عبدالله‌عبدالله: ۹ میلیون نفر در افغانستان نیازمند کمک‌های بشری هستند

دکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان از جامعه جهانی خواست تا در قسمت کمک‌های بشری به افغانستان در سال ۲۰۱۷ کمک کند.

جامعه جهانی کمک کند، ۹ میلیون نفر در افغانستان نیازمند کمک ها بشری هستندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، آقای عبدالله که امروز در نشست شورای وزیران صحبت می‌کرد، گفت که براساس تخمین سازمان ملل، ۹ میلیون نفر در کشور در سال جاری میلادی نیازمند کمک‌های بشری هستند.

رئیس اجرایی با بیان اینکه «رقم یادشده رقمی درشتی است»، افزود: در هفته‌های قبل فراخوانی از سوی سازمان ملل و نهادهای دولتی کشور صورت گرفته و ۵۵۰ میلیون دلار برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان تقاضا شده است.

وی تاکید کرد: با درنظرداشت رقم بیجاشدگان داخلی و عودت کنندگان ایجاب می‌کند آمادگی و تدابیر ویژه روی دست گرفته شود.

امیداوریم هستیم جامعه جهانی در این راستا به افغانستان کمک کند.

رئیس اجرایی درباره برف‌باری‌های اخیر در کشور نیز اشاره کرد و گفت: برف باری‌های شدید در سراسر کشور به‌ویژه ولایت جوزجان به‌مردم آسیب رسانده‌است که در اثر آن چند تن جان باخته‌اند و برعلاوه آن راه‌های موصلاتی بسته شده و مردم دچار مشکل شده اند.

آقای عبدالله افزود: هرچند آمادگی‌ها گرفته شده بود اما برف‌باری‌ها بالاتر از پیش‌بینی قبلی است و نیازمند اقدامات فوری می‌باشد.

وی در ادامه گفت: در این زمینه برای رسیدگی به مشکلات ناشی از برف‌باری‌ها به تمام نهادهای سکتوری وظیفه سپرده می‌شود تا در هماهنگی با وزارت دولت در امور حوادث اقدامات فوری و لازم را روی‌دست گیرند.

این در حالیست که وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث چند روز قبل اعلام کرده که برف باری و باران‌های شدید در ۱۵ ولایت افغانستان جان ۲۱ تن را گرفته،۱۶ زخمی بجا گذاشته و ۲۱ منزل را کاملا تخریب کرده‌ است.

این حادثه در ولایت‌های قندهار، غزنی، پکتیا، غور، زابل، بغلان، ننگرهار، کنر، کاپیسا، نورستان، پروان، هرات، لغمان، بامیان و پنجشیر اتفاق افتاده است.

در این حوادث ۵۹ منزل مسکونی نیز خسارت دیده‌اند.

افغانستان کشور محاط به خشکی است که میزان بروز حوادث طبیعی همانند زلزله، رانش زمین، برف‌کوچ(بهمن)، طوفان، سیل در کنار زمستان‌های سرد و طاقت فرسا و خشکسالی در آن بسیار بالا است.

آمارهای تقریبی نشان می‌دهد که از سال ۱۹۷۰ تا سال ۲۰۱۲، حدود ۹ الی ۲۰ هزار نفر در اثر زلزله در این کشور کشته شده‌اند، جاری شدن سیل نیز ۳۹۶ الی ۵۹۷ میلیون دالر به این کشور خسارت رسانده و خشکسالی به ۶ الی ۹ میلیون نفر در این سالها آسیب‌های جانی و اقتصادی وارد کرده‌است.

افغانستان دوازدهمین کشور زلزله‌خیز جهان است. در خشک‌سالی مقام ۲۲ جهان را دارد.

جایگاه بیست و چهارمین کشور سیل‌خیز جهان را از آن خود کرده و از نظر رانش زمین نیز در جهان سی‌ام است.

آوا نوشت: افغانستان هشتاد و دومین کشور طوفان‌خیز جهان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.