در هشتمین کنفرانس و نمایشگاه انرژی های پاک مطرح شد:

تامین انرژی تنها از یک شبکه سراسری صورت گیرد/ قیمت سوخت یارانه ای منطقی نیست

رئیس کمیته انرژی و قائم مدیرعامل توانیر گفت: با یارانه ای شدن قیمت سوخت و در نظر نگرفتن قیمت واقعی آن تصمیمات ما قطعا منطقی نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان داود منظور رئیس کمیته انرژی و قائم مقام مدیرعامل توانیر در هشتمین کنفرانس و نمایشگاه انرژی های پاک سوخت های جایگزین و خودرو صنایع وابسته، اظهار داشت: با یارانه ای شدن قیمت سوخت و در نظر نگرفتن قیمت واقعی آن تصمیمات ما در حوزه جایگزینی انرژی های پاک منطقی نخواهد بود.

وی ضمن انتقاد از تامین انرژی در کشور از طریق دو شبکه سراسری برق و گاز گفت: بسیاری از نقاط دنیا تنها از شبکه برق که قابل جایگزینی برای انرژی های فسیلی، پخت و پز و ... محسوب می شود استفاده می کند. ما نیز می توانیم گاز را در نیروگاه ها توسعه و تامین انرژی خانوار را به ویژه در زمستان ها از طریق برق محقق کنیم، اقتصاد برق کارگشا است.

منظور ادامه داد: بر اساس محاسبات غیریارانه ای نیز قیمت تامین سوخت خودرو برقی به مراتب پایین تر از تامین سوخت سایر خودروها و حتی انرژی خورشیدی است. قیمت برق داخلی کشور 66 تومان می باشد که پایین تر از هزار تومانی بنزین است با این که در این محاسبات قیمت برق داخلی واقعی نبوده و قیمت واقعی آن 250 تومان می باشد باز هم این قیمت در اندازه واقعی در مقایسه با قیمت واقعی بنزین نزدیک به قیمت واقعی بین المللی (یعنی 1400 تومان است) به لحاظ اقتصادی قابل توجیه است.

رئیس کمیته انرژی و قائم مقام مدیرعامل توانیر تاکید کرد: دنیا  در حال شتاب گیری برای استفاده از انرژی های پاک و تجدیدپذیر و جدایی از سوخت های فسیلی است، گاز طبیعی هم پاک ترین سوخت جهان است، در ارتباط با حمل و نقل هم همین طور دنیا در حال جایگزینی سوخت های پاک در سیستم حمل و نقل خود می باشد.

وی ادامه داد: دنیا از سوخت دیزل و بنزین فاصله گرفته و آمارها نشان می دهد در یک دهه اخیر بر شتاب این میزان فاصله افزوده شده است، این در حالی است که خودروهای الکتریکی همچنان مورد اقبال قرار نگرفته و آمریکا، هند، ایتالیا که امروزه پیشگامان تولید خودروهای برقی هستند هنوز نصف تولید آنها به فروش تبدیل نشده است، هنوز مصرف کنندگان این خودروها در سبد مصرف خود وارد نکرده اند اما روندها در دنیا نشان از رفتن کشورها به سمت توسعه خودروی برقی است.

منظور تصریح کرد: در کشور ما هم هیئت دولت در جلسه 29 دی ماه امسال بازدیدی از خودروهای برقی داشته که باید بر میزان این توجه افزوده شود، به نظر می رسد ضرورت توجه بخش اقتصاد دانش بنیان به توسعه خودروهای برقی بسیار احساس می شود.

رئیس کمیته انرژی و قائم مقام مدیرعامل توانیر با اشاره به اینکه خودروهای برقی می تواند در کاهش انتشار آلاینده های کلان شهرها امتیاز مهمی محسوب شود افزود: چون برق ارزان تر از نفت و گاز می باشد از این طریق می توانیم یک بازار جدیدی را برای برق ایجاد کرده و در ساعات غیرپیک برقی ( شبانه) با فراهم آوردن جایگاه ها در برق هر منزل و پارکینگی امکان شارژ خودروها را فراهم کنیم، البته این موضوع نیازمند افزایش نیروگاه سازی است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در بخش توسعه خودروهای برقی سرمایه گذاری قابل توجهی در حال انجام است، میزان سرمایه گذاری در سال 2016 برای فراهم کردن زیرساخت های برقی 2.5 میلیارد دلار، مشوقات مالی 4.5 میلیارد دلار و بخش تحقیق و توسعه 8 میلیارد دلار انجام پذیرفته است.

رئیس کمیته انرژی و قائم مقام مدیرعامل توانیر بیان داشت: آمریکا به لحاظ توجه به خودروهای برقی و سهم تولید آن بالاترین سهم را دارد و کشورهای چین و ژاپن در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی گفت: طبق پیش بینی های انجام شده تا سال 2050، 100 میلیون خودروی برقی در سال تولید خواهد شد، ابتدا خودروهای هیبریدی شتاب گرفته و سپس سهم آنها کاهش و خودروهای الکتریکی صرف افزایش خواهند داشت.

منظور در خصوص تنوع خودروهای برقی و هیبریدی هم گفت: پیش بینی شده تا سال 2020، 45 مدل خودروی برقی و 20 مدل خودروی الکتریکی صرف داشته باشیم.

رئیس کمیته انرژی و قائم مقام مدیرعامل توانیر درباره قوانین حمایتی وسایط نقلیه گفت: ماده 12 قانون رفع موانع تولید با طرح های بهینه سازی مصرف انرژی در جهت گسترش سوخت های جایگزین پاک و بند الف تبصره 5 قانون بودجه که دولت را مکلف کرده 100 هزار میلیارد ریال برای طرح های حمل و نقل بویژه وسایط نقلیه برقی از جمله قوانین حمایتی برای وسایط نقلیه می باشد.

منظور در خصوص موانع گسترش خودروهای برقی گفت: قیمت بالای تولید خودروهای برقی نبود تضمین لازم برای وجود تقاضا نبود متولی واحد جهت تدوین و اجرا نمودن نقشه راه توسعه وسایل نقلیه برقی کافی نبودن زیرساخت های لازم برای توسعه خودروی برقی، ظرفیت شارژ کم برای مصارف طولانی و فواصل طولانی برون شهری و نبود نسل شارژهای سریع در جاده ها، تخلیه سریع باطری، از جمله موانعی است که باعث شده تولید کنندگان و مصرف کنندگان رغبتی برای استفاده از این خودروها نداشته باشند.

وی در پایان در خصوص راه کارهای گسترش خودروهای برقی گفت: پرداخت کمک هزینه های تحقیق و توسعه شرکت های خودروسازی، پرداخت یارانه ای به مصرف کننده ها برای خرید این خودرو، ایجاد زیرساخت های توسعه و تولید موتور خودروهای برقی، ایجاد زیرساخت های مناسب در سطح شهری برای استفاده ازخدمات و تقویت بخش خصوصی از جمله راه کارهای تقویت این بخش است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار