حواشی جشنواره موسیقی فجر؛

سایه محزون حادثه پلاسکو بر جشنواره موسیقی فجر/ موسیقیدان مشهور جهان بر صحنه تالار وحدت

شب هفتم سی و دومین جشنواره موسیقی فجر با اندوه حادثه‌دیدگان ساختمان پلاسکو سپری شد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شب هفتم سی و دومین جشنواره موسیقی فجر هم با یازده اجرا به پایان رسید. شبی که متاثر از آتش گرفتن و فروریختن ساختمان پلاسکو به پایان رسید و این اتفاق کمی از شور در اجراها کم کرد.

این آخرین شبی بود که در سالن‌های برج آزادی و فرهنگسرای نیاوران کنسرت جشنواره امسال برگزار می شد.

در تالار وحدت و در نخستین اجرا ارکستر یگور شوتسوف از اکراین و آنسامبل زهی شهرزاد به روی صحنه رفتند. حضور شوتسوف از اکراین در جشنواره امسال یکی از اتفاقات مهم بود، چرا که وی از مشهورترین موزیسین‌های جهان است و سابقه طولانی در زمینه نوازندگی پیانو دارد. به عنوان نوازنده سلو و عضوی از گروه های مختلف از جمله گروه چهارنفره نوازندگان در آمریکا و گروه های موسیقی بین‌المللی فعالیت کرده است. روزنامه نیویورک تایمز به اجراهای وی شکوه موتسارتی را لقب داده و روزنامه میامی هرالد برای وی از لقب موسیقیدانی برتر استفاده کرده است. حمید رضا نوربخش مدیر جشنواره امسال از نزدیک به تماشای این کنسرت نشست.

سانس بعدی تالار وحدت به ارکستر سمفونیک تهران و ایتالیا اختصاص داشت. در اجرای این کنسرت ابتدا شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران برای اتفاقی که در ساختمان پلاسکو رخ داد، ابراز ناراحتی کرد و به همه مردم ایران تسلیت گفت. حتی قطعه ای هم متناسب با آن اجرا شد. اجرای قطعات هیجانی و حسی در این کنسرت باعث شد، مردم از اجراها رضایت داشته باشند. مهمان ویژه این اجرا هم علی مرادخانی معاون فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

در سالن رودکی و در ساعت 18 و 30 دقیقه گروه «شواش» به خوانندگی محمدابراهیم عالمی به روی استیج رفت.

گروه شواش به یاد سرپرست و مؤسس خود به نام احمد محسن‌پور به روی صحنه رفت. وی این گروه موسیقی را در سال 67 با هدف پژوهش و تولید موسیقی اصیل مازندرانی تشکیل داد و با حضور او حدود 22 آلبوم از این گروه منتشر شد. حضور نوربخش در این کنسرت و تقدیر از گروه شواش از جمله اتفاقات این شب از جشنواره موسیقی بود.

سانس بعدی به گروه لیان اختصاص داشت. گروهی که با سازهای محلی سعی در ایجاد جوی جذاب و متفاوت را داشتند. مرادخانی و صفی پور معاون بنیاد رودکی از مهمانان این کنسرت بودند.

در برج آزادی و در سانس نخست ایل بانک به روی صحنه رفت و سپس آریا عظیمی نژاد و گروهش به اجرای موسیقی تلفیقی پرداختند. مهمان ویژه عظیمی نژاد، محمد اصفهانی بود. اجرای جذاب عظیمی نژاد باعث شد گروهش که حدود پنج ماه از آغاز همکاریشان می گذرد، مورد توجه اهالی موسیقی و طرفداران آن قرار گیرد.

در فرهنگسرای نیاوران پویان بیگلر و گروه چهار باغ میزبان دوستداران موسیقی بودند. اجرای چهار باغ با سادگی و ریتمی نسبتا ملایم انجام شد. همچنین نورپردازی هم به ساده ترین شکل ممکن بود. پویان بیگلر هم با اجرایی حسی و با شیوه ای سنتی کنسرتش را به پایان رساند.

محسن یگانه در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی در سانس نخست میزبان طرفدارانش بود. وی که پر سابقه ترین خواننده در جشنواره موسیقی فجر است، با ادای احترام به خانواده از دست‌رفتگان حادثه ساختمان پلاسکو و آتش نشانان کنسرت خود را آغاز کرد. مثل همیشه هیجان سالن در نوع خود بی نظیر بود. طیف گسترده ای از گروه سنی مختلف در کنسرت یگانه حضور داشتند. زانیار خسروی هم با هواداران جوانش کنسرتی شاد را برگزار کرد.

نقطه عطف کنسرت های این شب از جشنواره، مختص برج میلاد و ارکستر ملی بود. شهبازیان و افتخاری برای دومین بار در کنار هم کنسرتی جذاب را اجرا کردند. مدیر کل دفتر موسیقی و مدیر عامل انجمن موسیقی از جمله کسانی بودند که این اجرای جذاب را در برج میلاد از نزدیک تماشا کردند.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار