اردبیل؛

رشد اقتصادی استان مرهون رونق صادرات

بحث صادرات در هر منطقه نقش کلیدی در توسعه اقتصادی آن منطقه دارد که می توان با توانمند نمودن تولیدات و صادرات گام موثری در تحقق اقتصاد مقاومتی برداشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازاردبیل؛ بحث صادرات یکی از ارکان مهم تحقق اقتصاد مقاومتی و به تعبیری دیگر شاه کلید تمامی موانع بر سر راه تحقق اهداف توسعه اقتصادی است که در هر منطقه نقش کلیدی در توسعه اقتصادی آن منطقه را داراست و در این راستا می توان با توانمند نمودن تولیدات و صادرات گام موثری در تحقق اقتصاد مقاومتی در آن منطقه برداشت.

رشد اقتصادی استان مرهون رونق صادرات

باتوجه به این امر که مقوله صادرات و نفوذ در بازار كشورهای هدف و مطرح جهان در بحث تحقق اقتصاد مقاومتی بسيار حائز اهميت است باید توجه داشت که ارتقای سطح صادرات کالاهای خرد و کلان می تواند بسیار مثمر ثمر در تسریع روند تحقق اقتصاد مقاومتی در منطقه باشد.

خوشبختانه استان اردبیل نیز با داشتن پتانسیلهایی انکارناپذیر از این امر مستثنی نبوده و هم اکنون در زمره استانهایی قرار دارد که در صورت دادن بهای لازم و فراهم کردن زیرساختها به قطع یقین می تواند حرف اول را در بازار صادرات در سطح کشور بزند.

اموری همچون تشكيل كنسرسيوم های صادراتی برای هويت بخشی به بازارهای هدف، ارتقای سطح نیازمندی های داخلی، استفاده از تکنولوژی های بروز و متدهای نوین در حوزه های مختلف صادراتی و بالا بردن کیفیت کالاهای پرفروش در امر صادرات و گمرک بسیار مهم تلقی می شوند که استان اردبیل تمامی این ظرفیتها را داراست و تنها بحثی که شاید تا به امروز مسبب کند شدن روند تحقق برخی از این اهداف بوده معلق بودن ایجاد بندر خشک در منطقه است.

بنادر خشک با ایجاد کارآفرینی بسیار بالا، واردات، صادرات و احداث بنگاههای صنعتی و تجاری در آنها به راحتی قابل شکل گیری است، این بنادر به طور مستقیم باعث توسعه شبکه حمل و نقل جاده ای، لجستیک ترکیبی و کانتینری شده و زمینه را برای ارتباط ریلی فراهم می سازند.

یکی از کارکردهای بسیار مهم بنادر خشک در کنار افزایش توان صادراتی، ایجاد فرصت های جدید اشتغال است که در حال حاضر نیاز ضروری استان اردبیل بوده و به ایجاد توسعه پایدار آن کمک می کند اما با این همه هنوز تکلیف راه آهن اردبیل-میانه به طور واضح مشخص نشده گویا پرونده بندر خشک اصلاندوز هم روی آن تلنبار شد.

باتوجه به اینکه اخیرا با سفر برخی از مسئولان کشوری به استان، دیدارهایی که بین نمایندگان کشور آذربایجان و استان اردبیل و نیز تاکیدهای امام جمعه اردبیل به منظور تحقق و تسهیل روند دسترسی به بندر خشک در اصلاندوز انجام شد اما بازهم تکلیف این بندر مشخص نیست، بندری که قطعا با استارت به کار خود حل بسیاری از مشکلات صادراتی و به تبع اقتصادی استان را در پی خواهد داشت.

در سفر اخیر وزیر کشور به استان اردبیل وی این استان را یکی از استانهای قابلیت دار در بحث صادرات و توسعه گمرکات دانست و بهبود و تقویت روابط ایران با کشورهای همسایه را یکی از اصول مهم در موفقیت در این راستا عنوان کرد و به دلیل موقعیت جغرافیایی استان اردبیل را پیشقدم در تحقق این امر خواند.

وی همچنین رسیدگی به مشکلات گمرک آذربایجان و باز شدن معابر جدید مرزی را نیازمند به موافقت دو کشور، تجهیزات، امکانات و مقررات دانست و از پیگیری گمرک اصلاندوز در کارگروه حرف به میان آورد، اما با این همه هنوز هم که هنوز است نه بندر خشکی در منطقه ایجاد شده، نه در وضعیت گمرک تغییری حاصل شده و...این مشکلات ریشه در کجا دارند؟

رشد اقتصادی استان مرهون رونق صادرات

رشد 40 درصدی سرمایه گذاری‌های خارجی با ایجاد بندر خشک در منطقه

استاندار اردبیل با اشاره به اینکه ایجاد بندر خشک سرمایه گذاریهای خارجی در منطقه را تا سقف 40 درصد افزایش می دهد، گفت: بندر خشک با هدف توسعه تجارت خارجی استان طرح شده است که ضمن اینکه این اصل با عملیاتی شدن به گسترش زیرساخت ها، شبکه های حمل و نقل، اشتغال، رشد صنعت و کشاورزی و گردشگری استان کمک می کند توسعه فرصت های شغلی منطقه را نیز بیش از پیش دگرگون کرده و تحت تاثیر قرار خواهد داد.

خدابخش راه ‌اندازی بندر خشک را فرصت مغتنمی برای فعالیت صنایع تبدیلی دانسته و افزود: با راه اندازی این بندر می توان صادرات محصولات تولیدی به ویژه لبنیات تولیدی و محصولات کشاورزی استان را افزایش داد که در همین راستا نیاز است تا در بخش صنایع تبدیلی تمرکز کافی داشته باشیم.

وی با اشاره به مزایای ایجاد بندر خشک در استان اردبیل بیان داشت: کاهش کلی هزینه های حمل و نقل، انبارداری، کاهش نیاز به خرید اراضی گران قیمت در نواحی شهری حاشیه بندری، کاهش مشکلات ناشی از مسائل زیست محیطی در شهرهای ساحلی، توسعه نواحی داخلی کشور، ایجاد فرصت های مختلف شغلی، افزایش فرصت های سرمایه گذاری داخلی و خارجی از مزایای بندر خشک است که می تواند گره کور اقتصادی منطقه را باز کرده و مناسبات اقتصادی بین ایران و کشورهای حوزه قفقاز را گسترش دهد.

استاندار اردبیل اظهار کرد: زمینه و بستر لازم برای راه اندازی بندر خشک در اصلاندوز مهیا شده و به تازگی هماهنگی های لازم هم با جمهوری آذربایجان برای اتصال خط ریلی آن کشور به شهرستان پارس آباد صورت گرفته است که بهترین راه حل برای فعالیت دوباره گمرک اصلاندوز مغان اتصال آن به خط ریلی جمهوری آذربایجان است که در این رابطه توافق اولیه با جمهوری آذربایجان صورت گرفته است.

خدابخش تصریح کرد: مهم ترین اهداف راه اندازی بنادر خشک افزایش خدمات بندر در منطقه داخلی کشور، کاهش تقاضا به استفاده از اراضی ساحلی، افزایش کارایی حمل و نقل، بهبود وضعیت زیرساخت های مرتبط با حمل و نقل، بهبود وضعیت مالی و اقتصادی، افزایش سرمایه گذاری مستقیم کشورهای خارجی است که این هدف با راه اندازی بندر خشک در استان اردبیل قابل تحقق است.

وی افزود: در واقع ماهیت بندر خشک، کاهش هزینه حمل و نقل و ترانزیت کالاست، این مزیت ها و بسترها هم اکنون در منطقه مغان و در بخش اصلاندوز وجود دارد چرا که این منطقه در 16 کیلومتری مرز جمهوری آذربایجان و در نزدیکی خط ریلی این کشور واقع شده و علاوه بر آن وجود کشت و صنعت مغان و فرودگاه از مزیت های مهم برای احداث بندر خشک در این منطقه است.

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ایجاد بندر خشک در مغان با توجه به موقعیت مرزی استان اردبیل روابط اقتصادی شمال کشور را توسعه می‌ بخشد که نیاز است برای تحقق و ایجاد این بندر خشک در منطقه زیرساختهای لازم انجام گیرد که ایجاد راه آهن اردبیل-میانه و بهره برداری از این طرح می تواند نقش بسزایی در تسریع روند اجری بندر خشک در منطقه داشته باشد.

وی با اشاره به تصمیم مسئولان استان اردبیل برای راه‌ اندازی بندر خشک در منطقه اصلاندوز، افزود: برای توسعه تجارت خارجی اردبیل نیاز است خط ریلی در این منطقه ایجاد شود تا بتوان شاهد رونق و توسعه اقصادی و اشتغالزایی در منطقه بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نمایندگان استان با پیشنهاد راه ‌اندازی بندر خشک در اصلاندوز موافق بوده و تحقق آن را پیگیری می کنند چرا که ایجاد بندر خشک و راه آهن اردبیل-میانه از مطالبت اصلی و بحق مردم استان اردبیل است.

بدری با اشاره به روابط خوب دولت ‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: با راه اندازی بندر خشک شاهد توسعه مراودات اقتصادی بین 2 کشور خواهیم بود که دراین صورت استان اردبیل به عنوان دروازه ورود به کشورهای حوزه قفقاز مطرح شده و به یکی از مناطق مهم و تاثیر گذار در امور تجاری تبدیل خواهد شد.

رشد اقتصادی استان مرهون رونق صادرات

صادرات بیش از 60 میلیون دلار کالا از استان اردبیل

دبیر اتاق بازرگانی استان اردبیل گفت: در یک سال اخیر بیش از 60 میلیون دلار صادرات از استان اردبیل به کشورهای همجوار به ویژه کشورهای حوزه قفقاز و جمهوری آذربایجان را شاهد بودیم.

حسین وثوقی تصریح کرد: اردبیل در مقایسه با استان‌ های دیگر به نحوی با سایر کشورها مراودات داشته و دروازه ورود به منطقه قفقاز به حساب می ‌آید که این خود یک ظرفیت عظیم صادراتی محسوب می‌ شود و تسریع و تسهیل روند ایجاد بندر خشک را در پی خواهد داشت.

وی ارزش واردات را نیز حدود 60 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: واردات استان بیشتر کالاهای واسطه ‌ای بوده است که از جمله آن می‌ توان کائوچو و کاغذ دکور خام را نام برد که هم اکنون تلاشها بر این است تا با بهبود روابط تجاری بین اردبیل و جمهوری آذربایجان و سایر کشورها هم در بخش واردات و هم صادرات این آمار را افزایش دهیم.

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل ظرفیت جذب در اردبیل را در حوزه صادرات پایین اعلام کرد و یادآور شد: زیرساخت ‌ها در به فعالیت رسیدن ظرفیت‌ های تجاری استان مهم است و نقش کلیدی در این زمینه را در تحولات رخ ‌داده تا به اکنون شاهد هستیم.

وثوقی به ضعف زیرساخت‌ های حمل و نقل اعم از راه آبی، راه ‌آهن و فرودگاه در استان اشاره کرد و بیان داشت: اگر هم اکنون ضعفی در حوزه صادرات و یا واردات در استان اردبیل مشاهده می شود بی شک این امر در نتیجه نداشتن یک پل ارتباطی قوی و راهی برای تحقق ساختن اهداف معین شده در حوزه صادرات است.

وی با بیان اینکه بیشترین محصول صادر شده از استان اردبیل سیب‌ زمینی بوده است، گفت: سیب‌ زمینی با 21 میلیون دلار صادرات از 60 میلیون دلار در یک سال اخیر حدود 35 درصد صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: محصولات پلاستیکی 13 میلیون دلار صادرات داشته و در کنار آن فرش، ورنی و گلیم 4 میلیون دلار، نوشابه و آب معدنی به ارزش 3 میلیون دلار صادرات انجام شده است.

وثوقی ایرانی ارزش صادرات استان را به دلیل عدم تنوع محصولات صادر شده پایین دانست و اظهار داشت: ما مشکلاتی را در صادرات سیب ‌زمینی شاهد بودیم که به رغم حذف عوارض بخشی از این مشکلات حل شده ولی همچنان برخی ضعف‌ ها‌ و کاستی‌ ها را شاهد هستیم.

وی تلاش برای ارضای بازارهای خارجی را بسیار مهم در امر توسعه اقتصادی استان عنوان کرد و گفت: در هر منطقه توجه به نیازهای بازار خارجی و ارضای آن ها نه تنها تقویت روابط تجاری را در پی دارد بلکه سبب می شود تا سودآوری کلانی نیز نصیب منطقه شود.

امام جمعه اردبیل نیز فقدان یک راه ارتباطی با کشورهای همسایه به منظور تسهیل روند صادرات به این کشورها را تاسف بار خواند و افزود: وجود شرایط مساعد برخی از مناطق آزاد و ویژه کشور و نیز نزدیکی به منطقه آزاد تجاری ارس و داشتن شرایط منطقه ویژه در این ناحیه یک نقطه قوت و یک مسئله مثبت برای منطقه است.

آیت الله سید حسن عاملی با اشاره به وعده دولت تدبیر و امید برای فعال نمودن گذرگاه مرزی تجاری اصلاندوز مغان خواستار تحقق این امر مهم از سوی دولت در کوتاه ترین زمان ممکن شد و ارزش اجرای عملیات این طرح را با عملیات راه آهن اردبیل-میانه برابر عنوان کرد.

وی ادامه داد: در سیاست گذاری های کلان کشوری و اقتصاد مقاومتی جایگاه و اهمیت ویژه بندر خشک برای همگان مشخص است زیرا مهم ترین اهداف راه اندازی بنادر خشک افزایش خدمات بندر در منطقه داخلی کشور و افزایش سرمایه گذاری مستقیم کشورهای خارجی است که تمامی این اهداف برای راه اندازی بندر خشک در اصلاندوز تحقق پذیر است.

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: نکات مهمی که باید در ایجاد بندر خشک منطقه مغان مدنظر قرار گیرد این است که در مسیر اجرایی انتخاب محل مناسب، تفکر ارائه خدمات رفاهی و تفریحی، حمایت مسئولان و نهادهای دولتی، مشارکت و سرمایه گذاری بخش های دولتی و خصوصی پیش بینی لازم به عمل آید.

آیت الله عاملی هماهنگی در میان نهادهای مختلف در زمینه سیاست گذاری در ابعاد مختلف را مهم و اساسی خواند و بیان داشت: بدیهی است که توجه به برخی موارد حساس و حیاتی و اجرای آن ها موجب تسریع روند ایجاد بندر خشک در اصلاندوز و همچنین حمل و نقل ترکیبی در شهرستان خواهد شد که دراین راستا باید تمامی دستگاه ها از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

در صورت ایجاد بندر خشک در منطقه مغان، اصلاندوز انتظار می رود روند سرمایه گذاری های هنگفت در منطقه سرعت گیرد و هزینه های کلانی که از بابت حمل و نقل ترانزیتی صرف می شد به حداقل امکان برسد که امیدواریم این هزینه ها در بخش های دیگر و مهمتری که سبب ایجاد کسب و کار کارآمد و در نهایت تحقق اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری می گردد صرف شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.