روزشمار پیروزی انقلاب اسلامی؛

بهانه‌های بختیار برای ممانعت از ورود امام خمینی (ره) به کشور

بختیار سفر امام راحل به کشور را به تعویق انداخت و مردم در تهران و شهرستان‌ها دست به تظاهرات گسترده زدند.

/به گزارش خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از فرار محمدرضا شاه از خاک کشور و با گذشت فراز و نشیب‌های نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره)، کم کم فجر و ظفر ملت ایران پدیدار شد. 

شاه خائن، پس از جنایت‌های بیشمار حکومت پهلوی و به خاک و خون کشیدن خیل عظیمی از مردمی که پشت سر ولی فقیه زمان خود ایستاده بودند، زمانی که دید حتی حمایت بیگانگان هم نمی‌تواند حکومتش را حفظ کند، از کشور گریخت. 
 
ششم بهمن 57؛
سیل پایان‌ناپذیر مردم به سوی مهر آباد در جریان بود. ده‌ها هزار نفر در میدان آزادی و عده بی‌شماری در بهشت زهرا (س) جمع شده بودند. در بسیاری از نقاط شهر تهران، زد و خوردهای شدیدی بین نیروهای انتظامی و مردم رخ داد. تیراندازی از بامداد این روز آغاز شد. مردم در اطراف دانشگاه تهران بیش از پنج شهید دادند. تیراندازی در نواحی مختلف تهران برای یک لحظه هم خاموش نشد . 
 
تانک‌ها و زره‌پوش‌های حامل سربازان، در چهارراه‌ها و میدان‌ها مستقر شده بودند و چرخ‌بال‌های نظامی، پروازهای گشتی برفراز شهر انجام می‌دادند. به تیراندازان اجازه داده شده‌ بود تا در صورت لزوم از گلوله‌های صد و بیست میلی متری استفاده کنند. مردم شهرستان‌هایی که خود را برای استقبال ازامام خمینی (ره) آماده کرده بودند، با به تعویق افتادن مراجعت ایشان به تظاهرات وسیعی دست زدند. 

این تظاهرات در شهرهای قزوین، ‌تبریز و دشت مغان به تیراندازی مأموران انجامید. درهمین احوال، ‌کمیته استقبال از امام راحل که فعالانه کار خود را در تهران دنبال می‌کرد، ‌در حال گفتگو و هماهنگی با کارکنان اعتصابی هواپیمایی ملی ایران «هما» بود.
 
بختیار گفته بود، فرودگاه‌ها به علت اعتصاب کارکنان هواپیمایی کشوری بسته است و سفر امام (ره) خطرناک خواهد بود. اما این کارکنان در پی مذاکره با کمیته استقبال، ‌اعلام کردند که امنیت فرود هواپیمای حامل امام خمینی (ره) را تضمین می‌کنند.

امام خمینی در دیدار برخی شخصیت‌های آمریکایی در نوفل لوشاتو اظهار کردند: اگر آمریکا دست از فشار و تهدید و دخالت بردارد، دولتی که در آینده در ایران تشکیل خواهد شد، نیروی خود را صرف اجرای عدالت خواهد کرد.

شاهپور بختیار نیز در گفت و گویی که با رادیو فرانسه داشت اعلام کرد: بازگشت آیت الله خمینی به ایران هنوز خیلی زود است. ایشان باید به من فرصت بدهند تا برای ورود ایشان و تضمین امنیت این کار برنامه‌ریزی کنم. ما برای فراهم آوردن امکانات بازگشت با ایشان در حال مذاکره هستیم و بر ارتش و دولت تسلط و قدرت کامل داریم.

مردمی که در تهران حضور داشتند، در اعتراض به تعطیل شدن فرودگاه و ممانعت از سفر امام خمینی (ره) هنوز در اطراف مهرآباد تجمع کرده اند و هر روز بر جمعیت آنها افزوده می شد.


 
گزارش از الهام قبادی 

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار