در مراسم تقدیر نخستین جشنواره صنایع دستی فجر مطرح شد؛

پیشنهاد شکل‌گیری یک انجمن یا خانه‌ برای صنایع دستی/ احتمال انتقال تابلوی «جای خالی سیاوش» به مرکز آتش‌نشانی

زهرا احمدی‌پور از تابلوی «جای خالی سیاوش» که برای شهدای آتش‌نشان کشیده شده بود، پرده برداری کرد.

پیشنهاد شکل‌گیری انجمن یا خانه‌ای برای صنایع دستی و هنرهای سنتیبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فجر صنایع دستی؛ زهرا احمدی پور، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: خوشحالم که دهه فجر را از دیروز با رویدادهای خوبی شروع کردیم که برای عرصه فرهنگ و هنر میتواند ماندگار باشد.

وی افزود:از رخدادهای مثبتی که در این روزها اتفاق افتاد میتوان به ثبت ملی سرود «خمینی ای امام» و برگزاری نخستین جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی در سالهای پایانی دهه سوم انقلاب اسلامی اشاره کرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از سخنانش با اظهار امیدواری از این امر که فضای جشنواره فجر صنایع دستی در سالهای آینده شور و هیجان بیشتری داشته باشد، اظهار داشت:اگر قرار باشد که ما از شرایط دشوار اقتصادی خارج شویم باید به صنایع دستی برگردیم زیرا این صنایع است که میتواند هنر ما را پاس بدارد و آن را در عرصه زندگی وارد کند.

احمدی پور ادامه داد:عزمی که دولت برای حمایت از صنایع دستی دارد، کمک می کند که آینده خوبی پیش روی صنایع دستی باشد.

وی تصریح کرد: امروزه اگر مشکلاتی هم در خصوص بیمه هنرمندان وجود دارد به این امر برمی‌گردد که بخشی از این مشکلات به فضای خارج از سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مربوط است.

معاون رییس جمهور افزود: البته ما همه تلاشمان را برای حل مشکلات مرتبط با بیمه هنرمندان می‌کنیم. امروزه یکی از بسته های طراحی شده برای گام برداشتن در جهت اقتصاد مقاومتی ترویج کار فروشگاه های صنایع دستی است.

احمدی‌پور گفت: هم اکنون با حمایتی که معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری انجام داده، راه اندازی بازارچه های صنایع دستی در حال پیگیری است و در مناطق آزاد نیز پیگیر برخورداری از پایانه های کمک کننده به صادرات صنایع دستی هستیم.

وی ادامه داد: امروزه کیفیت صنایع دستی اهمیت زیادی در ترویج هر چه بیشتر این صنایع دارند البته دیده شده که محصولات تقلبی نیز وارد این عرصه شده اند. ما هم اکنون تلاش میکنیم که شاهد ورود صنایع دستی خارجی به بازار صنایع دستی داخلی نباشیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: صنایع دستی اگر بخواهد بازار را از آن خود بکند باید روزآمد باشد و فکر میکنم تا پایان سال جاری شاهد راه اندازی فروشگاههای زنجیره ای صنایع دستی باشیم.

احمدی‌پور اظهار داشت: هم اکنون ارتباط مناسبی میان مدارس و صنایع دستی شکل گرفته و میدانیم اگر میخواهیم صنایع دستی ترویج پیدا کنند، کودکان ما باید مصرف کننده اصلی صنایع دستی باشند.

وی ادامه داد: در نظر داریم هر آنچه را که در قالب هنر داریم در اختیار دانش آموزان قرار بدهیم تا هنر در مدارس به جایگاه اصلی خود برگردد و دانش آموزان آن را به عنوان یک شغل بشناسند.

معاون رییس جمهور خاطرنشان کرد: رگه های هویتی ما باید با تولید صنایع دستی به هم پیوند بخورد و به توسعه کشور منجر شود.

بهمن نامور مطلق،معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از این مراسم گفت: فجر رویدادی ناب بود که در دل خود رویدادهای گوناگون را شکل داد. رویدادها فرصتهای تازه و ممکن های نو خلق میکنند. انقلاب نیز به عنوان رویدادی سترگ، فرصتهای تازه ای را برای کشور ایجاد کرده است. یکی از مهمترین فرصتهای ایجاد شده استقلال است. فجر این امکان را مهیا کرد تا مستقل باشیم و بر هویت خویش تاکید ورزیم.

وی افزود: اصلی‌ترین فلسفه وجودی جشنواره های فجر نیز به نمایش گذاردن این استقلال، به ویژه استقلال فرهنگی و هنری است. به بیان دیگر، جشنواره فجر یادآور مبانی هنر متعهد است، هنری که برپایه ظلم ستیزی استوار میگردد. در این خصوص، سرشت هنر با سرشت انقلاب همخوانی دارد. بی دلیل نیست که هنرمندان، به ویژه هنرمندان ایرانی در صف نخست مبارزه با استکبار و نماینده امروزی آن یعنی ترامپ قرار میگیرند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: همچنین کارکرد جشنواره ها خلق الگو برای تکثیر شدن است. در این قبیل مراسم باید از مدلها و الگوهای برتر رونمایی و تجلیل شود تا موجبات تکثیر آنها فراهم گردد. هر جشنواره ای میکوشد با توجه به پارادايمی که به آن تعلق دارد الگوها و اسطوره های خود را معرفی کند تا با آنها بتواند سبک زندگی و هنری خویش را ترویج نماید.

نامور مطلق ادامه داد: از سوی دیگر، جشنواره های فجر آیینه فعالیتهای نهادهای گوناگون تلقی میشوند. توجه به فعالیتهای اقتصادی، فرهنگی و هنری در فجر بی نظیر است و همین توجه موجب شکل گیری موقعیتهای مناسبی برای هنر کشور گردیده است. اما جشنواره فجر فرصتی بود که تا کنون هنرهای سنتی از آن بی بهره بودند.در دهه ای که توجه خاصی به هنرها میشود جای هنرهای اصیل این مرز و بوم خالی بود. اما از امسال هنرهای سنتی نیز جشنواره مخصوص به خود را دارند. در واقع،امسال با هنرهای سنتی جشنواره های فجر نیر غنی تر شده اند. این مسئله اهتمام دولت یازدهم را برای رسیدگی به هنرهای اصیل و صنایع دستی ایران نشان میدهد.

وی تصریح کرد: به دنبال چنین اهتمامی این حوزه برخلاف گذشته رشد صعودی پیدا کرده،کارگاه ها و بازارچه ها بیشتر، فروش داخلی و صادرات افزون تر گردیده است. اما استعدادهای هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور بیکران و همچنان کم شناخته شده باقی مانده است. از صنایع دستی و هنرهای سنتی میتوان نه فقط برای حفظ هویت و زیبایی شناسی کشور بهره برد بلکه این حوزه میتواند در تحقق کاهش بیکاری و افزایش ارزآوری، محرومیت زدایی و عدالت اجتماعی بسیار موثر باشد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: از این پس، جشنواره هنرهای سنتی فضای تازه ای برای نوآوری و خلاقیت، ارتباط با مردم و سلیقه شناسی، ارزیابی و مدیریت مناسب تر فراهم خواهد آورد. هدف این است که جشنواره فجر به مهمترین رویداد هنرهای سنتی و صنایع دستی تبدیل شود. در این مراسم معدل جمعی فعالیتهای هنرهای سنتی و صنایع دستی ارائه میگردد. امید است که جشنواره های هنری فجر نه تنها بیانگر رشد و شکوفایی هنر کشور باشند بلکه در یک پیوستگی و تعامل، انسان اصیل و مقاوم تربیت کنند.

رجبی معمار، مدیر عامل خانه هنرمندان در بخش دیگری از اختتامیه نخستین جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: جای خوشبختی است که جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی شکل گرفته است. تلاشمان در این دوره مدیریتی خانه هنرمندان اهتمام ورزید در مسیر برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی است.

وی در ادامه پیشنهاد داد که یک انجمن یا خانه با عنوان مناسب برای هنرمندان سنتی شکل بگیرد و افزود: ما از این امر حمایت میکنیم.

مدیرعامل خانه هنرمندان خاطرنشان کرد: من در اینجا موافقم که امکانات و ظرفیت حداقلی خودمان را در دسترس هنرمندان هنرهای دستی و سنتی کشورمان بگذاریم.

خوشخو، عضو کمیسیون هنری شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از این مراسم از دایر شدن دانشگاه استاد فرشچنان در آینده نزدیک خبر داد.

شایان ذکر است؛ زهرا احمدی‌پور در حاشیه مراسم تقدیر نخستین صنایع دستی و هنرهای سنتی جشنواره فجر از نمایشگاه جنبی این جشنواره بازدید کرد و از تابلوی جای خالی سیاوش که برای شهدای آتش‌نشان کشیده شده بود، پرده برداری کرد.

بهمن نامور مطلق به خبرنگار ما گفت: این تابلو احتمالا به یکی از مراکز آتش‌نشانی خواهد رفت.

در این مراسم از بابک خویی در رشته مشبک فلز از اصفهان، بهنام محمدی کشکولی  در رشیه گلیم بافی از اصفهان، سیده فاطمه خادمیان در رودوزی سنتی از سمنان، بهزاد اژدری در سفال و سرامیک از تهران، معصومه رضازاده  در رشته سرامیک از آذربایجان شرقی، مجید فتاحی  در میناکاری از اصفهان، مسعود شهریاری در منبت نازک کاری از فارس، میترا بی‌باکیان در جاجیم بافی از گلستان  و کبری بادیاب در خاتم کاری از استان البرز به عنوان هنرمندان برتر و دارای نشان مرغوبیت کالا تقدیر شد.

همچنین از بهرام طاهریان، حمید کاظم نیا، محسن توحیدی، معصومه رضازاده، آزاده نبی زاده، یاسر یامی، حسین تنکابنی و علی اصغر خاکسار نیز که در دو بخش نگاه نو و سنتی نخستین جشنواره صنایع دستی فجر شرکت کرده بودند،  به نمایندگی از کلیه هنرمندان صنایع دستی تقدیر شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار