کاملوف به نمایندگی از رئیس جمهور کشورش صورت داد

دعوت رسمی از اشرف‌غنی برای سفر به ازبکستان

کاملوف دعوت‎نامه رسمی شوکت میرضیایف رئیس‎جمهوری ازبکستان را برای سفر به این کشور تقدیم اشرف غنی کرد.

رئیس‌جمهورغنی: سرنوشت افغانستان و ازبکستان، به‌گونۀ ناگسستنی باهم گره خورده‌استبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، به نقل از دفتر ریاست جمهوری وزیر خارجه ازبکستان شب گذشته در دیدار با اشرف‌غنی علاقمندی رییس‌جمهور کشورش برای گسترش روابط میان افغانستان و ازبکستان در عرصه‌های مختلف از جمله امنیتی، اقتصادی، گسترش خطوط آهن، زیرساخت‌ها، افزایش مبادلات تجارتی و آموزش‌های فنی را به رئیس جمور افغانستان اعلام کرد.

کاملوف همچنین دعوتنامه رسمی شوکت میرضیایف رئیسجمهوری ازبکستان را برای دعوت سفر رسمی اشرف غنی به کشورش تقدیم کرد. 

اشرف غنی نیز این دعوت را پذیرفت و گفت که امیدوارم قبل از سفرم به ازبکستان، در بخش‏های مختلف پیشرفتهای لازم و دستآوردهای قابل ملاحظۀ میان دو کشور رقم خورد.

اشرف غنی اظهار داشت : ازبکستان در بخش سرک‌سازی از تجارب و ظرفیت خوبی بردار است و افغانستان انتظار دارد تا ازبکستان در این زمینه افغانستان را کمک و همکاری کند.

وی بیان داشت: افغانستان در بخش تولید ادویه‌جات،‌ ترانزیت انرژی برق نیز همکاری ازبکستان را با خود داشته باشد.

وی تصریح کرد: برای انکشاف شبکه‎های برق ضرورت به سرمایه‎گذاری مشترک و وسایل مورد نیاز می‌باشد که ازبکستان در این راستا می‎تواند همکار خوب با افغانستان باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: باید در از بین بردن تهدیدهای تروریستان اقدامات و مبارزه مشترک صورت گیرد.

وی افزود: ما در افغانستان با گروه‎هایی مبارزه می‎کنیم که علیه منافع شما می‎جنگند.

رئیس‎جمهورغنی با اشاره با این‏که تروریزم یک خطر مشترک برای هردو کشور و منطقه است، گفت ما مصمم هستیم که همکاری همه جانبه را در این راستا انجام می‎دهیم.

اشرف غنی تأکید کرد: همکاری امنیتی افغانستان و ازبکستان حد و حدود ندارد و این همکاری های همه‎جانبه ان‏شاءالله موجب ثبات مشترک و ایجاد فضای پیشرفت اقتصادی ما خواهد شد.

وی افزود: افغانستان و ازبکستان هرکدام به نوبۀ خود یک دهلیز ترانزیتی و تجارتی است.

وی خاطر نشان کرد: ازبکستان که امروز با شبکۀ خط آهن وصل می‏باشد، و شهر مزار شریف به این خط وصل است و این راه ارتباط ما را با قزاقستان، روسیه و اروپا فراهم می‎کند، این نقاطی است که دهلیز راه صادرات و واردات افغانستان را فراهم می‎نماید.

رئیس‏ جمهور گفت: افغانستان در عین حال کوتاه ترین راه صادرات ازبکستان به آسیای جنوبی است که در این بخش به موافقت رسیدیم  تا هردو طرف یک موافقت‏نامه ترانزیت تجارت و سرمایه‎گذاری را به وجود آورند، در این بخش از همکاری‏های ازبکستان در قسمت انتقال انرژی به افغانستان استقبال می‎کنیم.

وی بیان داشت: سکتور خصوصی افغانستان با سکتور خصوصی ازبکستان مجالس نهایت اساسی را انجام داده اند و ارادۀ محکم داریم که از تأسیسات که دولت ازبکستان در ترمذ ایجاد کرده است برای صادرات افغانستان به روسیه، اروپا و جاهای دیگر مشترکاً استفاده شود.

اشرف غنی تصریح کرد: افغانستان و ازبکستان منافع مشترک دارند و در ایجاد اجماع منطقوی در راستای مقابله با خطرات که هویت اسلامی و ملی ما را تهدید می‏کند و ثبات را به‎مخاطره می‏اندازد، قدم‎های مشترک بر خواهیم داشت تا اجماع منطقوی شکل گیرد و با هم می‎توانیم اجماع بین‎المللی را در قسمت اهمیت آسیای مرکزی و همکاری منطقوی روز به روز توسعه دهیم.

رئیس‎جمهور با اشاره به شخصیت علمی و فرهنگی امیرعلی شیرنوایی گفت، امیرعلی شیرنوایی یکی از افتخارات مشترک ما است، ما تاریخ مشترک داریم و ضرورت است که هر سال یکی از شخصیت‎های مشترک فرهنگی خود را در هردو مملکت بزرگ‎داشت و تجلیل نماییم.

رئیس جمهور گفت: در تقویت زبان ازبکی مانند زبان‎های دیگر افغانستان، قدم‏های بزرگ برداشته خواهد شد و در قسمت ایجاد دیدگاه نسل جوان افغانستان وازبکستان که آینده منطقه و جهان را رقم خواهند زد باید فضای امید، اعتماد و باور به ارزش‎های کهن ما به صورت متقابل ایجاد شود تا از فرهنگ عظیم دورۀ عباسی که اساسات آن در آسیای میانه گذاشته شده است و بزرگ‏ترین محدثین بخاری و ترمذی از این منطقه نشأت یافته و ما میراث آن را داریم که در تعبیر دین اسلام با هم قدم‎های بزرگ براساس ارزش‏های کهن برداریم.

وزیر خارجۀ ازبکستان گفت: افغانستان و ازبکستان روابط تاریخی دارند و ملت‎های ما دارای فرهنگ و ارزش‏های مشترک و دیرینه می‏باشند.

وی افزود : همکاری‏های ازبکستان با افغانستان به گونۀ دوام‏دار آن پایدار خواهد ماند و توافقنامه‎های همکاری که امروز میان دو کشور به امضا رسید، ما را در بخش‏های مختلف به ویژه ترانزیت و امنیت کمک خواهد کرد. کاملوف علاوه کرد که ازبکستان در همه بخش‎ها به خصوص در زمینه‎های سیاسی و اقتصادی با افغانستان همکار خواهد بود.

وی بیان داشت: افغانستان آیندۀ درخشان دارد و شما ملت سربلند هستید، افغانستان و ازبکستان در همه عرصه‎ها به‏ خصوص در برابر تهدیدها و تروریزم مشترکاً مبارزه خواهند کرد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار