اتوبوس برقی و مترو 3 سال دیگر در کابل فعال می‌شود

مسئولان شهرداری کابل از بهبود حمل و نقل شهری خبر داد و گفت: تا سه سال دیگر اتوبوس‌های برقی و مترو در کابل آغاز به کار می‌کند.

موترهای برقی و مترو بس دوباره در کابل فعال می شودبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، عبدالله حبیب زی؛ شهردار کابل گفت: برای ایجاد سهولت حمله و نقل شهری دو سیستم در نظر گرفته شده که یکی فعال ساختن ایستگاه‌های اتوبوس شهری و دیگری ماشین‌های برقی است.

هر چند به گفته او، سیستم حمل و نقل کنونی جوابگوی یک شهر 5 میلیوینی نیست، زیرا در دنیا امروز شهرهای که دارای دو میلیون نفوس هستند مترو دارند، اما در کوتاه مدت و با در نظرداشت امکانات موجود سیستم حمل و نقل کنونی می‌تواند بسیاری از مشکلات ترافیکی را رفع کند.

وی اضافه کرد: در آینده نزدیک سیستم حمل و نقل شهری تحت نظارت یک یا چند شرکت محدود فعالیت خواهند کرد و تعداد اتوبوس‌ها نیز در هر  خط مشخص می شود.

آقای حبیب زی؛ با بیان اینکه ماشین‌های شخصی بدون رعایت سرعت مجاز مشکلاتی زیاد ترافیکی را در شهر بوجود می آورده است افزود: پس از فعال شدن سیستم، حق اولویت به ماشین‌های حمل و نقل عمومی داده خواهد شد.

به گفته وی، اتوبوس‌های سریع السیر یا مترو که در جاده‌های عریض به کار انداخته می شود و هیچ ماشین دیگری در این جاده ها رفت آمد نمی کند فعال می شود.

به باور حبیب زی، با تنظیم شدن حمل و نقل شهری به صورت معیاری و آغاز به فعالیت ماشین‌های برقی، برای شهروندان سهولت ایجاد می شود و تاثیر زیادی در سفر ها دارد، زیرا مسیر که پیش از این یک ساعت را در بر می گرفت در ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت پیموده می شود.

شهردار کابل همچنان گفت: مترو به گونه ساخته می شود که بعد از پیمودن دویست کیلومتر دوباره شارژ شده و به فعالیت ادامه می دهد.

به گفته او، یکی از فوائد مترو یا ماشین‌های برقی کاهش خودروهای شخصی است که در حال حاضر ازدحام زیادی را در جاده ها ایجاد کرده است.

حبیب زی خاطر نشان کرد: در کشورهای پیش رفته دنیا از جمله در امریکا، سی در صد خودروهای تندرو و متخلف کاهش یافته است و مردم با مترو شهری در وقت معین و مناسب به کارهای خود می رسند.

به گفته او، خط های مترو در شهر کابل که ۱۱۱ کیلومتر در حال حاضر در نظر گرفته شده است بیشتر از دو میلیون دلار هزینه بر می‌دارد که شهردار کابل از بودجه داخلی خود آن را تامین خواهد کرد.

اوهمچنان گفت: خطهای مترو قرار است که در جاده شمالی، سیلو، دارالمان و کارته نو که در حدود چهل کیلومتر باشد تا سه سال آینده ساخته شود.

او تاکید کرد: سیستم مترو زمانی می تواند موفق باشد که تمام کابل به هم وصل شود، زیرا اگر تا یک منطقه توسط بسها پیموده شود و بعد قطع شود، دو باره مشکل برای مسافرین ایجاد می شود.

به گفته وی این کار به لحاظ محیط زیست و ازدحام خودروها کمک چشگیری به شهروندان خواهد کرد و افزون بر آن با کم شدن وسایط نقلیه شخصی آمار و ارقام حوادث نیز کم می شود و تلفات و جراحات ترافیکی کاهش پیدا می کند.

آقای حبیب زی اضافه کرد: براساس تحقیقات انجام شده کارشناسان سرمایه‌گذاری برای مترو ۳ افغانی فایده را به دست می آورد افزون بر آنکه فوائد معنوی زیاد نیز دارد و حادثات را کم می کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار