مشهد؛

اجرای برنامه پیشگیری انتقال ویروس اچ آی وی از مادر به نوزاد

کارشناس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور از اجرای موفق برنامه پیشگیری انتقال ویروس اچ آی وی از مادر به نوزاد خبر داد.

اجرای برنامه پیشگیری انتقال ویروس اچ آی وی از مادر به نوزادبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، خانم هادی پور در حاشيه نشست کشوري سلامت مادران گفت: اعتیاد تزریقی، روابط جنسی غیر ایمن و انتقال از مادر به کودک را از راههای اصلی انتقال آلودگی به HIV به شمار می رود.
وی افزود: پیشگیری از انتقال HIV به نوزاد به لحاظ هزینه های گزافی که در آینده متقبل خانواده و جامعه می گردد حائز اهمیت است.
هادی پور در خصوص انتقال آلودگیHIV از مادر به کودک گفت: انتقال آلودگی می تواند در سه مرحله حین بارداری، زمان زایمان و زمان شیردهی ایجاد شود.
وی افزود : اکثر کودکانی که مبتلا به HIV هستند از این طریق مبتلا به ویروس شده اند.
هادی پور به غربالگری ها و مراقبت های متناوب در پیش و حین بارداری و هنگام زایمان جهت شناسایی مادران آلوده و پیشگیری از انتقال ویروس به نوزاد اشاره نمود و گفت : اگر مداخله ای در این خصوص صورت نگیرد انتقال از مادر به کودک حدود ۲۰ تا ۴۵ درصد خواهد شد.
وی  ادامه داد: برنامه کشوری پیشگیری از انتقال HIV از مادر به نوزاد از سال ۱۳۹۳ به صورت پایلوت در ۱۶ دانشگاه علوم پزشکی کشور در ۱۷۰ واحد بهداشتی و ۴۰ بیمارستان منتخب در حال اجراست و تا پایان سال ۱۳۹۵ مقرر است این برنامه به تمام دانشگاههای علوم پزشکی کشور تعمیم داده شود.
کارشناس مسئول کنترل اچ اي وي/ ایدز معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : برنامه کنترل HIV در مادران باردار از حدود ۲ سال قبل با مشارکت گروه سلامت مادران معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ۱۰ مرکز خدمات جامع سلامت و یک بیمارستان در شهرستان های مشهد و چناران به صورت پایلوت در حال اجراست.
دکتر حسین افزود : با توجه به جمعیت بالای حاشیه نشینان شهر مشهد و به دنبال اجرای موفق طرح تحول سلامت در حاشیه شهر ، شروع این برنامه جهت جمعیت حاشیه شهر مشهد از بهمن ماه آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد:در سال آینده با تسریع این برنامه به کل مراکز خدمات جامع سلامت کلیه مادران باردار از نظر آلودگی به ویروس HIV مورد غربالگری قرار گیرند.
انتهای پیام// ز.ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.