قم؛

مدرک گرایی آفت جدی در نظام آموزشی

عضو هیأت علمی دانشگاه قم، مدرک گرایی را آفت جدی در نظام آموزشی کشور دانست و خواستار مقابله با این معضل شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری گفت: متاسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که ارزش و اعتبار حقیقی مدرک علمی کاهش یافته و موج مدرک گرایی موجب شده که برخی افراد کمتر به دنبال علم و پژوهش حقیقی باشند.

وی افزود: از سویی در مقاله نویسی و پایان نامه نویسی یک مقدار شتابزدگی و سطحی نگری مشاهده می‌شود که به جایگاه پژوهش علمی ضربه زده است و برخی برای دریافت امتیازات کارهای پژوهشی، دست به کپی برداری یا کلیشه نویسی می‌زنند.

عضو هیأت مدیره انجمن قلم حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: از سویی کشور ما واقعاً در شرایط فعلی تحمل فرهنگی و بستر این همه دانشجو در مقاطع تحصیلی تکمیلی را نداشت و باید قبل از هر چیز شرایط فرهنگی لازم برای این امر فراهم میشد که این گونه نشد.

وی گفت: از دیگر سو باید یک نظارت درست بر فضای آموزشی و نیز اعطای مدرک وجود داشته باشد تا افراد به معنای واقعی نخبه علمی بشوند نه اینکه جمع کثیری دانشجوی کارشناسی ارشد یا دکترا بیایند و به انتظار مدرک و ایجاد شغل باشند و بعد این انتظار حاصل نشود.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: واقعیت تاسف باری که وجود دارد این است که رقابت ماراتن گونه غلطی در اخذ مدرک در جامعه شکل گرفته که آسیب‌هایش به تدریج در توسعه تحصیلات تکمیلی خودش را نشان می‌دهد و این در حالی است که مراجع مسؤول و به خصوص مجلس باید به این مساله ورود کرده و این توسعه را تدریجی و هوشمندانه کنند.

وی گفت: واقعاً جای تاسف است که برخی دانشجویان دکترا توان نوشتن و سواد لازم را برای نگارش پایان نامه و رساله دکتری ندارند و بعد مدام ما در رسانه‌ها در تهییج آنها برای اخذ مدرک دکتری می‌کوشیم.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار