سیلاب اخیر

خسارت 7400 میلیارد ریال به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی های هفته گذشته بیش از هفت هزار و 400 میلیارد ریال به بخش کشاورزی این استان خسارت وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از زاهدان،رضا نجفی در نشست ستاد بحران سیستان و بلوچستان که با حضور استاندار، مدیران دستگاههای اجرایی و فرمانداران شهرستان های جنوب استان در ایرانشهر برگزار شد، اظهار داشت: بر اثر جریان سیلاب به پنج هزار هکتار از مزارع زراعی، 500هکتار باغات و 350 واحد جایگاه دام خسارت وارد شده است.

وی بیان کرد: هرچند که بارندگی های اخیر در جنوب استان موجب تقویت سفره های زیرزمینی و افزایش آبدهی چاه های کشاورزی شده اما انتظار می رود کشاورزان در مصرف بهینه آب دقت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: براثر خشکسالی بیش از 30 درصد باغات استان خشک شده و 73 هزار هکتار مزارع استان فاقد کشت است.


فرماندار شهرستان ویژه ایرانشهر نیز در این نشست گفت: بارندگی های چند روز گذشته افزون بر 400میلیارد ریال به بخش های کشاورزی، مسکونی، برق، راه و خدمات شهری این شهرستان خسارت وارد شده است.

نبی بخش داوودی اظهار داشت: اگر اعضای ستاد بحران ایرانشهر در آماده باش کامل نبودند با توجه به حجم بارندگی و جاری شدن سیلاب شاهد اتفاقات ناگواری در منطقه می بودیم.

وی بیان کرد: در حالی که میزان بارندگی های اخیر نسبت به سال های گذشته بیشتر بود، هیچ گونه تلفات جانی نداشتیم این در حالی است که سیلاب های گذشته باوجود میزان کمتر بارندگی سه تا چهار نفر کشته به دنبال داشت.

فرماندار ایرانشهر گفت: آمادگی و حضور تمامی ادارات، نهادها، دهیاران و مردم موجب شده که خسارت جانی نداشته باشیم.

داوودی با تاکید بر تجهیز شهرستان ایرانشهر به امکانات و تجهیزات امدادی به عنوان مرکز بلوچستان افزود: یکی از نیازهای منطقه در مواقع بحرانی بالگرد است که انتظار می رود مسئولان برای استقرار بالگرد در ایرانشهر اقدام کنند.

وی بر تکمیل دیوار حفاظتی شهرهای ایرانشهر و بمپور تاکید کرد و گفت: ایجاد سد و بندهای طبیعی می تواند از هدر رفتن آب باران جلوگیری کند.

داوودی همچنین خواستار احداث ساختمان مدیریت بحران، تجهیز سازمان آتش نشانی به امکانات و تجهیزات مدرن و تجهیز هلال احمر شهرستان به امکانات امدادی در مواقع بحران شد.

فرماندار ایرانشهر خاطرنشان کرد: روزهای بارانی با توجه به حجم بارندگی برای جلوگیری از ریزش مدارس فرسوده، مدارس شهرستان ایرانشهر تعطیل شد.

وی با ارائه گزارشی از مشکلات و نیازهای این شهرستان گفت: تجهیزات امدادی هلال احمر ایرانشهر به صورت سنتی است و در هنگام وقوع حوادث ترس از به خطر افتادن جان نیروهای امدادرسان وجود دارد.

فرماندار ایرانشهر با بیان اینکه این شهرستان فاقد ساختمان مدیریت بحران است، افزود: اختلال در ارتباطات تلفنی در برخی راههای ارتباطی ایرانشهر در مواقع بارندگی مشکل ساز شده بود که انتظار است در این زمینه اقدامهای لازم انجام شود.

وی اضافه کرد: ماشین آلات امدادی با توجه به فرسودگی و فعالیت های طولانی آنها به علت مصرف سوخت بالا و استهلاک دچار مشکل هستند.

داوودی اظهار داشت: این بارندگی ها به بیش از 500 مورد اماکن مسکونی خسارت وارد کرده، 26 رشته قنات بر اثر بارندگی و جاری شدن سیلاب دچار آسیب شدند و به 50 هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان ایرانشهر خسارت وارد شده است.

وی برآورد اولیه خسارت بارندگی های اخیر در شهرستان ایرانشهر را 400 میلیارد ریال (40 میلیارد تومان) ذکر کرد.

فرماندار شهرستان دلگان نیز در این نشست گفت: بارش 104میلی متر باران باعث خوشحالی مردم و کشاورزان شد.

هوشنگ بامری افزود: این بارندگی ها و سیلاب سبب تخریب و آسیب به بیش از ۵۰۰ خانه در روستاها و بخش مرکزی شهرستان دلگان شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین خسارت به راه های ارتباطی شهرستان وارد شده است، بیان کرد: راههای ارتباطی دلگان به جلگه چاه هاشم به دلیل بروز خسارت و ایمن نبودن جاده هنوز بازگشایی نشده است.

فرماندار دلگان افزود: در زمینه کشاورزی نیز خسارات نسبتا زیادی به کشاورزان این شهرستان وارد شده است.

فرماندار شهرستان قصرقند نیز گفت: بارندگی های اخیر خسارات زیادی به سدها و پل های این شهرستان از جمله پل حمیری وارد کرده است.

حمیرا ریگی خسارت وارده به این شهرستان را 150 میلیارد ریال (۱۵میلیارد تومان) برآورد کرد.

وی ایجاد دیوارهای حفاظتی روستاها را یکی از پروژه های بسیار مهم دانست و‌ گفت: بی توجهی به این موضوع مشکلات جبران ناپذیری به روستاها وارد می کند.

امام جمعه اهل سنت ایرانشهر نیز در این جلسه گفت: خدمات رسانی خوبی در بحث امداد رسانی به مردم شهرستان ایرانشهر و‌ سایر نقاط صورت گرفته که نشانگر توجه دولت تدبیر و امید به مشکلات مردم است.

مولوی عبدالصمد کریم زائی بیکاری جوانان و تعطیل شدن بافت بلوچ را یکی از مشکلات اصلی این شهرستان دانست و ‌گفت: دولت مردان باید به این امر مهم توجه کنند تا مشکل اصلی مردم حل شود.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان نیز گفت: در زمینه راههای ارتباطی برنامه های خوبی از جمله ساخت 17 پل را در دست اجرا داریم.

ایوب کرد اظهار داشت: پل فلزی اسفند شهرستان دلگان تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

وی افزود: در حال رایزنی برای احداث پنج پل دیگر نیز در استان هستیم.

وی اظهار داشت: اکیپ های اداره راه همچنان مشغول بازسازی و بازکردن معابر و تمامی راههای ارتباطی شهری و روستایی هستند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر نیز در نشست ستاد بحران سیستان و بلوچستان در ایرانشهر گفت: ترخیص 16 آمبولانس از بندر چابهار و پیگیری جایگاه سوخت هوایی برای استقرار بالگرد اورژانس از دغدغه های اصلی دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر برای کیفی سازی خدمات اورژانس به هفت شهرستان حوزه زیر پوشش این دانشکده با جمعیتی بیش از 700 هزار نفر است.

دکتر ایرج ضاربان افزود: در جریان سیلاب هفته گذشته به 9مادر باردار گرفتار شده خدمات اورژانسی ارائه شده به طوری که حال مادران و نوزادان رضایت بخش است.

انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار