داعش یک‌چهارم مناطق تحت سلطه خود را در سال 2016 از دست داده است

بر اساس گزارش یک گروه تحلیلگر جهانی، گروه تروریستی داعش در سال 2016 میلادی تقریباً یک چهارم از مناطق تحت تسلط خود را از دست داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی ؛ گروه "آی‎اچ‎اس مارکیت" اعلام کرد قلمرو گروه داعش در ابتدای سال 2016 چیزی حدود 78 هزار کیلومتر مربع بود که این رقم با کاهش 23 درصدی تا پایان این سال به 64 هزار و 400 کیلومتر مربع رسید.

این درحالی است که داعش در سال 2015 حدود 14 درصد از اراضی تحت اشغال خود را از دست داد و قلمرویش از 90 هزار و 800 کیلومتر مربع به 78 هزار کیلومتر مربع رسید.

کلمب استرک، تحلیل‎گر ارشد گروه آی‌اچ‌اس گفت: گروه داعش در سال 2016 مناطق تحت تسلط خود را به شکل بی‌سابقه‎‏ای از دست داد، از جمله مناطق کلیدی که برای شکل‎گیری حکومت مورد نظر این گروه حیاتی به شمار می‎آمد.

در این گزارش آمده است که اطلاعات نشریات داخلی داعش و گفتمان‌های صورت گرفته در میان نظریه‎پردازان تکفیری نشان‎دهندۀ آن هستند که اختلاف در میان سرکردگان این گروه تروریستی دربارۀ راهبرد داعش در مقابل از دست رفتن قلمرو و در زمینه‎‏های ایدئولوژیک بالا گرفته است.

لودویکو کارلینو، از تحلیل‎گران ارشد آی‎اچ‌اس، گفت: در داخل داعش 2 گرایش اعتقادی متعارض ایجاد شده است: گرایش جریان اصلی که متأثر از دیدگاه‎های ترکی البنعلی است و گرایش دوم که تفسیر افراطی‎تری دارد برآمده از عقاید احمد الحزیمی است.

در این گزارش به عملیات آزادسازی شهر موصل، مرکز اداری استان نینوا در شمال عراق که پایتخت خودخواندۀ گروه داعش در عراق خوانده می‎‏شود نیز اشاره شده است.

استرک در این‌ باره گفت: ما انتظار داریم که نیروهای دولتی عراق موصل را پیش از نیمۀ دوم سال جاری میلادی آزاد کنند، بعد از موصل، احتمالاً دولت عراق بر تروریست‎‏های باقی مانده در حومۀ منطقۀ حویجه [در استان کرکوک] متمرکز خواهند شد که داعش از آن به عنوان پایگاهی برای راه‎اندازی حملات تروریستی خود در بغداد [پایتخت عراق] استفاده می‏‎کند.

عملیات آزادسازی موصل، مرکز استان نینوا، از تاریخ 26 مهر 1395 با شرکت ده‌ها هزار تن از نیروهای ارتش و پلیس عراق و با همراهی نیروهای بسیج مردمی و پیشمرگه کُرد، آغاز شد.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، که پیش‌تر وعده داده بود موصل، دومین شهر بزرگ عراق، تا پایان سال گذشتۀ میلادی به‌طور کامل آزاد خواهد شد، به‌تازگی اعلام کرد که سه ماه دیگر برای آزادسازی این شهر زمان لازم است.

بر اساس گزارش آی‎اچ‌اس، پاکسازی شهر رقه، پایتخت خودخواندۀ داعش در شمال سوریه از حضور تروریست‎ها، بسیار مشکل‎تر از آزادسازی موصل خواهد بود.

استرک گفت: رقه هستۀ اصلی داعش را نمایندگی می‌‎کند و بعید است تروریست‎ها بدون مبارزه آن‌ را ترک کنند. احتمالاً برای پاکسازی رقه از حضور داعش در سال 2017 به یک مداخلۀ گسترده از سوی یکی از بازیگران اصلی خارجی از جمله امریکا، ترکیه، روسیه و یا نیروهای تحت حمایت ایران نیاز است.

سوریه از حدود 5 سال پیش عرصه درگیری‌های مرگباری بوده است. به گزارش مرکز تحقیقات سیاسی سوریه، درگیری‌ها در این کشور تا کنون حدود 470 هزار کشته و یک میلیون و 900 هزار زخمی به جا گذاشته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار