مشهد؛

پیشگیری از بروز هاری در جمعیت انسانی

واکسیناسیون 63 هزار قلاده سگ صاحبدار در خراسان رضوی علیه بیماری هاری صورت گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال جمعیت سگ های صاحبدار علیه بیماری خطرناک و مشترک هاری ایمن می شوند تا بر این اساس، ایمن سازی جامعه انسانی نیز علیه این بیماری صورت گیرد.

محسن عابدزاده افزود: بنا به بررسی ها و نمونه برداری های متعدد، تعداد نمونه های مثبت اعلام شده هاری از ابتدای امسال 16 مورد بوده و این رقم، حاکی از کاهش55 و نیم درصدی آلودگی در 10 ماهه ابتدای امسال نسبت به 10 ماهه ابتدای پارسال را نشان می دهد.

وی افزود: از دلایل این کاهش چشمگیر در تعداد نمونه های مثبت بیماری هاری می توان به حجم بالای واکسیناسیون هاری در سگ اشاره کرد چرا که سگ ها حلقه واسط بین حیاط وحش و حیوانات اهلی و جامعه انسانی اند و واکسیناسیون سگ و ایمن سازی این حیوانات می تواند موجب قطع اتصال و انتقال هاری از حیاط وحش به حیاط اهلی شود.

عابدزاده تصریح کرد: بررسی های اپیدمیولوژیکی کانون های هاری در سال 1394، تمرکز واکسیناسیون هاری در کانون ها بخصوص کانون های هاری در سال 1394 و شعاع کانونی آنها و توسعه آموزش های اقشار هدف و اطلاع رسانی هدفمند از دیگر دلایل کاهش بیماری هاری در استان می باشد.

عابدزاده اظهار داشت: هاری از جمله مهمترین این بیماری ها می باشد که در صورت ابتلا انسان یا حیوان مرگ حتمی را به دنبال دارد و گوشتخواران اهلی و وحشی نظیر سگ، روباه و شغال مخزن این بیماری هستند که می توانند به انسان نیز منتقل نمایند.

بیماری هاری یکی از بیماری های ویروسی کشنده و مشترک بین انسان و کلیه حیوانات خونگرم (بجز پرندگان) است که در صورت گزش فردی توسط حیوان هار و یا مشکوک به هاری باید هر چه سریعتر به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه تا نسبت به کنترل و پیشگیری از بیماری، اقدامات لازم جهت فرد مشکوک به هار گزیدگی انجام شود.
انتهای پیام// ف ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.