تبریز؛

صادرات بیش از 157 تن گیاه دارویی در آذربایجان شرقی

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از صادرات بیش از 157 تن گیاه دارویی در آذربایجان شرقی خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛رخ افروزدر گفتگو با خبرنگار باشگاه گفت:میزان صادرات گیاهان دارویی درسال جاری بیش از 157 تن بوده که شامل تخم کدو،زرشک ،زعفران ،غنچه گل محمدی ،سماق ،پودر تخم گشنیز،زردجوبه ،اسپند،ادویه جات، عصاره شیرین بیان ،پودر زیره ،دارچین  که به کشورهای انگلستان ،هلند ،آلمان ،روسیه ،ترکیه ،سوئد،بوسنی ،گرجستان،گرجستان،سنگاپور،دانمارک،رومانی،و چک صادر شده است.
وی افزود:در این خصوص بیش از ده مورد کارگاه آموزشی در رابطه با کاشت ،داشت ،برداشت گیاهان دارویی اعم از زعفران ،کدوی تخم کاغذی و گل محمدی  در شهرستانهای مختلف استان با همکاری ترویج کشاورزی استان برای اشخاص بهره بردار و  کارشناسان به منظور افزایش و تقویت توان علمی برگزار  شده است.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان در ادامه افزود: با توجه به اینکه گیاهان دارویی خود رو  در اکثر مناطق  استان در مناطق مرتعی رویش میکند متولی اصلی این بحث اداره کل منابع طبیعی است .
 وی در خصوص سطح زیر کشت گیاهان دارویی علفی نیز گفت:این گیاهان شامل زیره ،آویشن ،رئزماری ،سنبل الطیب،مریم گلی ،اسطوخودوس،گاوزبان ،ریحان ،گشنیز،کدوی تخم کاغذی ،ختمی،نعناع فلفلی ،تلخون فرانسوی است که در بیش از 550هکتار کشت می شود و سطح کشت گیاهان دارویی بوته ای نیز که شامل سماق،زغال اخته ،زرشک،گل محمدی بیش از 1700هکتار می باشد.
 وی درخصوص بیمه شدگان این حوزه نیز  افزود:در صندوق بیمه استان در ارتباط با گیاهان دارویی اقداماتی صورت نگرفته  وهم چنین  در خصوص توزیع بذر نیز بین کشاورزان اقدامی نشده  و خرید تضمینی محصولات گیاهان دارویی  توسط برخی شرکت های فعال که در فرآوری گیاهان دارویی فعالیت دارندانجام می گیرد.
رخ افروزدر پایان با اشاره به پر سود ترین محصولات از جمله  گل محمدی ،زعفران ،سنجد ،زرشک ،زغال اخته ،و عناب اشاره کرد و افزود: متاسفانه در رابطه با گیاهان دارویی در استان سرمایه گذاری انجام نگرفته و سرمایه گذاری عمده در بخش فرآوری می باشد که مربوط به صنایع روستایی سازمان است.


انتهای پیام/ش
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.