اعلام آمادگی فرانسه برای همکاری با ترامپ درباره سوریه

فرانسه اعلام کرد آماده همکاری با دولت "دونالد ترامپ" درباره ایجاد منطقه امن در سوریه است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایتارتاس؛ "فرانسوا دلاتر"، نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل، اعلام کرد کشورش آماده مذاکره با واشنگتن درباره موضوع ایجاد "منطقه امن" در سوریه است.
  
دلاتر در این باره اظهار داشت: فرانسه از مدتها پیش حامی ایجاد منطقه امن در سوریه بود و از دشواری‌هایی که در مسیر تحقق آن وجود دارد، آگاه است. ما آماده همکاری با دولت آمریکا و تمامی متحدانمان هستیم تا قابل اجرا بودن این هدف را مورد ارزیابی قرار دهیم.

"دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا، چهارشنبه گذشته گفته بود قصد دارد برای پناهجویان سوری "منطقه امن" ایجاد کند، اقدامی که به سیاست‌های او برای محدود کردن مهاجرت به سوی آمریکا مربوط می‌شود.

براساس فرمانی که قرار است ترامپ در روزهای آینده امضا کند، از وزارت دفاع و خارجه آمریکا خواسته می‌شود تا طی سه ماه، طرحی به این منظور تهیه کنند.

روسیه به طرح آمریکا برای ایجاد "منطقه امن" در سوریه واکنش محتاطانه‌ای نشان داد و اعلام کرد: واشنگتن در این مورد با مسکو مشورت نکرده است و تمامی پیامدهای احتمالی این طرح باید بررسی شود.

قطر، ترکیه و گروه‌های معارض سوری همواره از ایجاد "مناطق امن" در سوریه حمایت کرده‌اند.

تحلیلگران معتقدند ایجاد مناطق امن در سوریه با مدیریت آمریکا به معنای فعال شدن سیاست خارجی آمریکا در غرب آسیا است و با عملی شدن احتمالی مناطق پرواز ممنوع به طور آشکار دامنه قدرت و فعالیت روسیه محدودتر خواهد شد. این مساله‌ای است که روسیه بدون شک با آن مخالفت می‌کند. عملی شدن طرح ترامپ می‌تواند زمینه را برای کاهش قدرت و نفوذ مسکو فراهم کند و روس‌ها در شرایط کنونی به توافقی از این نوع تن نخواهند داد.

"کنستانتین کساچف"، رئیس کمیته امور بین المللی شورای فدراسیون (سنای) روسیه، در این باره گفت: البته هر ابتکار عملی که به تامین امنیت مردم غیرنظامی در سوریه کمک کند، قطعا مورد استقبال قرار خواهد گرفت. ولی مسئله این است که پیشنهاد مذکور بر اساس طرحی یکجانبه و بدون هماهنگی با طرف‌های دیگر درگیر در حل و فصل این بحران مطرح شده است. اگر ترامپ حاضر باشد این نظریه را با کسانی که واقعا در سوریه در حال کار هستند، یعنی روسیه، ایران، ترکیه و نه صرفا کشورهای عضو ائتلاف به اصطلاح ضدتروریستی مطرح کند، چنین اقدامی پاسخگوی منطق کلی حاکم بر منطقه خواهد بود. ما باید روی فشار هر چه بیشتر بر تروریسم و تامین امنیت مردم عادی در سوریه متمرکز شویم. ابتکار عمل ترامپ می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد؛ ولی نه به شکل کنونی آن که یک اقدام یکجانبه و تنها با استفاده از توان نظامی نیروهای آمریکایی درنظر گرفته شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار