آیت‌الله مکارم شیرازی:

پرهیز از ایجاد اختلاف و دو دستگی در تدوین کتب حوزوی

مرجع تقلید شیعیان بابیان اینکه حوزه‌های علمیه نباید تنها مصرف کننده باشند گفت:باید در تدوین کتب حوزوی در سایه قرآن حرکت کرده و از ایجاد اختلاف و دو دستگی پرهیز شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ آیت‌الله مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در هجدهمین همایش کتاب سال حوزه که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد با تشکر و قدردانی از برگزارکنندگان این همایش اظهار داشت: این همایش نشان‌دهنده آن است که حوزه علمیه برای فرزندان خود ارزش قائل است.

مرجع تقلید شیعیان افزود: کسانی که در این حوزه علمیه جمع شده‌اند سالیانه صدها عنوان کتاب برای شرکت در برگزیده سال ارائه داده‌ می‌دهند و از میان آن‌ها 40 اثر انتخاب‌شده و چاپ کتاب‌ها با عناوین مختلف در زمینه‌های مختلف نشان‌دهنده بالندگی حوزه علمیه است.

وی بابیان اینکه در احادیث آمده که کتاب‌های علما باغ‌های علما هستند، افزود: یکی از منت‌هایی که خداوند به انسان اعطا کرده مسئله کتابت است.

آیت‌الله مکارم شیرازی بابیان اینکه حوزه‌های علمیه از قدیم‌الایام به کتابت مشغول بوده‌اند، گفت: ما نیز وظیفه نوشتن و تحویل آن به آیندگان را داریم.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه نباید تنها مصرف کنند و باید تولیدکننده نیز باشند، تصریح کرد: امروزه نیز حوزه‌های علمیه باید تولید علم کرده و به آیندگان تحویل دهند.

وی بیان کرد: همایش کتاب سال همایش مبارکی است و به خارج حوزه فهمانده می‌شود که حوزه علمیه حوزه فعالی است، مبارزه با جهل و خرافات یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حوزه است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به آسیب‌های کتابت که دامن نویسندگان را می‌گیرد، گفت: آسیب‌های ادبی، پرهیز از کارهای تکراری، پرهیز از سرقت‌های ادبی، پرداختن به بحث‌های محل ابتلا و نیاز، عدم خروج از موضوع، اجتناب از عجله و شتاب در نوشتن، گروهی نوشتن کتاب و حاکمیت نداشتن فرهنگ غربی و دانشگاهی برنوشته‌های حوزوی ازجمله مسائلی است که باید در نوشتن و کتابت رعایت شود.

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر روان‌نویسی گفت: ما باید در سایه قرآن حرکت کرده و از مختصر نویسی و طولانی نوشتن اجتناب کرده، همچنین نباید کتابت ایجاد اختلاف و دشمنی کند.

وی بابیان اینکه انجام کارهای تکراری شاید نیروها را جذب کند اما بازده آن کم است، افزود: صادقانه باید کار کرد و اگر کسی زحمتی کشیده و ابتکار اوست ما حق نداریم که ابتکار دیگران را به نام خود ثبت کنیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: باید موضوعی که شخص نویسنده می‌نویسد باید تا آخر آن موضوع را ادامه دهد و به مسائل حاشیه‌ای نباید پرداخته شود، همچنین در نوشتن باید به مشورت با اساتید و بزرگان علم پرداخت و آنچه مهم است تقویت و آنچه کاستی است برطرف شود.

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: در حوزه‌های علمیه کتاب‌هایی نوشته می‌شود که گاهی 80 بار چاپ مجدد می‌شود و این‌ها نشان از اهمیت و نیاز جامعه به این کتاب‌ها است.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار