حضور هیجانی مردم زمینه ساز آسیب‌ها در حوادث و بلایا

سرپرست مرکز تحقیقات حوادث و بلایای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: هیجان محوری مردم زمینه ساز عوارض حوادث در چند ساعت اول است که درصد بسیاری از حوادث با حضور هیجانی مردم هزینه‌بردار می‌شود.

حضور هیجانی مردم زمینه ساز آسیب‌ها در حوادث و بلایاحمیدرضا خانکه سرپرست مرکز تحقیقات حوادث و بلایای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: آماده نبودن در حادثه و بلایا، بی تفاوتی، هیجانی عمل کردن، مستندسازی و انجام ندادن وظیفه سازمانی کاری غیر اخلاقی است. 
 
وی بیان کرد: به ازای هر یک میلیون نفر 384 نفر در حوادث ترافیکی قطع عضو می‌شوند که ریشه بسیاری از تصادفات هیجان محوری مردم است و هیجانی محوری بودن هزینه بالای اجتماعی و اقتصادی در بر خواهد داشت. 
 
سرپرست مرکز تحقیقات حوادث و بلایا در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار داشت: در زمانی که حوادث اتفاق می‌افتد باید حد حادثه مشخص شود و در حادثه بزرگنمایی صورت نگیرد تا به کشور هزینه ملی تحمیل نشود که در حادثه پلاسکو هزینه های بسیاری برای کشور رقم خورد. 
 
وی افزود: یکی از انتقادات وارد به سیستم این است که حادثه باید در سطح اندازه گیری شود که در کشور نیاز به تهیه بسته‌های پاسخ به حوادث و بلایا برای مجتمع‌های صنعتی، سیاسی، تجاری و مسکونی هستیم. 
 
خانکه اظهار داشت: حادثه پلاسکو نشان داد بسته‌ای پاسخگوی به این حادثه نداریم یعنی سازمان‌های مختلف وظیفه خودشان را در قبال حادثه پیش آمده نمی‌دانستند و فرمانده حادثه تعریف نشده بود. 
 
سرپرست مرکز تحقیقات حوادث و بلایا در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: با حضور بسیاری از سازمان‌ها و مدیران ارشد در حادثه پلاسکو و طبق گفته‌های قبلی بر این باورم که برای مدیریت بحران در سطح کشور نیاز به یک مرکز واحد با مدیریت و منابع واحد در شرایط اضطراری است. 
 
وی افزود: مدیریت در سطح کشور و مرکز مدیریت و پیشگیری از بحران در سطح تهران باید در حوادث و بلایا ورود پیدا کند تا به مدیریت واحد در این عرصه دست پیدا کند. 
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بیان کرد: تردد سازمان‌ها، نبود هماهنگی، ضعف مدیریت واحد و مشکلات فرهنگی در تمام حوادث کشور دیده می‌شود که باید حادثه پلاسکو عبرتی برای مسئولان کشور باشد. 
 
خانکه افزود: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و به خصوص مرکز تحقیقات و حوادث و بلایا در این دانشگاه جزو دانشگاه‌های پیشرو در زمینه تولید علم، پروتکل‌ها و سرفصل‌های مرتبط با مدیریت خطر در بحران است که آموزش‌های لازم به متولیان این عرصه را ارائه می دهد تا شاهد عوارض این اتفاقات در کشور نباشیم. 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار