مشهد؛

فرهنگ اهدای عضو فرهنگی زیبا ونشان حقیقی انسان دوستی است

فرهنگ اهدای عضو که شاید یک دهه است که در کشورما پا گرفته و هر روز و هر سال پررنگ تر می شود، فرهنگی بس زیبا و مثال حقیقی انسان دوستی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اهدای عضو عزیزان و پاره های تن پدران و مادران داغ دیده قطعا کار آسانی نیست اما با نگاه از این زاویه که با اهدای عضو آنان ،عزیز دیگری پا می گیرد و به حیات ادامه می دهد آنهم با قلب تپنده، چشم روشن، کلیه کارا و ریه های نفس رسان عزیزان ما قطعا کار به مراتب سهل تر و راحت تر می شود.

در این میان مشهد از جمله شهرهای موفق کشور در عرصه اهدای عضو محسوب می شود و استقبال در این کلانشهر به مراتب بهتر از گذشته شده است.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره گفت:اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی از سال 80 همزمان با تصویب آیین نامه اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه اندازی شده است.

دکتر ابراهیم خالقی اظهار کرد: تا کنون بیش از 630 فرد دچار مرگ مغزی شدند که با رضایت خانواده شان به اهدای عضو رسیدند و بیش ازدو هزار و330 نفر از افرادی که تا الان دچار مرگ مغزی شده اند، اهدای عضو دریافت کرده اند.

وی افزود: از 74 بیمار مرگ مغزی که خانواده هایشان رضایت به اهدای عضو داده اند در سال 95عمل اهدای عضو انجام شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون به 306 نفر در مشهد عضو اهدا شده است ، افزود:از این تعداد به 134 نفر کلیه و 68 نفر کبد اهدا شده است.

وی با اشاره به اینکه 63 نفر نیز پیوند قرنیه داشته اند، اظهار کرد:عمل پیوند قرنیه به این ترتیب است که قرنیه ها در بیمارستان منتصریه مشهد برداشته و به بیمارستان خاتم الانبیا(ع) مشهد ارسال می گردد.

خالقی افزود: همچنین 29 مورد پیوند پوست در بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) انجام شده است.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد:پیوند قلب نیز امسال 11 مورد در مشهد ثبت شده است که در این راستا قلب های پیوندی به بخش قلب باز بیمارستان امام رضا (ع) ارسال می شود .

وی افزود: همچنین یک مورد پیوند ریه نیز امسال در مشهد انجام شده است.

وی در خصوص دلیل نیاز به روز افزون اهدای عضو نیز اظهار کرد:به رغم اینکه به بیش از 300 نفر عمل اهدای عضو امسال در مشهد انجام شده اما متاسفانه هنوز تعداد افرادی که به لیست اهدای عضو اضافه می شوند همیشه بیشتر از کسانی است که با پیوند از لیست خارج می شوند .

دکتر خالقی با اشاره به شیوع روز افزون بیمار یهای غیر واگیر بیان کرد:شیوع روز افزون فشار، چربی وقند خون بر اثر مصرف بیش از حد غذاهای چرب و فست و فودها افراد در معرض این هستند که اعضای بدن شان را از دست بدهند و اگر پیوند عضو نداشته باشند،فوت می کنند

وی اظهار کرد:هم اکنون بیش از 30 نفر در لیست انتظار برای دریافت کلیه، بیش از 50 نفر در لیست پیوند کبد و بیش از 30 نفر در لیست پیوند قلب هستند و به طور متوسط هر 7 تا 10 روز یک نفر به علت اینکه عضو پیوندی به موقع به او نمی رسد در لیست انتظار فوت می کند.

وی بیان کرد:بر اساس آمار وزارت بهداشت روزانه 8 تا 10 نفر در لیست انتظار پیوند فوت می کنند.

وی با بیان اینکه عمل پیوند اعضا رایگان است یعنی هیچ پولی بین فرد اهداکننده وگیرنده رد و بدل نمی شود، افزود:این امر به دلیل این است که هیچ کس نمی تواند اعضای بدن کسی را بفروشد.

این مسئول با اشاره به هزینه کلان پیوند عضو گفت: هزینه پیوند عضو بسیار زیاد است وعمل پیوند کبد حدود 60 میلیون تومان و پیوند هر کلیه حدود 15 تا 20 میلیون تومان برای وزارت بهداشت هزینه دارد.

وی تاکید کرد: البته جان مردم همیشه ارزشی بیشتر از این دارد که البته اگر بتوان جان فردی را نجات داد،نمی توان برای آن قسمتی تعیین کرد.

وی با بیان اینکه هزینه پیوند را وزارت بهداشت تقبل می کند ، افزود: طبق مصوبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال گذشته علاوه بر اینکه جراحی اهدای عضو رایگان و نیز هزینه بیمارستان به پاس ایثاری که خانواه بیمار مرگ مغزی برای نجات جان بیماران نیازمند با اهدای عضو عزیزشان می کنند رایگان است.

دکتر خالقی افزود: البته هزینه داروی این بیماران مورد حمایت های نسبی قرار دارد و برای مثال سازمانهای مردم نهاد مانند انجمن بیماران کبدی و کلیوی تقبل هزینه های داروی این بیماران را بر عهده گرفته اند.

مدیر گروه معارف سیمای خراسان رضوی هم در زمینه ارزش معنوی اهدای عضو گفت:قرآن ما را دعوت می کند که در کارهای خیر باید از هم پیشی بگیریم، همیشه باید در کارهای خوب پیشگام باشیم این دورهما با توجه به امکانات خوب فراهم شده یکی از کارهای خوبی که همه ما می توانیم انجام بدهیم اهدا عضو است.

علی محمد کاظمیان پور گفت:برای کسانی که در حوادث مختلف دچار مرگ مغزی می شوند

انسان می تواند با وصیتی که پس از مرگ مغزی با اهدای عضو حیات و زندگی به انسان های دیگر بدهد.

وی اظهار کرد: اگر انسان بتواند مقدمات زندگی یک نفر را فراهم کند گویی به یک جامعه حیات بخشیده است .

کاظمیان پور افزود: در این کار خودمان و عزیزانمان پیشگام شویم که اگر روزی دچار مرگ مغز ی شدیم اعضای ما حیات بخش زندگی دیگران باشد .

وی اظهار کرد: با این کار می توان شادی را به زندگی دیگران وارد کنیم و بدون تردید این کار موجب رضایت ذات اقدس الهی می شود .

وی با بیان اینکه همه مراجع فتوایی داده اندکه تشویق کرده اند که دیگران اهدای عضو کنند و امیدوار هستیم در کشور ما نیز به عنوان یک فرهنگ عمومی شود و همه ما بتوانیم در این کار خیر مشارکت داشته باشیم.

کاظمیان پور افزود:برکات و آثار این اهدای عضو ترویج فرهنگ خیرخواهی و کمک رسانی به دیگران است .

وی بیان کرد:عمدتا مسلمانان توجه به آلام دیگران دارند. چه بسا افراد بسیاری از اینکه حتی

سال ها و ماهها منتظرند که فردی پیدا شود و اهدای عضو داشته باشد که از رنج و محنت خارج شوند.

وی اظهار کرد: اگر ما این کار را نجام دهیم باعث می شود شادی را به زندگی دیگران باز گردانیم و خداوند متعال نیز از ما خشنود می شود.

انتهای پیام//آ.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.