کرمان؛

دامپزشکی آماده مواجه شدن با هرگونه بیماریهای دامی

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان ازاقدامات موثر این اداره کل در برنامه های مراقبت و پیشگیری از بیماری های دامی از جمله آنفلوآنزای پرندگان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،دکتر حسین رشیدی گفت :با توجه به بررسی های صورت گرفته تاکنون موردی از ابتلای به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان کرمان مشاهده نشده است و در این خصوص اداره کل دامپزشکی استان اقدامات مراقبتی مهمی با همکاری محیط زیست انجام که از آن می توان به انجام نمونه برداری و آزمایشات مربوطه بر روی پرندگان بومی، مرغداریها، پرندگان مهاجر در محل تالابها و...نام برد که بر مبنای نتایج این بررسی ها در حال حاضر طیور و پرندگان بومی و صنعتی استان عاری از هر گونه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

دکتر رشیدی گفت: مراقبت های وی‍ژه بصورت فعال در تمام مراکز پرورش طیور انجام شده و هماهنگی لازم با مراکز پرورش مرغ تخمگذار و مرغ گوشتی نیز صورت گرفته است تا هرگونه تلفات نامتعارف و غیر عادی در این مراکز را در اسرع وقت گزارش نمایند.

این مقام مسئول اعلام کرد : از مجموع 1 هزار و 780 نمونه اخذ شده از پرندگان بومی و محلی، مرغداریهای صنعتی و همچنین پرندگان مهاجر مشخص شد که هیچگونه موردی از ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کرمان مشاهده نشده است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان ممانعت از دسترسی پرندگان آزاد پرواز به خوراک طیور پرورشی یکی از عمده راههای جلوگیری از انتقال عوامل بیماری پرندگان عنوان کرد و اظهار داشت : مرغداران بایستی حتما منافذی که باعث ورود پرندگان و حتی جوندگان به سالن های پرورش و سیلوهای ذخیره دان مرغ هستند را مسدود نمایند.

وی اقدامات قرنطینه ای و جلوگیری از ورود پرندگان و نهاده های دامی آلوده به استان را یکی از راههای مهم پیشگیری از بیماری اعلام کرد و بیان داشت: یکی از نگرانی های جدی در این خصوص ورود مقادیر زیادی کود مرغی به استان برای استفاده در باغها و مزارع است که در صورتی که از مزارع آلوده تهیه شده باشند میتواند آلودگی را وارد استان نمایند.

دکتر رشیدی در پایان از تمامی کشاورزان استان درخواست نمود که کود مورد نیاز خود را با مجوز دامپزشکی و با رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه ای به استان وارد نمایند و در این ارتباط از نیروی انتظامی استان درخواست شده است که از ورود محموله های طیور زنده یا کود مرغی فاقد مجوز بهداشتی دامپزشکی به استان اکیداً جلوگیری بعمل آید.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: دامپزشکی ، بیماری ، دامی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار