پایگاه های ملی نسخه درمان عقب ماندگی های شنا

ایده ایجاد پایگاه های ملی شنا، نسخه جدید فدراسیون برای جبران عقب ماندگی شنای ایران، عملی شده است.

پایگاه های ملی نسخه درمان عقب ماندگی های شنابه گزارش خبرنگار خبرنگار پایه و آبی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان تا قبل از تصمیم کمیته فنی شنا، اردوهای تیم ملی شنا به صورت متمرکز در تهران برگزار می شد و به طور محدود چند شناگر با برنامه های سرمربی تیم ملی در شهرهای خود به تمرین می پرداختند. طی تصمیم کمیته فنی شنا مبنی بر اصلاح ساختار اردوهای تیم های ملی، قرار بر این شد اردوهای ملی پوشان در استان هایی که از تعداد شناگران بالا، امکانات مناسب سخت افزاری و مربیانی با دانش روز برخوردار هستند، برگزار شود.

شهرهای مشهد و تهران جزء اولین شهرهایی هستند که پایگاه های شنا در آن فعال شده اند. این شاید خبر خوبی برای شناگران شهرستانی باشد تا با امید بیشتری برای راه یابی به تیم ملی تمرینات خود را پیگیری کنند. پایگاه ملی شنای مشهد که در استخر هاشمی نژاد کار خود را آغاز کرده است علاوه بر شناگران مشهدی میزبان شناگران استان های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، سمنان، گلستان و کرمان نیز هست.

مجید مشتاق عشق رئیس هیئت شنای مشهد که دومین پایگاه ملی شنا در شهرش آغاز به کار کرده است در این باره می گوید: 12 شناگر بالای 15 سال و 13 شناگر زیر 15 سال در پایگاه ملی مشهد به تمرین می‌پردازند. فصل‌بندی و دوره‌های تمرین بر اساس مسابقاتی که پیشروی شناگران است مشخص می‌شود. این برنامه های تمرینی زیرنظر مدیر فنی پایگاه‌های ملی شنا عباس کشتکار به همه شناگران ابلاغ می‌شود.

مشتاق درباره امتیازات ایجاد پایگاه ملی اظهار داشت: ایجاد پایگاه‌های ملی در استان‌ها هزینه‌های کمتری را برای شناگران استان در پی خواهد داشت و هر شناگر می تواند در محل زنگی خود تمرین کند ضمن اینکه آن ها می‌توانند به راحتی به درس و مدرسه خود بپردازند. در کنار خانواده بودن و داشتن آرامش نیز یکی از امتیازاتی است که پایگاه‌های ملی برای ورزشکاران فراهم کرده است، البته بسیاری از شناگران ترجیح می‌دهند با مربیان پایه خود تمرین کنند که این شرایط نیز برایشان فراهم شده است.




* شیراز هم در لیست پایگاه های ملی شنا قرار می گیرد

فرشاد کرمی مسئول کمیته فنی شنا اظهار داشت: در قدم اول تهران و مشهد به دلیل داشتن مربیان خبره، امکانات مناسب و تعداد بالای شناگران ملی به عنوان پایگاه ملی معرفی شدند. به زودی شیراز نیز در لیست این شهرها قرار خواهد گرفت. اگر در آینده استان هایی بتوانند شرایط ایجاد پایگاه های ملی را کسب کنند، مجوز ایجاد پایگاه در آن استان ها صادر خواهد شد. هفته آینده جلسه کادر فنی شنا برگزار می شود و طی آن معیار انتخاب شناگران برای حضور در مسابقات مختلف مشخص خواهد شد. از این به بعد هر شناگر می داند که چه زمان و چگونه باید خود را برای حضور در مسابقات آماده کند. به همین ترتیب برنامه تمرینی خود را پایگاه دریافت می کند.

کرمی در خصوص امتیازات پایگاه های ملی تصریح کرد: با وجود این پایگاه ها تعداد شناگران و علاقه مندان بیشتری تحت پوشش فدراسیون قرار می گیرند و افراد مستعد بیشتری به جامعه شنا معرفی می شوند. به علاوه این که خستگی ها و دوری از خانواده ملی پوشان را تحت فشار قرار نخواهد داد. ضمن این که فضای تیم ملی برای حضور بیشتر شناگران فراهم می شود.


*خیز شنای ایران برای المپیک 2020

اکنون مدارس شنا، پایگاه های قهرمانی و پایگاه های ملی مسئولیت تربیت شناگران را بر عهده دارد. ایجاد پایگاه های ملی تصمیمی است که خانواده شنا اتخاذ کرده است به امید آن که روند رشد و پیشرفت این رشته سرعت یابد. هر برنامه و طرحی با بودجه مناسب، تداوم در اجرا و مدیریت کارآمد ثمر خواهد داد. به علاوه این که باید توجه داشت این استعدادها پس از مدتی به حال خود رها نشوند که اگر این اتفاق رخ دهد هزینه و زمان سوخت می شود. به گفته کرمی شنای ایران هم اکنون برای المپیک 2020 خیز برداشته است. کرمی نمونه این تلاش را برگزاری اردوی تیم ملی نوجوانان در بوشهر عنوان می کند. نگاه فدراسیون شنا برای حضور در المپیک و تلاش برای رسیدن به این هدف در برابر فدراسیون هایی که در خواب هم حضور در المپیک را نمی بینند قابل تقدیر است. اما باید دید 4 سال برای رسیدن شنا به المپیک که میدان حضور بهترین هاست کافی است یا خیر. رقیبانی که ماه هاست برای حضور موفق در المپیک 2020 تمرینات خود را آغاز کرده اند و در ایده آل ترین شرایط و با علم روز شنا در حال تمرین هستند. محسن رضوانی رئیس فدراسیون خود بارها بر این نکته تایید کرده است که حضور در المپیک و مدال گیری در این میدان به بودجه های میلیاردی نیاز دارد که هم از عهده فدراسیون خارج است و هم از عهده وزارت ورزش و جوانان. وزیر جدید البته از زمان ورودش به وزارت خانه با برگزاری جلسات مختلف بر اهمیت ورزش های پایه و پرمدال تاکید کرده است. امید این که این تاکیدات تنها بر شعار استوار نباشد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار