یزد؛

برگزاری همایش ملی زیلوی میبد

همایش ملی زیلوی میبد باهدف تولید و احیای هنرهای سنتی درمیبد برگزار می شود.

 طاهره کشتکارمدیر موزه زیلوی میبد درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت: همایش ملی زیلو فرصت بسیار خوبی است تا علاقمندان به هنرهای سنتی و به خصوص مردم میبد که با این بافته بزرگ شده و آنرا جزئی جدایی ناپذیر از زندگی خود می دانند، با نگاهی آگاهانه و شاید دلسوزانه تر به آن بنگرند. 

کشتکارافزود: ارزشهای بی شمار زیلو ما را برآن می دارد تا قلم به دست گیریم و این بافته ی ویژه را از همه ی جهات مورد ارزیابی قرار دهیم، و برای این مهم، منبعی ارزشمندتر از خود زیلوها نیست.

وی با اشاره به  زیلوهای تاریخی گفت: زیلوهایی که عمری ازآنها گذشته و در جای جای اماکن مذهبی میتوان دید هر انسان فهمیده ای را به تاسف وا می دارد! نگاه به عکس هایی که برخی دوستان از زیلوهای تاریخی در مکانهای مختلف،  به اشتراک گذاشته اند.

کشتکار ارزش و یکتایی این زیلوها را دهه ها پیش انسانی فرهیخته و آگاه بنام استاد سید عبدالعظیم پویا که همه  ایشان را به عنوان استادی باتجربه  می شناسند دریافت و طی تلاشی ده ساله و طاقت فرسا و البته با عشق جمعی از آنها را در مکانی بنام موزه زیلو گرد هم آورد تا ما اکنون زیاد هم حسرت به دل نمانیم و انگشت ندامت حسرت نگزیم!

نقش موزه زیلو که حاصل زحمات و تلاش های بی وقفه و یک دهه از عمر ارزشمند استاد پویا است بسیار مهم و سازنده است.

موزه زیلو نمایانگر اوج هنر زیلوبافی در ایران و زیلوهای آن حاصل نبوغ مردمان این سرزمین است که با مهارت، خلاقیت و چیره دستی تمام آن را برای ما به یادگار گذاشته اند. 

این ویژگی را میتوان در نقش و نگارهای جادویی، با بن مایه های باستانی و فرهنگی آن بسیار دید.

 اینها ارزش های از میان رفته ای است که موزه به عنوان میراث، برای مردم به نمایش گذاشته، این میراث برای تداوم هنر-صنعت زیلوبافی بسیار ارزشمند و حیاتی است.

این موزه درمکان فرهنگی وتاریخی کاروانسرای میبد سالن شرقی بنا واقع شده است  آثار به ثبت رسیده درردیف آثارملی کشور به شماره 1618  ثبت شده است.


 احیاونگهداری زیلوهای قدیمی وآشنایی عموم هنردوستان بااین هنر زیبای دست بافت درسال 1381افتتاح شد.

یزد از استان های توانمند در حوزه صنایع دستی است.

فرش بافی، زیلوبافی، ترمه، زری، مخمل، شمد، دارایی، چادرشب، دستمال یزدی، روتختی، خورجین بافی(لبافی)، پتو، جاجیم، شال بافی، بقچه، لنگ، قناویز، روفرشی، شال بافی، قلم زنی، شیشه گری، بافت پادری، کف پوش و چرم سازی، موتابی و نمد مالی از صنایع دستی استان یزد است.

همایش ملی زیلوی میبد  با همکاری سازمان میراث فرهنگی کشور و استان، فرمانداری ، دانشگاه میبد و دیگر سازمان های دولتی و مردم نهاد شهرستان میبد جهت معرفی علمی ،  تدوین مستندات و هم اندیشی فعالان ، دوستداران و ...  در روز پنجشنبه مورخ پنجم اسفند ماه نود و پنج در محل دانشگاه میبد برگزار می شود .

میبد در 50 کیلومتری شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.