مشهد؛

ضرورت ورود طلاب و روحانیون مبلغ به فضای مجازی

نشست علمی سواد رسانه ای، فضای مجازی و حوزه های علمیه به همت دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه و معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه جوادالائمه شهر درود از توابع نیشابور برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مدیر دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه و کارشناس رسانه در این نشست گفت: باید اذعان کرد همان قدر که ابزارهای جدید مفید ودر دسترس هستند، ممکن است آسیب رسان و مضر باشند.

احمدعارفخانی بر ضرورت ورود طلاب و روحانیون مبلغ به فضای مجازی تاکید کرد و گفت: طلاب و روحانیان مبلغ قبل از ورود به عرصه های تبلیغ نوین، شناخت کافی و وافی برای استفاده از ابزارهای نوین کسب کنند.

وی با بیان اینکه یک اشتباه در منبر و فضای رو در رو با مخاطب، تعداد کمی را با مشکل مواجه می کند ولی در عرصه های دیگر به محض صادر شدن کلام، به سرعت و با رشد زیادی در جامعه تکثیر و دست به دست می شود به ضرورت ورود طلاب و روحانیان مبلغ به فضای مجازی تاکید کرد و افزود: لازم است طلاب کاملا مسلح و مسلط به علوم اسلامی و با مطالعه و آگاهی لازم وارد عرصه تبلیغ در فضاهای رسانه ای شوند.

مدیر دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه خاطرنشان کرد: طلاب و روحانیان مبلغ قبل از ورود به عرصه های تبلیغ نوین، کاملا این عرصه ها را بشناسند و شناخت کافی و وافی برای استفاده از ابزارهای نوین کسب کنند.

عارفخوانی با اشاره به نظرات صریح رهبری درباره فضای مجازی کشور افزود: ایشان می فرمایند: فضای مجازی قتلگاه نوجوانان و جوانان شده است و منطقه عظیمی از این فضا اکنون در دست دشمن است و آن‌ها هم دارند به ما ضربه می‌زنند.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه شبکه اجتماعی تلگرام با رد و بدل کردن روزانه 15 میلیارد پیام، پرطرف دارترین شبکه اجتماعی در ایران است، ادامه داد: مردم کشورمان در محیط تلگرام بیش از 170 هزار شبکه تلگرامی به راه انداخته اند که در این میان 11 هزار کانال بیش از 5000 نفر عضو دارد و هر کاربر ایرانی به طور میانگین در 10 کانال عضویت دارد و روزانه بیش از 100 مطلب را از تلگرام مطالعه می کنند.

عارفخانی به تغییر تکنولوژی تلفن همراه و ورود تلفن‌های همراه هوشمند در عرصه ارتباطات اشاره کرد و اظهار داشت: ایجاد وابستگی‌های جدید، کم‌حوصلگی، بی‌تابی، به دنبال شارژ بودن، شب‌ها به همراه گوشی خوابیدن، بیدارشدن‌های متعدد در شب و مراجعه به گوشی در ابتدای صبح از نتایج استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند است.

وی مرحله پس از ایجاد وابستگی را نیازسنجی دانست و ابراز داشت: مرحله پس از ایجاد وابستگی، نیازسنجی مردان، زنان، خردسالان و ... به طور مثال در جامعه ایران است و برهمین اساس گوگل ۳۵ هزار کارمند دارد و تنها سه هزار نفر در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و ۳۲ هزار نفر در بخش نیازسنجی کار می‌کنند.

مدیر دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه با بیان اینکه مرحله پس از نیازسنجی، مدیریت انسان، تسخیر افکار، عقاید و باورهای او است، گفت: ۶۸ درصد طلاق‌ها در کشورها به دلیل ارتباط با جنس مخالف در فضای مجازی است.

وی ادامه داد: زنان، مردان، دختران و پسران در فضاهای مجازی می فهمند که راه را اشتباه رفتند ولی در این مرحله دیگه چاره ای ندارند و این واقعیت انسان در فضای مجازی است.

عارفخانی سرعت تغییرات، تمرکز روی قابلیت های فکری، رشد غیرقابل پیش بینی اطلاعات و فناوری های مربوط به حوزه ذخیره، سازمان دهی و دسترسی به اطلاعات، ظهور بزرگراه های اطلاعاتی و حقایق مجازی را از ویژگی های عصر اطلاعات دانست و بیان داشت: رمز بقای هر دانشی مستلزم سواد و دانش خاص آن شرایط است.

وی با بیان اینکه حفظ هویت و فرهنگ کشور در شرایط کنونی، مستلزم ارتقای سواد رسانه ای در جامعه است، بر لزوم ورود سرفصل دروس سواد رسانه‌ای در حوزه‌ های علمیه تاکید کرد و افزود: تشکیل کارگروه‌های پاسخگویی به شبهات در فضای مجازی، برگزاری کارگروه‌های سواد رسانه‌ای برای مبلغان، تربیت مربیان سواد رسانه‌ای و ورود به مباحث فضای مجازی در دروس خارج از اقدامات مهم و تاثیر گذاری است که می‌تواند انجام گیرد.

انتهای پیام//ف.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.