با حضور مسئولان فرهنگی برگزار شد؛

افتتاحيه‌ای نمادين به رنگ آب و آتش/ جشنواره تجسمی فجر كار خود را آغاز كرد

آیین افتتاحیه نهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر برگزار شد.

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم افتتاحیه نهمین جشنواره تجسمی فجر با یاد کردن از حادثه دیدگان و آتش نشانان فداکار حادثه آتش سوزی در مجتمع پلاسکو تهران و با حضور هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی و تعدادی از مدیران در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام احمد مازنی نماینده مجلس شورای اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید ملانوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی، مجتبی آقایی رئیس نهمین جشنواره تجسمی فجر، جمشید حقیقت شناس دبیر هنری جشنواره، محمد حبیبی مدیرعامل انجمن هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس، ناصر پلنگی، اصغر تجویدی، محمدباقر آقامیری، علی اکبر صادقی، رضا نامی، علی قلم سیاه، اصغر کفشچیان مقدم، سید مسعود شجاعی طباطبایی، کامبیز درمبخش و... از جمله حاضران در مراسم بودند.
 
این جشنواره به شکل نمادین با یاد و خاطره شهدای آتش نشان آغاز به کار کرد. به طوری که امیر راد که اجرای مراسم را به عهده داشت، با لباس آتش نشانان به اجرای مراسم پرداخت و در ابتدای مراسم به احترام درگذشت آتش نشانان در حادثه پلاسکو حاضران ایستاده یک دقیقه سکوت کردند. 

علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد در اين مراسم بيان كرد: در حوزه تجسمی به طور كلی اتفاقات خوبی رخ داده و اين مسئله از فضايی كه ايجاد شده نيز مشخص است.
 
وی افزود: ما امكانات و استعدادهای خوب و نهفته ای داريم كه بخشی از آن در اين جشنواره شكفته شده و رشد كرد. در ادامه بايد با ساماندهی سازمان ها و حضور حاميان هنرمندان، بستر مناسبی را برای رشد اين استعدادها فراهم كنيم.
 
معاون هنری وزارت ارشاد با اشاره به كليت امكانات موجود اظهار كرد: به طور كلی امكانات حوزه هنر بسيار اندک است. روزی كه من وارد فضای معاونت هنری شدم، بودجه معاونت هنری ١٤ميليارد بود. اين بودجه در سال های بعد ٢٤و ٣٢ ميليارد شد، امسال هم حدود ٢٦ميليارد به بودجه اضافه شد. 
 
وی ادامه داد: به طور اسمي بودجه معاونت بايد١١٠ميليارد باشد، اما به دليل مشكل در برنامه ريزی بيش از نيمی از اين بودجه به بخش پشتيبانی تعلق می گيرد و بايد به اين موضوع بيشتر توجه شود. 

وی تصریح کرد: مدتی ما قصد ایجاد و آغاز پروژه گالری ملی (نشنال گالری) را داشتیم، اما برای چنین اتفاقی هزینه لازم است. برنامه هایی چون همین جشنواره به نسبت مخاطبانی که دارد، جای عرضه ندارند و ما باید همگام با توسعه نیروهای انسانی به فکر ارائه آن ها نیز باشیم. علاوه بر این بحث اقتصاد هنر نیز نباید فراموش شود.
 
مرادخانی در ادامه خطاب به حجت‌الاسلام مازنی، به عنوان نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: شما با عنایت به این که در مجلس حضور دارید می توانید امکانی را برای قانونمندی این صحبت ها فراهم کنید و با قولی که می دهید، به هنرمندان دلگرمی دهید.
 
وی خاطرنشان کرد: ایران قطب مهم هنر است و باید با برنامه ریزی بیش از پیش در دنیا در این حوزه مطرح شویم.
 
حجت الاسلام مازنی در ادامه این افتتاحیه بیان کرد:  ما در مجلس بخصوص در کمیسیون فرهنگ، هنر و رسانه اولويتمان حوزه فرهنگ و هنر است. در این زمینه خلا هايی وجود دارد که درصدد رسيدگی به آنها هستیم. این خلاها به ویژه در بخش قانونی كمابيش به چشم می خورند. به عنوان مثال در حوزه موسیقی به ما گفتند که حق انسانی کپی رایت را به رسمیت بشناسید و ما نیز از آنها تقاضا کردیم تا لایحه اش را بیاورند كه موضوعش مطرح شود. این موضوع در هر زمینه ای صدق می کند و ما با کمک دولت آمادگی رفع خلأهای قانونی را داریم.
 
وی افزود: در بخش ديگر حوزه  خدمات وجود دارد. موضوعی که از دولت قبل قرار بود بیشتر به آن پرداخته شود و من کما بیش از آن ناراضی هستم. جا دارد از همین جا تقاضا کنم که در بودجه ۹۶ معاونت هنری؛ معاونت فرهنگی مجلس یاری بیشتری کند. قول می‌دهیم که از آن به بعد نیز  با معاونت هنری ارشاد بيشتر همراه شويم.

مجید ملانوروزی رئیس دفتر هنرهای تجسمی و دبیر نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش دیگری از این افتتاحیه با اشاره به جشنواره های گوناگونی که وجود دارد، گفت: ما بيش از ٢٠ جشنواره در حوزه تجسمی داریم که خیلی از آنها را نهادهای خصوصی، شهرداری و غیره برگزار می کنند. ما نمی‌خواستیم که جشنواره تجسمی فجر با آن ها همسو و موازی باشد؛ چرا که گاهی این اتفاق آسیب می زند.
 
وی تصریح کرد: نگاه ما در این جشنواره از نظر فرم و محتوا با دیگر برنامه ها تفاوت داشت و در آن هنرهايي چون پرفورمنس آرت و ...كه جايشان خالی بود را گنجانده ايم. همچنين در کنار این جشنواره، بينال های تخصصی همچون دوسالانه‌ نگار گری را نیز برگزار کرده ایم. 
 
وي اذعان كرد: شاید به خاطر این نوع نگاه جدیدی که در این جشنواره وجود داشت، امسال جوانان بیشتری در آن شرکت کرده اند.
 
ملانوروزی در پایان با اشاره به مسائل و مشکلات موجود در این جشنواره اظهار کرد: یکی از مسائل موجود در این جشنواره بحث کمبود جا بود. ما امیدواریم در سال آینده با اختصاص فضای نمایشگاه های بین المللی به این جشنواره، زمینه شرکت هرچه بیشتر این هنرمندان را فراهم کنیم. ما هنوز یک نگار خانه ملی نداریم و این کمبودی است که باید در صدد رفع آن برآییم. به هر حال امیدواریم در سال آینده جشنواره ای پر بارتر از اين دوره را داشته باشيم.

مجتبی آقایی دبیر نهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز با اشاره به حضور ٩ داور از اساتید برجسته هنرهای تجسمی از نگاه كيفی گفت که سال گذشته نیز در انتخاب آثار وجود داشته است.
 
وی در ادامه با تاکید بر لزوم حمایت از هنرهای تجسمی گفت: حوزه تجسمی یک کار گروهی را می طلبد، چرا که هنرمند مسئول تولید اثر است و بعد از آن برای مطرح شدن در عرصه بین الملل و عرضه آن، به حمایت نیاز است.
 
آقایی در ادامه به فرهنگسرای نیاوران که محل برگزاری بخش بین الملل و آثار برجستگان این عرصه است، اشاره کرد و پس از آن اظهار کرد: امسال 45 درصد از هنرمندان از جوانان و کسانی بودند که برای اولین بار در چنین جشنواره ای شرکت داشتند و از بین آن ها بیش از نیمی را خانم ها تشکیل می دادند. 
 
وی یادآور شد: تا امروز شورای هنری با بیش از 20 جلسه از ایده تا اجرا با هنرمندان همراه بود و ما امیدواریم که این شیوه ادامه یابد و در بخش بین الملل نیز قوی تر شویم.
 
در بخش دیگری از این مراسم با حضور مرادخانی، حجت‌الاسلام مازنی، ملانوروزی و آقایی از برگزیدگان فرهنگی در حوزه اداره کل منتخب، انتشارات،انجمن صنفی، برنامه تلویزیونی، رایزن منتخب فرهنگی، رویداد تجسمی، نگارخانه منتخب، سازمان برگزیده، و خبرگزاری منتخب تقدیر به عمل آمد.
 
نهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر با هدف معرفی ایده های اصیل و آفرینش های بدیع و خلاقانه هنری و پژوهشی با حمایت دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری موسسه توسعه هنرهای معاصر تهران از 3 الی 30 در موزه هنرهای معاصر تهران و فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.


انتهای پيام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار