دومین شب از جشنواره تئاتر فجر چگونه گذشت؟

اهالی تئاتر در دومین شب از جشنواره تئاتر فجر، به سوگ آتش نشانان شهید نشستند و با روشن کردن شمع ادای احترام کردند.

از ادای دین اهالی هنر تئاتر تا اجرای افسانه ای زرتشتی در تلار قشقایی
به گزارش خبرنگارحوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پرده‌ها در دومین شب از برگزاری سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر در حالی کنار رفت، که داغ عزیزان جانفشان، آتش نشانانمان شمعی شد و جان اهالی هنر تئاتر این کشور را سوزاند.

دومین شب از جشنواره مردم در کنار اهالی تئاتر با روشن کردن شمع، پوشیدن لباس آتش نشانان و در دست داشتن پلاکاردهایی، همدردی خود را به خانواده‌های شهیدان حادثه ساختمان پلاسکو اعلام کردند و هرکدام با آوردن گل و فروزان کردن شمعی در این مراسم سهیم بودند.

همچنین با اعلام عزای عمومی یک روزه، آثار نمایشی با مضمون کمدی به اجرا درنیامد و گروه نمایشی «جهش» از کشور فرانسه اجرای روز پیش خود را به امروز مورخ دوشنبه سوم دیماه در دو سانس 16 و 19 موکول کرد.

از جاودانگی تا پنجگانه خون، خور، ملمداس

پیش از اجرای نمایش و استقبال خوب مردم، تمام حدس ها را برای سالنی پر جمعیت و اجرایی خوب وموفق نوید می داد، در همان دقایق اولیه همه سالن پر شد و ترکیب نور و صدا تماشاگران را میخکوب صحنه کرد.

«جاودانگی» با پرداختن به زندگی روزمره، صلح، جنگهای پی در پی جهان، دست آخر به واژه مهاجرت رسید.

واژه‌ای که مخاطبان این نمایش در اواسط اجرا با نوعی جدید از اجرای نمایشی به همراه تصویر روبرو شدند و بازیگر با تمام توان خود با انجام حرکات پانتومیم و به شکل صامت، به موضوع اصلی مهاجرت پرداخت.

اما نمایش «پنجگانه خون، خور، ملمداس»، تراژدی عاشقانه از سالهای دور سواحل جنوب است، تراژدی که در داستان آن هوس بازی مردان قربانی «ملمداس» می شود. اما سوال این است،

«ملمداس» چیست و یا کیست؟
«ملمداس»، افسانه ای است جنوبی و متعلق به خطه خلیج ،درواقع «مِلمِداس»، در آیین زرتشت و اساطیر ایرانی، نام زنی است بسیار زیبا، که آراسته به انواع گوهرهای گرانبها است.«ملمداس» بر جوانان پدیدار می‌شود و آنان را به همآغوشی با خویش فرامی خواند، اما به هنگام همخوابی پاهای او، همچون اره ای، جوان هوسباز را قربانی می‌سازد و او را تکّه تکّه می‌کند.

داستانی افسانه‌ای و در نگاهی قدری خشونت برانگیز شب گذشته توانست مخاطب خوبی را جذب کند، اما این همه توان حضور تماشاگران نبود و برای اجرای شب اول در سالن چشمت به صندلی های خالی هم می‌خورد.

«دوازده»
جواد خورشا به عنوان کارگردان و پرداختن به فیلم نامه ای آمریکایی اثر رجینالد رز مخاطبان خوبی را جذب کرد و با پر شدن حداکثری صندلی ها و ارتباط خوب با تماشاگران، توانست رضایت علاقمندان این اثرنمایشی را جلب کند.

 «مستاجر»
گفتنی است شب گذشته نمایش مستاجر هم با اجرای خوب بود توانسته رضایت مخاطبان خود را با پرداختن به داستان فرانسوی رولان توپور و اثر داستایوفسکی جلب کند و روایتی از زندگی مردی لهستانی تبار داشته باشد.

مردی که در پایان نمایش دچار تغییر و تحول روحی می‌شود و در تسخیر زنی که پیش از این در آپارتمان او زندگی می‌کرد خود را می کشد.

همچنین دیگر آثار نمایشی از جمله: «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» به کارگردانی افشین زمانی در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه رفت و در تالار هنر نیز نمایش «سلفه» به نویسندگی عامر ابوالهیل و احمد سعدون و کارگردانی امر ابوالهیل از کشور عراق به اجرا درآمد.

«خواب زمستانی» نوشته و کار لیلی عاج نام دیگر نمایشی بود که شب گذشته از شهر اصفهان خود را به جشنواره تئاتر فجر رسانده و در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران به روی  صحنه رفت.

گفتنی است؛ تمام نمایش های اجرا شده در دومین شب از سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر بدون تاخیر آغاز و با استقبال خوب مخاطبان همراه شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.