شناسنامه شخصیت‌های «معمای شاه»؛

نوکر بی اختیار آمریکا که بود؟

شاپور بختیار، معروف به مرغ طوفان که سیامک اطلسی ایفاگر نقش او در «معمای شاه» است را بشناسید.

نوکر بی اختیار آمریکا که بود؟به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ و مرور آن موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم

گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم‌ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در برمی‌گیرد. یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان، روایت می‌کند.

سیامک اطلسی در سریال «معمای‌شاه» این شب‌ها نقش یکی از همین افراد را ایفا می کند؛ شاپور بختیار، نخست وزیری که در آستانه ورود امام (ره) به کشور، موانعی را برای ورود ایشان تراشید که البته در نهایت ناموفق بود.

بختیار در سال 1293 در شهر کرد متولد شد. وی تحصیلات ابتدایی خود را در شهر کرد پشت سر گذاشت و بعد از آن به اصفهان رفت و نیمی از تحصیلات متوسطه خود را در آنجا گذراند. اوسپس به مدرسه فرانسوی، «بیروت» رفت و موفق به اخذ مدرک دیپلم ریاضی از این دبیرستان شد.

وی در نهایت مدک دکترای حقوق بین الملل خود را از دانشگاه «سوربن» گرفت و بعد هم در ایران در وزارت کار و تبلیغات مشغول شد

بختیار در دی 1357 به نخست وزیری رسید. البته پیش از این اتفاق، وی در زمان محاکمه دکتر محمد مصدق در سال 1333 به اتهام اهانت به شاه به سه سال حبس محکوم شد. بعد از گذراندن 2 سال از این حکم از زندان آزاد و عضو جبهه ملی شد و به صورت مخفی به فعالیت پرداخت. بختیار در سال 1341 به علت مخالفت جبهه ملی با رفراندوم ششم بهمن دستگیر شد و تا شهریور سال 1342 را در زندان سپری کرد.

بعد از خروج شاه از ایران بود که امام (ره)، از سرسپردگی او به آمریکایی‌ها خبر داد و از مردم خواست تا با تظاهراتشان مانع از استقرار دولت بختیار شوند.

بختیار بارها تلاش کرد تا با امام ره ملاقات کند، اما به جهت شرط برکناری ایشان از نخست وزیری توسط امام، این دیدار میسر نشد

در ادامه اقدامات بختیار، بعد از تظاهرات گسترده مردمی در اربعین 1357 و درخواست آن ها برای تشکیل حکومت جمهوری اسلامی، او راه را برای ورود کلیه پروازهای خارجی بست و البته به عنوان یک سیاست کاری، بعد از اعتراضات مردم بازهم اعلام کرد که آیت‌الله خمینی هر زمان که اراده کنند می‌توانند به وطن باز گردند.

بعد از ورود امام (ره) در 12 بهمن، ایشان اظهار کردند که بختیار باید این پست را رها کند و دولت دیگری جایگزین آن شود. بختیار هم در جواب از این امر ممانعت کرد.

پس از این‌ها با اعلام خبر پیروزی انقلاب در 22 بهمن 1357 دولت 37 روزه بختیار سقوط کرد. به همین دلیل وی از کاخ نخست وزیری متواری شد و به مدت 6 ماه در خانه یکی از آشنایان خود مخفی شده و با گذرنامه جعلی و تغییر قیافه از ایران خارج می‌شود و به اروپا می‌رود.

شاپور بختیار، عاقبت در سال 1370 در خانه‌اش در پاریس به قتل رسید و بعد از 48 ساعت گذشتن از زمان مر گ و جنازه اش کشف شد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار