مرادخانی در مراسم رونمایی از کتاب «از قهوه‌خانه تا فرهنگسرای نیاوران»:

مجموعه‌های معاونت امور هنری باید به جایگاهی که باید برسند

سه کتاب مکتب نقاشی قهوه‎خانه‌ای با عنوان «از قهوه‌خانه تا فرهنگسرای نیاوران» با حضور علی مرادخانی رونمایی شد.

مجموعه‌های معاونت امور هنری باید به جایگاهی که باید برسند
به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین رونمایی از سه کتاب مکتب نقاشی قهوه‎خانه‌ای با عنوان «از قهوه خانه تا فرهنگسرای نیاوران» عصر دوشنبه چهارم بهمن ماه با حضور جمعی از اساتید، مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر از جمله علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، سهراب هادی، سید محمد مجتبی حسینی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس موزه و کتابخانه ملک، اصغر فردی و استاد جواد بختیاری در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

علی مرادخانی در این برنامه بیان کرد: من خوشحال هستم که در سه سال اخیر مجموعه‌های معاونت امور هنری از اعتبار خوبی برخوردار بودند. آنها باید به جایگاه خودشان برمی‌گشتند. موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگسرای نیاوران، تئاترشهر و تالار وحدت و همچنین بقیه نیز باید خودشان را به آن جایگاهی که باید باشند، برسانند. همه اینها حاصل مدیریت‌هایی است که فضای فرهنگی را می‌شناسند و می دانند ما نیازمند چه کارهایی هستیم و چه کارهایی باید انجام شود.

معاون هنری وزارت ارشاد اضافه کرد: من مشتاق بودم، این کار زودتر انجام شود. سال هایی که من مسئول مرکز موسیقی بودم، مهندس کاظمی به کمک استاد هادی سیف که تاریخ زنده این حوزه هستند؛ پیگیر این کار بودند. ما نیازمند این هستیم که اینگونه آثارخودمان را در حوزه های مختلف برای آیندگان نگهداری نماییم. الان هم کتاب نقاشی قهوه خانه‌ای چاپ شده است. امیدوار هستم آثار جدیدی در این زمینه آفریده شود و کسانی که در این زمینه کار کردند، فضای کارشان احیا شود. به راستی حیف است که این کارها در بین مردم دیده نشود. من یادم هست کودک بودم که این پرده‌خوان‌ها را با همین آثار همیشه می‌دیدیم و همیشه این پرده‌خوان‌ها و پرده‌ها را با هم مقایسه می‌کردیم. این اتفاق این حکایات و داستان‌های ملی و آیینی ما را در جان مردم نهادینه می کرد.

سجادی نیز در خصوص این برنامه و انتشار سه کتاب نقاشی قهوه خانه ای عنوان کرد: از بدو ورودم برای حضور در فرهنگسرای نیاوران به امر آقای مرادخانی، بنا بر این شد در حوزه آفرینش هنر، فعالیت های گسترده تری را آغاز نماییم. خوشبختانه به واسطه اندیشه و بنای درستی که از آغاز برای ایجاد این فرهنگسرا بوده، بنا بر این شد که ما این حوزه را فعال تر کنیم. به همین سبب با کمک از اندیشمندان و صاحبان فکر، خواستیم از پتانسیل های موجود در همین گنجینه فرهنگسرا کار را آغاز کنیم. از همان آغاز جناب مرادخانی مشوق ما بود که هر کاری می‌کنید، سعی کنید مستندسازی شود و کاری ماندگار باقی بماند. ما سه کتاب در حوزه نقاشی خیالی‌ساز و یا قهوه خانه‌ای تقدیم حضور خواهیم کرد و آن هم به همت سال‌ها پژوهش استاد یگانه روزگار در این حوزه، جناب هادی سیف بوده است.

سخنران پایانی این برنامه هادی سیف بود که اظهار داشت: به خاطر می‌آورم در موزه رضا عباسی دوست هنرمند من بهمن پارسا به من گفت آقایان پژوهشگران سرزمین ما تا کی باید منتظر تعالیم پژوهشگران فرنگی بنشینند. این همه تابلو در موزه است کسی آنها را نمی‌شناسد. صحبت این دوست ضربه ای برای هوشیاری من بود. پروفسورهوب 16 جلد کتاب در مورد هنرهای ایران نوشت. دعا کنید من هم مانند این پروفسور از هنرهای ایران بتوانم دفاع کنم. من توفیق تالیف 34 جلد کتاب در این زمینه را داشته ام که اینها فرزندان دردانه من هستند. جامعه تشنه بازشناخت هویت های از دست رفته است.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.