اردبیل؛

مرگ کودکان زیر 5 سال اردبیل کمتر از میانگین کشوری است

رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل گفت: مرگ کودکان زیر 5 سال اردبیل کمتر از میانگین کشوری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازاردبیل؛صادق حضرتی در مراسم تجلیل از کاربران برتر سامانه سیب علوم پزشکی اردبیل اظهار داشت: با توجه به آمارهای ارائه شده در دست موارد فوتی نوزادان در استان اردبیل با کنترل‌ها و پیشگیری‌های انجام شده در این راستا به 8 مورد در هر یک هزار تولد زنده رسیده است.

وی با اشاره به اینکهمرگ کودکان زیر 5 سال اردبیل کمتر از میانگین کشوری است، افزود:میزان مرگ‌ومیر کودکان زیر 5 سال استان اردبیل به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و به کمتر از میانگین کشوری رسیده که در این راستا علل اصلی مرگ‌ومیر این نوزادان در استان اردبیل در حال بررسی است.

رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل تصریح کرد: آمار مرگ‌ومیر مادران باردار نیز که تا چند دهه پیش رقم قابل‌توجهی را شامل می‌شد کاهش محسوس داشته است و سال گذشته تعداد مرگ مادران باردار در استان اردبیل صفر بود و از ابتدای امسال فقط دو مورد از این فوتی‌ها در اردبیل گزارش شده است.

حضرتی با اشاره به خدمات ارائه شده به نوزادان و مادران باردار در اردبیل گفت: خدمات بهداشتی و درمانی بر اساس برنامه‌های کلان وزارت مطبوعه بر روی کودکان، مادران و تأمین آب بهداشتی متمرکز بود اما هم‌اکنون برنامه ملی مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر تدوین شده و از امروز در استان اردبیل نیز به صورت رسمی اجرا می‌شود.

وی از شناسایی 10 علت اصلی مرگ‌ومیر در کشور خبر داد و اظهار کرد: بررسیهای اخیر حاکی از این امر است که 3 عامل اصلی مرگ‌ومیر در سطح کشور و به تبع آن در استان اردبیل بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و تصادفات است که این موضوع در مواجه با رده سنی نوزادان عوامل خاص خود را به همراه دارد.

رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل اظهار کرد: باتوجه به اینکه بیماری‌های غیرواگیر در سطح کشور با خطرسنجی‌هایی از سایر بیماری‌ها شیوع می‌یابد در این ارتباط برنامه ملی مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر با خطرسنجی از بیماری‌های سکته‌های قلبی و مغزی و در ادامه کاهش بیماری‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.