اراک؛

برگزاری جشن کوسه ناقالی در بازار تاریخی اراک

جشن کوسه ناقلدی (یا ناقالی) یکی از مراسم سنتی کشاورزان و دامداران روستایی استان مرکزی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک هر ساله با گذشت چهل روز از زمستان و پنجاه روز مانده به عید نوروز (۱۰ بهمن ماه) جشن کوسه ناقالی برگزار می شد.

پس از سالها این آیین کهن امروز در بازار تاریخی اراک اجراشد و مردم با حضور در جشن کوسه ی ناقالی زمستانی متفاوت را پشت سر گذاشتند.

کارشناس میراث فرهنگی گفت : جشن ناقالی (آیین سنتی فصل زمستان) با گذشت 40 روز از فصل زمستان و افزایش طول روز و گرمی آفتاب در استان  یخها سطح زمین شروع به آب شدن می کنند و بادهای بهاری می وزند، که نوید سالی پرآب و خیر و برکت برای گوسفنداران و گله داران است. به همین خاطر و به شکرانه گرم شدن زمین چوپان محله با پوشیدن یک لباس مخصوص و بستن زنگوله گوسفندان به دور خود اشعاری را سر می دهد.

کاظمی افزود : از شعرهای موسوم این جشن؛ ناقالی گنده گنده، چل رفته پنجا مونده. که منظور همان چهل روز از زمستان گذشته و پنجاه روز باقی مانده است.

او گفت : چوپان با خواندن این اشعار و ابیات از مردم می خواهد که به او هدیه دهند زیرا او نوید سال پرخیربرکت را برای مردم روستا آورده است.

کارشناس میراث فرهنگی افزود : در واقع این آیین بهانه ای برای شکر گزاری از خداوند و به نوع جمع کردن هدیه توسط جوانان روستا است. 

انتهای پیام / ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.