مقامات آمریکایی: دستور ضدمهاجرتی ترامپ، آمریکا را در مقابل تروریسم ضعیف می‌کند

مقامات آمریکایی صدور دستور ضد مهاجرتی ترامپ را مانعی برای حفظ امنیت کشورشان و دلیلی برای قویتر شدن گروه‌ تروریستی داعش می‌دانند.

دستور ضد مهاجرتی ترامپ آمریکا را در مقابل تروریسم ضعیف می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از واشنگتن‌پست، چندین مقام آمریکایی اعلام کردند با اینکه دونالد ترامپ –رئیس‌جمهور آمریکا- ادعا می‌کند قصد حفاظت از این کشور را دارد، اقدامات کابینه وی به تضعیف آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم منجر شده است. این مقامات معتقدند تصمیمات اشتباه دولت ترامپ، آنچه را آمریکا در شانزده سال گذشته برای مبارزه با تروریسم بنا کرده و توسعه داده از بین می‌برد.

لحن تند ترامپ و تصمیمات عجولانه وی باعث شده کشورهایی مانند عراق که از متحدان آمریکا بودند دچار مشکل شوند. اقدامات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در جهت محدود کردن ورود مهاجران به این کشور انتقاد شدید مردم و مقامات سراسر جهان را در پی داشته است.

ترامپ از زمان برگزاری مراسم تحلیفش، دستورات بحث‌برانگیزی را صادر کرده که به طور گسترده به آنها اعتراض شده است. برای مثال وی روز جمعه دستور جدیدی را صادر کرد که براساس آن، ورود پناه‎هجویان سوری به آمریکا به مدت 4 ماه ممنوع شد. همچنین صدور ویزا برای شهروندان کشورهای سوریه، عراق، ایران، یمن، سودان، سومالی و لیبی به مدت 90 روز متوقف شد. این موضوع خشم مردم جهان را بر انگیخته است.

«لیندسی گراهام»، سناتور ایالت کارولینای جنوبی، و «جان مک‌کین»، سناتور ایالت آریزونا، یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند: «ما می‌ترسیم این دستور ترامپ در نهایت به مبارزه ما علیه تروریسم و به خود ما آسیب بزند. این دستور بیش از آنکه امنیت ما را تأمین کند به تروریست‌ها برای استخدام نیروی جدید کمک می‌کند؛ زیرا فرمان ترامپ عمدی یا غیر عمدی این پیام را مخابره می‌کند که ما با ورود مسلمانان به کشورمان مخالفیم».

حامیان گروه تروریستی داعش پیام‌هایی را در فضای مجازی پخش و فرمان جدید ترامپ را یک پیروزی برای این گروه شیطانی توصیف کردند. آنها می‌گویند این اقدام ترامپ نشان می‌دهد آمریکا با اسلام می‌جنگد.

کاخ سفید در این خصوص هیچ اظهار نظری نکرده است؛ اما ترامپ دیروز (یکشنبه) در چند پیام توییتری نوشت: «بیانیه مشترک مک‌کین و لیندسی درست نیست. متأسفانه آنها در بحث مهاجرت ضعیف هستند. این دو سناتور باید انرژی خود را بر مسائلی مانند گروه تروریستی داعش، مهاجرت غرقانونی و تأمین امنیت مرزها متمرکز کنند و دنبال آغاز جنگ جهانی سوم نباشند».

ترامپ در یک بیانیه جداگانه نیز اعلام کرد: «7 کشوری که نامشان در این فرمان آمده همان کشورهایی هستند که دولت اوباما [رئیس‌جمهور سابق آمریکا] به عنوان منبع تروریسم معرفی کرده بود». وی همچنین افزود اوباما در سال 2011 به مدت 6 ماه ورود پناهجویان عراقی به آمریکا را ممنوع کرد.

پائول پیلار –یکی از مقامات سابق مرکز ضدتروریسم سیا- در این خصوص گفت: «این دستور یک اقدام ضداسلام و ضدمسلمانان است. دستور جدید ترامپ منبع تهدید را نشانه نمی‌گیرد و امنیت آمریکا را کاهش می‌دهد».

مایکل هیدن –رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا- نیز اعلام کرد: «دستور جدید ترامپ و اقدامات احتمالی وی در آینده ممکن است دیپلمات‌ها و فرماندهان نظامی آمریکایی  را در حالت «کنترل آسیب» قرار دهد. با اینکه افراد زیادی برای رفع این مشکل تلاش خواهند کرد، دستور ترامپ تأثیر منفی خود را گذاشته است».

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار