یک برف و چند مشکل

برف و سرمای آذر امسال علاوه بر خسارت 900 میلیارد تومانی به مرکبات مازندران، به زمین های کشت شبدر هم خسارت وارد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، برف و سرمای آذر امسال فقط خسارت 900 میلیارد تومانی به مرکبات استان وارد نکرد، 10 هزار هکتار از زمین های کشت شبدر مازندران هم بخاطر سرمای شدید غافلگیر شد.

 
سوادکوهی یکی از باغداران مازندران می گوید: برف و سرمای چند ماهه گذشته علاوه بر مرکبات، به 10 هکتار از زمین های کشت شبدر من خسارت وارد کرد.

وی با بیان اینکه حدود 250 راس گوسفند هم دارد، افزود: با از بین رفتن شبدر دام ها هم گرسنه و بدون غذا شدند.

 
الهیار ولیزاده وندچالی مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه 100 درصد شبدر بخاطر سرمای شدید از بین رفت، گفت: در مجموع 80 درصد تغذیه دام که مربوط به علوفه کشت پاییزه بود در سرمای آذر از بین رفت.

ولیزاده با بیان اینکه 90 درصد دامداری های مازندران مربوط به روستا و سبک سنتی است، گفت: مازندران کمتر از پنج دامداری صنعتی دارد.

وی افزود: 15 درصد از دامداری های استان را صنعتی و نیمه صنعتی است و با توجه به هزینه های بالای دامپروری صنعتی، مردم مناطق روستایی استان از شرایط محیطی استفاده کرده و به دامداری سنتی روی می آورند.

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران گفت: دام گرسنه نمی تواند زاد و ولد داشته باشد و این خسارت جبران ناپذیر متوجه دامداران است چرا که آن ها فقط سالی دو بار می توانند زایش دام داشته باشند.

با از بین رفتن شبدر، دامداران مجبور شدند برای خوراک دامشان سبوس را 200 تومان بیشتر از قبل خریداری کنند.

 
گلی یکی از دامداران دام سنگین می گوید: قیمت سبوس 850 تومان است، این در حالی است که خود گندم 600 تومان است.

این دامدار با بیان اینکه سبوس را 200 تومان بیشتر از قبل خریداری می کنند، افزود: با این وضعیت مجبور به فروش دام ها هستیم.

 
حسینی یکی دیگر از دامداران شهرستان ساری نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  گفت: به علت کمبود علوفه و گران بودن آن تعدادی از دام ها را فروختم.

وی افزود: از بین رفتن شبدر شوک بزرگی برای ما بود و با بالارفتن قیمت سبوس چاره ای جز فروش دام وجود ندارد.


 
اما روزنه ی امیدی برای این دغدغه دامداران هست

عطایی نژاد معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: برای حمایت از دامداران وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر توزیع 2 هزار تن سبوس یارانه ای، هزار تن سهمیه فوق العاده سبوس برای دامداران خسارت دیده از برف، در نظر گرفته شده است.

وی افزود: 500 تن سبوس از سهمیه استان های دیگر به این موضوع اختصاص پیدا کرد و 500 تن نیز از سهم منابع استانی به این موضوع اختصاص داده شده که توزیع آن مرحله به مرحله در حال انجام است.

مازندران دارای 6 میلیون و 800 هزار واحد دامی و 3 میلیون راس دام سبک و سنگین است.

توزیع سبوس یارانه ای که از آذر امسال شروع شده است، تا اوایل سال آینده ادامه دارد.
 

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.