راه‌اندازی دوره دکتری با محوریت آینده‌پژوهی/ دنیای امروز از انفعال رنج می برد

رییس دانشگاه شاهد از راه‌اندازی یک دوره دکتری با موضوع و محوریت آینده پژوهی در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کامیار ثقفی رییس دانشگاه شاهد در نشست خبری با موضوع تمدن نوین اسلامی که ظهر امروز در این دانشگاه برگزار شد، گفت: خوشبختانه دانشگاه شاهد به عنوان واحد تحقیقی و پژوهشی و یک دانشگاه فرهنگی در جامعه است که خودش را ملزم در موضوع تمدن  نوین اسلامی می داند.

وی ادامه داد: هدف نهایی انقلاب اسلامی رسیدن به تمدن اسلامی در زنجیره‌ای منطقی و مستمر است که بر چهار رکن دین، عقلانیت، علم و اخلاق بناشده است.

رییس دانشگاه شاهد عنوان کرد: این زنجیره از حلقه انقلاب اسلامی آغاز شده است و پس از شکل‌گیری نظام اسلامی وارد مرحله دولت اسلامی می‌شود و پس از دولت اسلامی، جامعه اسلامی اسوه تحقق می‌یابد و این برق که در این گوشه از جهان درخشیدن گرفته بسان تمام تمدن‌ها در بستری طبیعی در جهان اسلام و نیز در جهان بشریت تلألو می‌یابد و فصلی نو در حیات بشر رقم می‌زند.

ثقفی بیان کرد: بر این اساس، تأمل در این مفاهیم و مراحل و تلاش برای گفتمان‌سازی به‌ منظور ایجاد نهضت نرم‌افزاری و تولید فکر و علم به شکل طبیعی در این مجرا امری ضروری و حیاتی است.

رییس دانشگاه شاهد گفت: وحدت بیشتر از اینکه بر مبنای یک فهم مشترک باشد، بر محور یک دغدغه مشترک شکل می‌گیرد.

ثقفی افزود: تمدن غرب نماد ایجاد شبهه عینی، نه در مقابل توحید است و ما برای اینکه در مسیر وحدت و تمدن‌سازی نوین اسلامی به نقشه راه برسیم باید پاسخگوی برخی سؤالات باشیم .
از جمله اینکه چگونه .

رییس دانشگاه شاهد با بیان این که تمدن غرب هویت اسلامی را تضعیف کرده و چارچوب مفهومی  است که می‌تواند ما را به نقشه راه برسانددر ادامه داد: دنیای اسلام امروز از انفعال رنج می‌برد، استراتژی تهاجمی وقتی اتفاق می‌افتد که به درستی ظرفیت‌ها و دغدغه‌های اسلامی را بشناسیم و با نقطه ضعف‌هایی که تمدن غرب روز به روز از خود بروز می‌دهد و همچنین با ظرفیت‌ها و قلمروهای اسلام بیشتر آشنا شویم.

وی تصریح کرد: هفته علمی که مراحل مختلف مقدمات پژوهشی آن از اسفندماه ۱۳۹۲ شروع‌ شده است، به‌ جز شورای سیاست‌گذاری و شورای علمی، از شش کمیسیون تخصصی تشکیل‌شده که مسئولیت هر کدام از این کمیسیون‌ها بر عهده یک یا چند مرکز تحقیقی، دانشگاهی و حوزوی نهاده شده است.

ثقفی گفت: محورهای اصلی فراخوان مقاله، چیستی و ماهیت تمدن نوین اسلامی، مبانی نظری تمدن نوین اسلامی، سیر تکوین تمدن نوین اسلامی، ظرفیت‌های موجود برای تمدن سازی نوین اسلامی، مطالعات تمدن و تمدن شناسی، تمدن نوین اسلامی و مهدویت و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تمدن نوین اسلامی است.

وی بیان کرد: تاکنون از ۲۰۹ مقاله ۶۵ مقاله برای کمیسیون مباحث بنیادی در زمینه های مختلف ارائه شده است.

ثقفی یادآورشد: یک دوره دکتری با موضوع و محوریت آینده پژوهی در این دانشگاه طراحی شده است.

انفعال در دنیای امروز
جوان فرزاد جهان بین رئیس دبیرخانه دائمی دومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی در نشست خبری دومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی که ظهر امروز در دانشگاه شاهد  برگزار شد، گفت: دومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی ذیل هفته علمی تمدن نوین اسلامی که زمان آن از دوم تا نهم اسفند ماه تعیین شده و مجری برنامه های آن دانشگاه های کشور هستند برگزار می شود.

جهان بین ادامه داد: در راستای برگزاری این همایش کمیسیون های مباحث بنیادی، اقتصادی، سیاسی، آینده پژوهی، تعلیم و تربیت، دفاع و امنیت، طب و سلامت، فرهنگی و اجتماعی، علم و فناوری، هنر و معماری، مدیریت و حکمرانی و حقوق نیز تشکیل شده است.

رئیس دبیرخانه دائمی دومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی و دبیر علمی همایش با اشاره به اینکه 209 مقاله کامل از زمانی که فراخوان همایش اعلام شده به دبیرخانه این همایش در دانشگاه شاهد ارسال شده است، تصریح کرد: پیش از این 300 چکیده مقاله به دبیرخانه ارسال شده بود که 70 چکیده رد شد و 230 مقاله مورد تاکید قرار گرفتند که الان نیز مقالات کامل به دبیرخانه ارسال شده و جهت بررسی در کمیسیون ها در حال ارزیابی هستند و نتایج ارزیابی ها تا بیستم بهمن اعلام می شود.

دبیر انجمن تمدن نوین اسلامی با بیان اینکه 65 مقاله ارسال شده به دبیرخانه این همایش ارسال شده است ، افزود: مقالات ارسالی در خصوص مباحث بنیادین، 33 مقاله در خصوص تعلیم و تربیت، 36 مقاله در خصوص مسائل فرهنگی و اجتماعی، 17 مقاله در خصوص مسائل سیاسی، 12 مقاله در خصوص مسائل هنر و معماری، 13 مقاله در خصوص آینده پژوهی، 14 مقاله در خصوص مدیریت و حکمرانی و هفت مقاله در خصوص طب اسلامی است و  تمام این مقالات جهت ارزیابی به کمیسیون های مربوطه ارسال شده است.

جهان بین بیان کرد: 11 نفر استاد تمام، 30 نفر دانشیار، 40 نفر استادیار، 79 نفر دکترا، 12 نفر مربی، 99 نفر کارشناسی ارشد و 30 از سایرین مقالات خود را به دبیرخانه این همایش ارسال کرده اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار