مفتح در نشست خبری:

حذف محرومیت اجتماعی خریداران خدمت سربازی در سال 94/ تشکیل کارگروه بررسی تخلفات درآمدهای نفتی 87 تا 91


سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 96 گفت: محرویت اجتماعی مشمولان غایبی که طبق قانون سال 94 از فرصت خرید سربازی استفاده کرده‌اند، رفع می‌شود.

شرکت ملی نفت ایران موظف به توزیع 4 میلیون تن قیر رایگان شد/تشکیل کارگروه ارزیابی و بررسی تخلفات درآمدهای نفتی ۸۷ تا ۹۱به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 96 در نشست خبری امروز  گفت: بررسی لایحه بودجه 96 با اتمام منابع درآمدی، وارد بحث‌های هزینه‌ای شد و احکامی را در این باره تصویب کرد.

وی افزود: طبق مصوبه کمیسیون، بانک مسکن موظف است در چهارچوب نظام بانکداری الکترونیک 10 درصد از درآمدهای حاصل از تراکنش‌های نظام بانکداری را پس از کسر هزینه‌های عملیاتی، به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

مفتح با اشاره به مصوبه دو روز قبل این کمیسیون درباره هزینه خرید خدمت سربازی مشمولان غایب با هشت سال غیبت، گفت: در اولین سالی که خرید سربازی مشمولان غایب مطرح شد، مجلس تصویب کرد کسانی که از این فرصت استفاده می کنند از برخی حقوق اجتماعی مانند نمایندگی مجلس و شوراهای شهر و روستا محروم باشند.

وی افزود: اما در سال های بعد که این موضوع مجددا مطرح شد، این قبیل محرومیت های اجتماعی در قانون بودجه نیامد که بر این اساس، الان با یک تبعیض در این زمینه مواجهیم؛ بر این اساس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۶ اخیرا تصویب کرد کسانی که در اولین سال (سال ۹۴) از فرصت خرید خدمت سربازی استفاده کرده اند، محرومیت از حقوق اجتماعی آنها رفع شود.


سخنگوی کمیسیون تلفیق تصریح کرد: در مصوبه ای دیگر، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شد در ازای فروش هر مگابایت اینترنت مبلغ 10 ریال از شرکت‌های فروشنده اخذ کند و به حساب درآمد اختصاصی وزارت بهداشت واریز کند.

وی افزود: در مصوبه بعدی مقرر شد که در راستای حذف انشعابات غیرمجاز برق و ارتقا امنیت شبکه برق در سکونتگاه‌های غیر رسمی و همچنین در جهت کاهش تلفات برق شرکت‌های توزیع برق مکلف باشند، انشعابات موقت در مناطق سکونتگاه‌های غیر رسمی و کسانی که انشعابات غیر مجاز دارندبه آنها انشعاب موقت بدهند و هزینه‌ای این اقدامات را از آن‌ها اخذ کنند و تذکر داده شد که انشعابات موقت حقی را برای استفاده کننده ایجاد نمی‌کند بنابراین بر اساس این مصوبه شرکت توزیع نیروی برق موظف است کسانی که انشعاب غیرمجاز دارند به آنها اشعاب موقت بدهد و پول آن را به حساب مربوطه واریز کنند.

نماینده مردم تویسرکان در با اشاره به اینکه تاکید دیگر رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه 96 ملاحظات مسائل حوزه فرهنگ به ویژه فرهنگ دینی و همچنین توجه به حوزه دفاعی بود.

وی افزود: در رابطه با اقشار ضعیف و کم درآمد کمیسیون به این نکته توجه داشته به ویژه در خصوص مصوبه برنامه ششم در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان که مقرر شد حقوق بازنشستگان تا 90 درصد حقوق افراد شاغل در آن حوزه  همسان شود که در حال بررسی این موضوع هستیم که تمامی بازنشستگان کشوری و لشکری که حقوق آن ها کمتر از 2 میلیون تومان است را در سال اول اجرای برنامه ششم مورد توجه قرار دهیم و اینکه چگونه می توانیم حقوق این افراد را افزایش دهیم .

مفتح خاطر نشان کرد: براساس مصوبه کمیسیون، مقرر شد که شرکت ملی نفت که 4 میلیون تن تا سقف 30 هزار میلیارد ریال را به شرح زیر  واگذار کند:

۱۳ درصد به وزارت جهاد کشاورزی برای مالچ پاشی

۵۴ درصد به وزارت راه و شهرسازی برای روکش آسفالت راه های روستایی

۱۷ درصد به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

۱۳ درصد به وزارت کشور (شهرداری ها و دهیاری ها) برای آسفالت معابر شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر جمعیت

سخنگوی کمیسیون تلفیق افزود: همچنین مقرر شد مطالبات بانک مرکزی جمهوری اسلامی و بانک‌های تجاری بابت اصل و سود تسهیلات شرکت‌های دولتی تابع وزارت نفت به مدت دو سال امهال شود و هزینه‌ امهال بر عهده خود شرکت‌ها است.


وی ادامه داد: در مصوبه دیگر مقرر شد که کارگروهی متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و امور دارایی و دیوان محاسبات تشکیل شود و اسناد و حساب های مربوط به صادرات نفت را طی سال های 87 تا 91 و همچنین تامین بنزین و نفت گاز را و تهاتر بنزین و عملیاتی که در حوزه نفت وجود داشته وهمچنین مابه التفاوت فروش داخلی فرآورده های نفتی با قیمت های فوب خلیج فارس را بررسی کرده و گزارش آن را دیوان محاسبات به مجلس تقدیم کرده و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس این گزارش را در صحن علنی قرائت کند.

مفتح تاکید کرد: این تصمیم در بودجه درآمدی و هزینه ای نبوده بلکه نوعی سیاستگذاری و از جهت انجام وظیفه نظارتی مجلس می باشد و این موضوع کاملا کارشناسی و نظارتی است و ربطی به مسائل حاشیه ای از جمله متهمان نفتی ندارد. دیوان محاسبات کشور موظف است گزارش اقدامات متضمن نقض قانون مسئولان ذی ربط وقت را حسب مورد به تفکیک هر سال جهت رسیدگی به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارائه کند.

مفتح با اشاره به نحوه هزینه کرد درآمد حاصل از فاینانس و درآمدهای مالی خاطرنشان کرد: دولت مجوز دارد 50 میلیارد دلار از طریق فاینانس از بانک های خارجی تامین مالی کند و شورای اقتصاد نیز باید تسهیلات مذکور را به طرح های بخش دولتی که توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست محیطی دارند تخصیص دهد. همچنین به بانک های عامل اجازه داده شده در سال 96 از محل منابع در اختیار خود نسبت به اعطای تسهیلات ارزی به سرمایه گذاران بخش های خصوصی تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی برای طرح های توسعه ای بالادستی، نفت و گاز با اولویت میادین مشترک و همچنین برای جمع آوری گازهای همراه در جهت افزایش ضریب بازیافت مخازن اقدام کنند.

وی تصریح کرد: بانک های عامل اجازه دارند در سال 96 از محل منابع در اختیار تسهیلات ارزی به سرمایه گذاران بخش خصوصی، تعاونی و شهرداری ها برای طرح های توسعه مختلف در حوزه حمل و نقل درون شهری و برون شهری ارائه کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 96 تصریح کرد: بانک های عامل اجازه دارند در سال آینده از محل منابع در اختیار مبلغ 800 میلیون دلار به دانشگاه های مختلف وام دهد که این مبلغ بدین ترتیب توزیع می شود؛ 380 میلیون دلار به وزارت بهداشت، 100 میلیون دلار به دانشگاه فنی و حرفه ای، 50 میلیون دلار به دانشگاه پیام نور، 30 میلیون دلار دانشگاه فرهنگیان، 30 میلیون دلار دانشگاه آزاد اسلامی، 70 میلیون دلار به سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی، 80 میلیون دلار جهاد دانشگاهی و همچنین هنرستان های آموزش و پرورش.

وی افزود: مقرر شد اوراق مشارکت تا سقف 100 هزار میلیارد ریال که وزارتخانه های بهداشت و علوم ازسازمان انرژی اتمی و سازمان میراث فرهنگی اجازه داده شده بود، برای هزینه کرد آن مقرر شد برای اجرای طرح های دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی از جمله در حوزه گردشگری، در حوزه جمع آوری و انتقال آب و فاضلاب، نیروگاه های برق، CHP و CCHP از این طریق تامین مالی کند.

مفتح با بیان اینکه بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه 96 در کمیسیون تلفیق ادامه دارد، به حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه این کمیسیون اشاره کرد و افزود: لاریجانی در این جلسه تاکیداتی به کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 داشتند که کمیسیون نسبت به آنها به ویژه در گزارش خود به صحن علنی توجه لازم را داشته باشد، از جمله اینکه کمیسیون توجه کند مصوبات آن دارای اشکالات قانون اساسی نباشد،همچنین آنچه در مجلس به عنوان برنامه ششم به تصویب رسید، پایه کار و اساس کمیسیون تلفیق برای بودجه سال 96 باشد.

وی گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به رعایت ساختارهای حقوقی در مصوبات کمیسیون تلفیق تاکید کرده و به نامه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در زمان مسئولیت دبیری شورای نگهبان اشاره کرده و افزود: در این نامه تاکید شده بود که دولت باید در موارد ضروری هزینه کند و در موارد دیگر مربوط به حوزه اقتصادی باید از مشارکت مردم بهره برد؛ از این رو لاریجانی نیز این مورد را به کمیسیون تلفق تذکر داد که با توجه به ضرورت صرفه جویی در هزینه ها کمیسیون با توجه به این مسائل به بررسی بودجه بپردازد.

مفتح همچنین با اشاره به تاکید رئیس مجلس شورای اسلامی برای توجه به وضعیت درآمدی اقشار کم درآمد بود که مصوبات کمیسیون تلفیق به گونه ای باشد که فشار معیشتی از روی طبقات با درآمد پایین و ضعیف برداشته شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 96 در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در حال بررسی  مصوبه دیگر برنامه ششم درخصوص افزایش مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی از محل هدفمندی یارانه هستیم که در صورت جمع بندی نهایی این موضوع در جلسات بعدی اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار