وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت

حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه‌رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشتبه گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم در هفته ای که گذشت با اخبار متنوع و متعددی روبرو بوده که از جمله آن می توان به تمدید ثبت نام تکمیل ظرفیت آزمون‌های دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد، اعلام زمان اسامی پذیرفته‌شدگان رشته‌های تحصیلی متمرکز و نیمه متمرکر، راه‌اندازی رشته‌های پرتقاضا در دانشگاه پیام نور با تصویب شورای گسترش وزارت علوم، بازگشایی مجدد سامانه عودت وجوه ثبت نام کنندگان آزمونهای تحصیلات تکمیلی 95 دانشگاه آزاد، جزئیات تعیین روسای 5 دانشگاه کشور و رییس هیات امنای دانشگاه آزاد، ابلاغ کلیات سیاست‌ها و ضوابط اجرایی طرح آمایش آموزش عالی، آغاز ثبت نام جاماندگان کنکور ارشد از ۳ اسفند وبرگزاری دوره‌های 6 ماهه آموزش زبان فارسی برای دانشجویان غیر ایرانی اشاره کرد.

ثبت نام تکمیل ظرفیت آزمون‌های دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد تمدید شد
فرهاد حسین زاده لطفی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت:  ثبت نام انتخاب رشته مرحله تکمیل ظرفیت مقاطع کارشناسی ارشد ودکتری تخصصی 95 این دانشگاه که پیش از این تا ساعت 24 روز چهارشنبه 29 دی ماه مهلت داشت، تمدید شد.

وی با اشاره به تمدید مهلت تا ساعت 24 روز شنبه 2 بهمن ماه افزود: داوطلبانی که در آزمون دکتری تخصصی سال 95 دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کرده و دعوت به مصاحبه شده اند می توانند در رشته گرایشی که مصاحبه شده اند حداکثر 20 محل دانشگاهی را انتخاب کنند.

روسای 5 دانشگاه کشور معرفی شدند
مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد:  محمد حسین امید برای ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر محمود نصیری برای ریاست دانشگاه دریانوردی علوم دریایی چابهار، داوود دومیری گنجی برای ریاست دانشگاه تخصصی فناوری آمل، محسن اژدری برای ریاست دانشگاه فسا و سید حسین داوودی برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تایید شدند.

وی ادامه داد: هنوز در مورد دانشگاه فرهنگیان تصمیمی گرفته نشده است.

 به گفته دزفولی، هیات موسس آن باید تعیین تکلیف شود، چون بعد از فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی، ریاست هیات موسس و هیات امنا بر عهده ایشان بود. طبق اساسنامه دانشگاه آزاد، اعضای هیات موسسه با نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب می شود.

آغاز ثبت نام جاماندگان کنکور ارشد از ۳ اسفند
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت: اطلاعات ثبت نامی تمامی داوطلبان ثبت نام کننده از روز یکشنبه اول اسفند تا روز سه شنبه سوم اسفند ماه ۹۵ بر روی سایت سازمان سنجش قرار خواهد گرفت و تمامی متقاضیان می توانند در مهلت اعلام شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنما و اطلاعیه های ۴، ۸ و ۹ دی ماه ۹۵ مربوط به اصلاحات دفترچه راهنما نسبت به مشاهده و کنترل اطلاعات ثبت نامی خود اقدام و در صورت مایل نسبت به ویرایش اطلاعات اقدام کنند.

وی اظهار داشت: به منظور مساعدت به داوطلبانی که در مهلت مقرر ( ۱ تا ۱۱ دی ماه ۹۵) در آزمون کارشناسی ارشد ثبت نام نکردند، ترتیبی اتخاذ شده که این دسته از متقاضیان در روزهای اول تا سوم اسفندماه بتوانند در این آزمون ثبت نام کنند.

بازگشایی مجدد سامانه عودت وجوه ثبت نام کنندگان آزمون‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد
فرهاد حسین زاده لطفی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: ثبت نام برای عودت وجوه داوطلبان آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی سال 96 دانشگاه آزاد اسلامی از ساعت 14 امروز چهارشنبه 29 دی ماه آغاز شده است.

وی افزود: آن دسته از داوطلبانی که در مرحله قبل نسبت به ثبت نام خود در سامانه عودت وجوه اقدام و بدلیل ثبت نادرست اطلاعات، موفق به دریافت وجه کارت اعتباری ثبت نام خود نشده اند و داوطلبانی که در مرحله قبل موفق به ثبت اطلاعات خود نشده اند، می توانند برای ثبت اطلاعات حساب خود به سامانه www.azmoon.org مراجعه کنند.

ثبت نام تکمیل ظرفیت آزمون سراسری آغاز شد
فرهاد حسین زاده لطفی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت:  ثبت نام انتخاب رشته مرحله تکمیل ظرفیت رشته های با آزمون سراسری 95 این دانشگاه از ساعت 14 امروز چهارشنبه 29 دی ماه آغاز شده است.

وی افزود: این ثبت نام تا ساعت 24 روز  سه شنبه 5 بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

زمان اسامی پذیرفته‌شدگان رشته‌های تحصیلی متمرکز و نیمه متمرکز اعلام شد
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: بر اساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده فهرست اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های مختلف تحصیلی متمرکز و نیمه متمرکز دانشگا‌ها و موسسات آموزش عالی، پردیس‌‌های دانشگاه فرهنگیان و رشته‌های تحصیلی مقطع کاردانی آموزش پزشکی (پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی) در مرحله تکمیل ظرفیت آ‌زمون سراسری سال 95 در روز دوشنبه 4 بهمن ماه 95 بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد.

آتش‌سوزی در خوابگاه دانشجویی دانشگاه تهران
حسن به نژاد معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفت: یکی از خوابگاه های پسرانه این دانشگاه واقع در خیابان 16 آذر صبح امروز به دلیل اتصالی برق در طبقه زیرزمین این ساختمان دچار آتش‌سوزی شد که عملیات سریع اطفا حریق صورت گرفت و هیچ صدمه مالی و جانی به دنبال نداشت.

برگزاری دوره‌های 6 ماهه آموزش زبان فارسی برای دانشجویان غیر ایرانی
محمد فرهادی وزیر علوم  با اشاره به افزایش تعداد کرسی‌ها به منظور ارتقای آموزش زبان فارسی، اظهار داشت:  تمامی دانشجویان غیر ایرانی که برای تحصیل در رشته‌های مختلف به ایران می‌آیند، دوره 6 ماه زبان فارسی را باید بگذرانند بدین منظور 8 مرکز آموزش زبان فارسی دایر و در حال فعالیت است.

کلیات سیاست‌ها و ضوابط اجرایی طرح آمایش آموزش عالی ابلاغ شد
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری «کلیات سیاست و ضوابط اجرایی طرح آمایش آموزش عالی» مصوب جلسه 776 شورای عالی انقلاب فرهنگی را به روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ کرد.

آغاز دوره های مشترک دانشگاه خواجه نصیر با 4 کشور از سال تحصیلی آینده
فرهاد یزدان دوست معاون بین الملل دانشگاه خواجه نصیر با بیان اینکه  استارت برگزاری دوره های مشترک با دانشگاه های خارج تقریبا از اوایل مهرماه زده می شود گفت:  با توجه به این تعاملات از سال تحصیلی آینده  قرار است دوره های مشترک دانشگاه خواجه نصیر با ۴ کشور روسیه، هلند، آلمان و کره جنوبی آغاز شود.

وی بیان کرد: پذیرش در این دوره ها از طریق آزمون های سراسری انجام می پذیرد و دانشجویانی که در این دوره ها شرکت می کنند دو مدرک تحصیلی دریافت می کنند.

ردیف بودجه طرحهای عمرانی هنوز تخصیص پیدا نکرده است
محمد سبحان اللهی رییس دانشگاه خوارزمی گفت: متاسفانه علی‌رغم پیگیری ها ردیف بودجه طرح های عمرانی برای امسال هنوز تخصیص نیافته و درواقع پیشرفت آنها هم نزدیک به صفر بوده است. درحال حاضر دست دولت برای اختصاص بودجه بسته است و امیدواریم با باز شدن دست دولت برنامه های ما هم برای تکمیل پروژه ها به سرانجام برسد.

امید به ابلاغ تخصیص بودجه وام شهریه تا پایان ماه جاری

ذوالفقار یزدانمهر رییس صندوق رفاه دانشجویان گفت: تاکنون وام شهریه امسال از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی تخصیص داده نشده و برای آن که دانشگاههای ما با مشکل مواجه نشوند طبق نظر هیات امنا از درآمد اختصاصی صندوق رقم هایی را به آنها اختصاص داده ایم.

یزدانمهر افزود: ارقام اختصاص پیدا کرده از درآمد صندوق به دانشگاهها متاسفانه پاسخگوی نیاز آنها نیست و منتظر ابلاغ تخصیص بودجه وام شهریه هستیم. خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری قرار است در همین ماه بودجه مدنطر تخصیص داده شود.

راه‌اندازی رشته‌های پرتقاضا در دانشگاه پیام نور با تصویب شورای گسترش وزارت علوم
محمدمحسن صدر سخنگوی دانشگاه پیام نور گفت: یک سری رشته‌های پرتقاضا از قبل به وسیله دانشگاه پیام نور سرفصل‌هایش مشخص شده و این دانشگاه در حال انجام مراحل بعدی کار در جهت وارد شدن عنوان این رشته‌ها در دفترچه‌های ثبت‌نام برای داوطلبان است و به طور جدی از وزارت علوم پیگیر این مسئله هستیم.

صدر ادامه داد: دانشگاه پیام نور بر اساس تعداد اعضای هیأت علمی درخواست خود را برای جذب دانشجو در رشته‌های پرتقاضا به شورای گسترش علوم داده است تا این شورا با بررسی مدارک موافقت اولیه خود را صادر کند تا این رشته‌ها برای سال تحصیلی آینده در اختیار داوطلبان در دفترچه ثبت‌نامی قرار بگیرد.

دانشجویان دکتری برای گذراندن دوره مشترک به هنگ کنگ اعزام می شوند.
کاظمی مسئول تفاهم نامه های دفتر روابط بین الملل دانشگاه صنعتی شریف گفت: طبق انعقاد تفاهم نامه در سال 2012 با هنگ کنگ ،ثبت نام و اعزام دانشجویان برای گذراندن دوره مشترک آغاز شد و امسال چهارمین دوره ثبت نام برای برگزاری این دوره بود.

وی ادامه داد: در این دوره برای 6 رشته مهندسی عمران،برق،کامپیوتر،شیمی،مکانیک و صنایع درخواست داده شده و دانشجویان تا آخر 29 دی ماه مهلت داشتند درخواست خود را با ارائه مدارک لازم ثبت کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار