسری بودجه و تورم اقتصادی خود را کاهش و همچنین اقدامات قابل‌توجهی برای کاهش فساد در این کشور صورت داده است.  

رئیس‌جمهور اوکراین افزود: اروپا باید بداند که با حضور اوکراین امنیت، اعتماد و شادی افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار