مشکل مالی برای سرکوب آنفلوآنزای مرغی نداریم/ معدوم‌سازی 6 میلیون قطعه پرنده در کشور

مدیر کل بهداشت طیور دامپزشکی استان تهران عنوان کرد: در حال حاضر مشکلی از نظر اعتبارات بودجه‌ای برای کنترل بیماری آنفلوآنزای مرغی نداریم.

فرشاد زین‌العابدین تهرانی مدیر کل بهداشت مبارزه با طیور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یا همان آنفلوآنزای مرغی در 14 استان کشور شیوع پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه راه‌های انتقال و گسترش بیماری از طریق افراد، ماشین‌های آلوده، پرندگان آلوده و فرآورده‌های آلوده در حال افزایش است، گفت: حتی در استان‌هایی که گزارشی از بیماری وجود ندارد، این نگرانی وجود دارد که بیماری در آنجا نیز مشاهده شود و تنها کافی است یک محموله طیور زنده آلوده به صورت غیرمجاز به آن مناطق منتقل شود.

مدیر کل مبارزه با طیور سازمان دامپزشکی افزود: این بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در حال حاضر در وضعیت قابل کنترل قرار دارد و به حالتی نرسیده‌ایم که بخواهیم اعلام ناتوانی کنیم.

تهرانی بیان کرد: 2 مورد شیوع آنفلوآنزای مرغی در واحدهای مرغ گوشتی و چندین مورد در واحدهای مرغ مادر گوشتی شناسایی و معدوم‌سازی شده‌اند اما غالبا واحدهای پرورش تخم‌مرغ، درگیر این بیماری هستند.

وی اضافه کرد: هیچ نگرانی بابت مصرف مرغ و تخم‌مرغ وجود ندارد چراکه ویروس آنفلوآنزا نسبت به گرما و درجه پخت آن حساس است و تاکنون نیز هیچ گزارشی برای شیوع این بیماری در انسان‌ها در دنیا منتشر نشده است و با پختن آنها به راحتی ویروس از بین می‌رود اما لازم است مردم مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

مدیرکل بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی ادامه داد: در مناطق روستایی که برخی به خرید پرنده و نگهداری آن علاقه‌مند هستند، شیوع این بیماری محتمل‌تر است.

تهرانی تصریح کرد: هم‌اکنون مشکلی از نظر اعتبارات و بودجه برای کنترل بیماری آنفلوآنزای مرغی نداریم، گرچه افزایش آنها عاملی در راستای سریعتر شدن عملکرد و واکنش سازمان برای شناسایی و جلوگیری از بیماری است اما از دستگاه‌های متولی ذیربط دیگر درخواست داریم تا با سازمان دامپزشکی در راستای کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از جمله نیروی انتظامی، فرمانداری‌ها بیش از پیش همکاری کنند.

وی یادآورشد: بالغ بر یک میلیارد و 300 میلیون قطعه پرنده در کشور پرورش داده می‌شود که تاکنون حدود شش میلیون قطعه معدوم شده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار