آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

تبدیل هدایت نامه تحصیلی به توصیه نامه برای دانش آموزان/ اجرای طرح همیار گردشگر برای نوروز امسال

آموزش و پرورش این هفته با اخبار و رویدادهایی مواجه بوده که به برخی از آنها در ادامه می پردازیم.

به گزارشخبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛تبدیل هدایت نامه تحصیلی به توصیه نامه برای دانش آموزان، اجرای طرح همیار گردشگر برای نوروز امسال، نگاه جامع به کیفیت‌بخشی مدارس شبانه‌روزی، برخورد مجلس با متخلفان در اجرای قانون شوراهای آموزش و پرورش، احتمال تغییر در نحوه ارزشیابی دانش‌آموزان، بازنگری ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی و کاهش حجم محتوای آموزشی برخی دروس از جمله  رویدادهای آموزش و پرورش طی هفته است.

کاهش حجم محتوای آموزشی برخی دروس
مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره توجه دانش آموزان به مسائل تربیتی اظهار داشت: در آموزش و پرورش سعی داریم تا مسائل پرورشی و مهارت‌های زندگی را ارائه دهیم اما کششی برای آن وجود نداشته و در سیستم‌های ارزشیابی توجه چندانی به آن نمی‌شود در حالی که برای مسائل علمی کششی به نام کنکور ایجاد شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به مسائل پرورشی توجه دارد، گفت: بر این اساس تغییراتی در حجم دروس ایجاد می‌شود که در برنامه ششم توسعه نیز مصوب شده است. 
 
وی بیان کرد: این کاهش حجم محتوای آموزشی در دروسی ایجاد می‌شود که ماهیت تاثیر گذاری مستقیم بر مهارت‌های زندگی دانش آموزان را ندارد و با توجه به اینکه کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی آینده در فرآیند تالیف و چاپ قرار گرفته لذا تغییرات برای سال تحصیلی 98-97 ایجاد می‌شود.

نگاه جامع به کیفیت‌بخشی مدارس شبانه‌روزی
علی زرافشان معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش پیرامون برنامه های درنظرگرفته شده برای کیفیت بخشی به مدارس شبانه روزی گفت: با توجه به اینکه دانش آموزان چنین مدارسی به طور تمام وقت در محل آموزشی حضور دارند، برای برنامه های کیفیت بخشی به اینگونه مدارس، نگاهی چندجانبه داریم.

وی با اشاره به اینکه صرفا به ارتقای کیفیت مسائل آموزشی توجه نمی شود، افزود: ارتقای خدمات و مسائل بهداشتی، خوابگاهی، تغذیه ای و همچنین مسائل تربیتی و پرورشی را در دستور کار قرار دادیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش بیان کرد: برای اجرای برنامه های کیفیت بخشی از حمایت ها و مشارکت نهادهای مربوطه نیز بهره می بریم.

تبدیل هدایت نامه تحصیلی به توصیه نامه برای دانش آموزان
مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص تغییرات شیوه نامه هدایت تحصیلی برای سال تحصیلی آینده، اظهار داشت: این دوره هدایت تحصیلی با چند تغییر عمده برای ارائه به دانش آموزان روبرو است. 
 
وی بیان کرد: بر اساس این تغییرات شیوه نامه هدایت تحصیلی به توصیه نامه تغییر پیدا کرده و هیچ گونه الزامی برای آن وجود ندارد و صرفا چند اولویت را در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهیم. 
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: تا اواخر بهمن ماه برآوردی نسبت به اولویت‌های دانش آموزان پایه نهم انجام می‌دهیم تا میزان علاقمندی آنها نسبت به رشته‌های نظری، فنی حرفه‌ای، کاردانش مشخص شود.

برخورد مجلس با متخلفان در اجرای قانون شوراهای آموزش و پرورش
فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیرامون توجه به شوراهای آموزش و پرورش و مواد این قانون اظهار داشت: این شورا به عنوان عاملی قوی در کنار آموزش و پرورش می‌تواند در دستیابی اهداف راهگشا باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: پرداخت مالیات‌ها عوارض شهرداری و مواردی از این قبیل می‌تواند  به مدارس کمک بزرگی کند و بخشی از مشکلات این مکان‌ها رفع می‌شود.

فلاحتی در خصوص اینکه روند پرداخت عوارض شهرداری به طور شفاف مشخص نیست گفت: تا کنون شکایت و اطلاعی در این زمینه به مجلس نرسیده و در صورتی که پیروی نکردن از قانون برای این مسئله مشخص شود حتما از طریق کمیسیون آموزش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اجرای طرح همیار گردشگر برای نوروز امسال
مهدی علی اکبرزاده مدیرکل امور فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش از اجرای همیار گردشگر برای دانش آموزان تمامی مقاطع تحصیلی خبر داد و گفت: این طرح با همکاری مشترک وزارت آموزش و پرورش و سازمان میراث فرهنگی برگزار می شود.

وی ادامه داد: هدف از این طرح مشارکت دانش آموزان در فرآیند گردشگری بوده تا در این فرآیند نقشی هدایتگر داشته باشند و به حفاظت از آثار باستانی نیز توجه کنند.

مدیرکل امور فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: برنامه ریزی هایی انجام شده تا در نوروز امسال برای اولین بار طرح همیار گردشگر در کشور اجرایی شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
قراردادی بیچاره
۱۶:۱۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۵
سلام چرا آموزش و پرورش فکری برای تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی نمی کند
آخرین اخبار