اردوغان: تعداد اعضای شورای امنیت افزایش یابد

رییس جمهور ترکیه خواستار افزایش تعداد اعضای شورای امنیت سازمان ملل به 20 عضو شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان – رییس جمهور ترکیه – در جدیدترین اظهارات خود خواستار افزایش تعداد اعضای شورای امنیت به 20 عضو شد. 

بر این اساس، اردوغان امروز (دوشنبه) خواستار افزایش تعداد اعضای شورای امنیت سازمان ملل به 20 عضو و انتخاب اعضا به صورت چرخشی شد. همچنین اردوغان پیشنهاد چشم پوشی از تفاوت‌های اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت را مطرح کرد (تنها پنج عضو دائم شورای امنیت دارای حق وتو هستند).

رییس جمهور ترکیه افزود: اصلاحات در شورای امنیت برای تغییر سرنوشت جامعه جهانی ضروری است. من از جامعه جهانی می‌خواهم که برای اصلاحات سازمان ملل، متحد شوند. با این اصلاحات، 193 عضو سازمان ملل می‌توانند به صورت گردشی در شورای امنیت سازمان ملل عضو شوند. ضروریست که تفاوت‌ها میان اعضای دائم و موقت شورای امنیت از میان برود. شورای امنیت می‌تواند 20 عضو داشته باشد و هر دو سال یک بار 10 عضو آن تغییر کند. 

در حال حاضر شورای امنیت سازمان ملل دارای 15 عضو شامل 5 عضو دائمی (انگلیس، فرانسه، آمریکا، چین و روسیه) است که دارای حق وتو هستند و 10 عضو غیر دائم آن به صورت گردشی تغییر می‌کنند. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار