گیلان؛

ممنوعیت عرضه و فروش پرنده

هرگونه عرضه و فروش پرنده وحشی و اهلی در بازارهای محلی گیلان ممنوع است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گیلان؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اعلام این خبر گفت: برای جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و اخطار سازمان دامپزشکی و مثبت اعلام شدن نتیجه بررسی های لاشه های پیدا شده از پرندگان وحشی و همچنین دریافت گزارش هایی مبنی بر مشاهده مواردی از تلفات در طیور اهلی در مرغداری های ضمن اعلام وضعیت اضطراری در سراسر استان همه مجوزهای شکار پرندگان را باطل و شکار تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

قربانعلی محمدپور افزود: پایش مستمر بازارهای محلی فروش پرندگان وحشی، جمع آوری و دفن بهداشتی نمونه های تلف شده در تالاب ها و گشت و کنترل مستمر مناطق از دیگر اقدمات انجام شده برای مهار آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان است.

وی خاطرنشان کرد: بازارهای محلی فروش پرندگان وحشی در حوزه لنگرود، انزلی، لاهیجان، صومعه سرا و پیربازار رشت به صورت مرتب پایش و با هر گونه عرضه و فروش پرنده وحشی و اهلی برخورد می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: در اغلب روستاهایی که بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان تایید شده است مردم همکاری مناسبی در معدوم سازی داشته اند و مناطق معدودی هم که مشکلاتی پیش آمده و باعث کندی روند مبارزه با بیماری شده بود خوشبختانه با کمک معتمدین محلی و اطلاع رسانی دقیق و به موقع، موانع رفع شدند و در حال حاضر مشکلی وجود ندارد.

محمدپور افزود: هیچ گزارشی مبنی بر انتقال این ویروس به انسان در دنیا و ایران وجود ندارد و اغلب این ویروس در طیور اهلی و پرندگان وحشی تلفات داده است.

تاکنون ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان موسوم به  H5N8 در 12 استان کشور گزارش شده است و هفت شهرستان استان گیلان نیز آلوده به این ویروس شده است.



انتهای پیام/ع


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.