مشهد؛

کمبود ویتامینD در نوجوانان و جوانان

بیشترین کمبود ویتامین D در استان،در گروه های سنی نوجوانان و جوانان گزارش شده است.

حدود90درصد از نوجوانان و جوانان استان کمبود ویتامین D دارندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طبق آخرین ارزیابی ها حدود ۹۰ درصد از نوجوانان و جوانان استان خراسان رضوی مبتلا به کمبود ویتامین دی هستند که کمبود این ویتامین در دختران ۹۳ درصد و در پسران ۸۵ درصد است.
دکتر زهرا اباصلتی افزود: استان خراسان رضوی با وجود برخورداری از نعمت آفتاب اکنون یکی از استان های با شیوع بالای کمبود ویتامین دی در سطح کشور شناخته شده است.
مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون بیشترین کمبود ویتامین دی در کشور در استان تهران گزارش شده است.
وی با بیان اینکه کمبود ویتامین دی در بین زنان بیشتر از مردان مشاهده می شود افزود:  بر اساس  آخرین ارزیابی ها حدود ۹۰ درصد از نوجوانان و جوانان استان خراسان رضوی مبتلا به کمبود ویتامین دی هستند که کمبود این ویتامین در دختران ۹۳ درصد و در پسران ۸۵ درصد است.
وی گفت: این ویتامین یکی از ریز مغذی های مهم بدن است و کمبود آن یکی از مشکلات بهداشتی در تمام دنیا به شمار می رود.
دکتر اباصلتی افزود: تغییر سبک زندگی و استفاده کمتر از آفتاب، استفاده از پرده های ضخیم ، نبودن منازل در معرض آفتاب، آلودگی هوا، کمتر قدم زدن در فضای خارج از خانه، استفاده از کرم های ضد آفتاب و کاهش سرانه مصرف شیر و لبنیات در کمبود این ویتامین نقش دارند.
مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: پوکی استخوان شایع ترین عوارض کمبود ویتامین دی در جامعه است و تحقیقات نشان داده است که کمبود این ویتامین در ایجاد بیماریهای دیابت، سرطان ها، افسردگی و بیماریهای التهابی نقش بسزایی دارد.
وی گفت: قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مدت ۱۰ دقیقه و بدون استفاده از کرم ضد آفتاب برای پیشگیری از کمبود ویتامین دی به همه افراد توصیه می شود که بهترین زمان ساعت ۹ تا ۱۵ هر روز است.
وی گفت: مصرف مکمل مگا دوز ویتامین دی یکی دیگر از راهکارهای مقابله با کمبود این ویتامین درجامعه است.
انتهای پیام// ز.ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.